Formule 1 se shodla, že zůstane u hybridních motorů. Chce být ale také uhlíkově neutrální

Formule 1 diskutuje o budoucnosti motorů ale také o vlivu na životní prostředí.
Foto: Activepictures / Jiří Křenek
Formule 1 se shodla, že zůstane u hybridních motorů. Chce být ale také uhlíkově neutrální | Foto: Activepictures / Jiří Křenek

V poslední době se opět diskutuje o motorech. Red Bull chce jejich zmrazení, aby si je po konci Hondy mohl stavět sám. Proti jsou ale Renault a Ferrari.

Proti zmrazení motorů je i Renault. Za jeho postoj si prý Red Bull může sám

Proti zmrazení motorů je i Renault. Za jeho postoj si prý Red Bull může sám

Současné pohonné jednotky mají pohánět vozy královny motorsportu do roku 2025. Co bude poté? Zatím to vypadá, že technologie typu „elektřina“ a „vodík“ přenechá formule 1 jiným. Chce zůstat u hybridní technologie, které věří.

Současně chce být ale také uhlíkově neutrální. Samotné vozy na okruhu produkují jen asi 0,7 % uhlíku celého sportu, takže jde o bezvýznamnou část. Na druhou stranu ale také o nejviditelnější. 

„Je důležité, aby nejviditelnější část našeho sportu byla udržitelná a mohla mít výhody ve skutečném světě,“ uvedla F1. „Více než 1 miliardu z 1,1 miliardy vozů na světě pohání spalovací motor. Věříme, že máme potenciál stát se průkopníkem v technologiích, které globálně snižují emise uhlíku v automobilovém průmyslu.“

F1 chce jít přes paliva. Už dnes se počítá s postupným zavedením ekologického paliva. Kromě toho byla v posledních letech dosažena skvělá účinnost motoru, která dosahuje 50 %.

F1 také zřídila pracovní skupinu, aby  prozkoumala budoucí technologii motorů založenou na používání udržitelných paliv.

Zelená v zákulisí

Před rokem F1 uvedla, že chce být do roku 2030 neutrální. Po roce představila první kroky. Například televizní přenos bude více zajišťován v sídle Biggin Hill, aby se nemuselo do dějiště závodu přepravovat tolik techniky.

Od roku 2021 F1, FIA a týmy výrazně sníží množství plastových lahví, příborů a dalšího podobného materiálu v boxech a paddocku. 

Některé týmy jdou ještě dál. Red Bull ohlásil uhlíkovou neutralitu (dosaženou prostřednictvím uhlíkové kompenzace). V rámci projektu „No Bull“ chce v příštím roce snížit produkci oxidu uhličitého o 5 tisíc tun.

Další článek: Video: Martin Štefanko vám v oficiálním videu Williamsu ukáže Istanbul Park

15. května | Romain Grosjean získal v IndyCar své první pole position.
11. května | Podle posledních spekulací bude GP Turecka zrušena bez náhrady. Počet závodů by klesl z 23 na 22.
11. května | Júki Cunoda dnes slaví 21. narozeniny.
11. května | Za účasti tří týmů pokračují testy 18palcových pneumatik. Tentokrát v Barceloně. Red Bull nasadí Albona, Alfa Romeo Kubicu a Alpine by mělo nasadit Kvjata (od letošního roku rezervní jezdec týmu).

GP Monaka 2021

Čtvrtek 20. května 2021
1. trénink 11.30–12.30
2. trénink 15.00–16.00
Sobota 22. května 2021
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 23. května 2021
Závod 15.00