Formule 1 se nestala nudnou!

Po poněkud nevýrazné Velké ceně Evropy je jisté, že si minimálně tento týden vyslechneme řadu komentářů o tom, jak nudná je současná královna motorsportu.
Formule 1 se nestala nudnou!

Faktem je, že od roku 2004 nebyla žádná sezona marná. To samé jednoznačně platí také pro letošek. Loňský rozstřel o titul a fascinujících prvních sedm letošních závodů nás rozmazlily. Kromě Valencie byly dosavadní závody vzrušující i přes dominanci Sebastiana Vettela.

Valencie byla dosud nejméně zajímavým závodem. Pamatuji si ale několik sezon, kdy bychom jásali nad velkou cenou, ve které se první trojice neustále pohybovala v rozmezí několika sekund, druhý a třetí jezdec si měnili pozice a střed pole byl nabitý akcí do poslední zatáčky.

Městský okruh ve Valencii nikdy nebyl mezi jezdci ani fanoušky žádným velkým hitem. Oficiálně má pětadvacet zatáček. Mnoho z nich jsou ale jednoduchá zahnutí rovinky. Nenajdete zde žádnou rychlou zatáčku, kde by na vůz působily velké odstředivé síly. Komentoval jsem zde všech pět dosavadních závodů a dosud mám problémy některé zatáčky rozpoznat. Všechny splývají a jsou lemovány stejnými betonovými zdmi.

Doprovodné závody GP2 a GP3 tu bývají zajímavé, jelikož tu o incidenty a divoké manévry nebývá nouze. Jsou to mladí divočáci, kteří se v identických vozech snaží ukázat v tom nejlepším světle, aby ve své kariéře mohli stoupat ještě výš. Každý z nich doufá v to, že se mu podaří poslední skok a dostane se až do formule 1, stejně, jako se to poštěstilo například takovému Lewisovi Hamiltonovi, Nico Rosbergovi, Kamujovi Kobajašimu či Vitalijovi Petrovovi.

Ve světě formule 1, kde je čtyřiadvacetičlenné pole více rozvrstveno a kde se pohybují ti nejlepší jezdci a inženýři, to bývá klidnější, jak jsme se ostatně mohli v neděli přesvědčit. I zde byla zvolena dvojitá aktivační zóna DRS. Jako mnoho ostatních, i já se obával, že předjíždění bude příliš snadné. Ale nebylo.

S pomocí DRS předvedl Fernando Alonso parádní předjížděcí manévr na Marka Webbera. A několik dalších pilotů ho napodobilo. Když si uvědomíme, že v posledních dvou letech tu bylo všeho všudy zaznamenáno jen třináct předjetí, musíme být rádi i za tohle. Když asfalt před závodem dosahoval teploty 47 stupňů Celsia, mohli jste slyšet hlasy, které tvrdily, že to celé bude o zadních pneumatikách. A měly pravdu.

Vettel vpředu předváděl svou typickou chytrou jízdu. Jel přesně tak rychle, jak potřeboval, ani o trochu víc. Na pneumatikách Pirelli našel styl a rytmus, který Mark Webber nedokázal pochytit. Alonso mezitím směřuje Ferrari i vlastní styl k tomu, aby mohl Vettelovi konkurovat. Webberova forma se o něco zlepšila, zpočátku držel druhou pozici. Ferrari ale předvedlo jednoznačně nejlepší start a drželo si třetí a čtvrté místo. Jak se očekávalo, bylo i poměrně šetrné k zadním gumám.

Když se Alonso dostal před Webbera, vypadalo to chvíli, že by se rád ujal vedení. Nikdy ale neměl dostatečnou rychlost, a tak se musel spokojit se solidní druhou pozicí. Stejně jako několik jiných jezdců, i on připouští nevyhnutelnou porážku v šampionátu. A to jinak bývá pokládán za pana Věčně Optimistického.

Týmy McLaren a Mercedes měly relativně mizerný den. Hamilton po zastávce v boxech jezdil velmi rychle, pak ale začaly naříkat jeho zadní pneumatiky. Dojel na slušné čtvrté pozici, ale tentokrát jsme se od něj nedočkali žádných heroických nebo kontroverzních manévrů. Vzhledem k dlouhým rovinkám a trakčním zónám jeho vůz nebyl v optimální formě, a tak jsme se museli obejít bez Hamiltonova útočného stylu.

Jenson Button na druhém mclarenu měl špatný start a propadl se za Nika Rosberga z Mercedesu. Když se vrátil zpět před něho, měl již dvanáctivteřinovou ztrátu. Čekalo ho velmi osamělé odpoledne. Odměnou mu bylo šesté místo a po závodě byl evidentně skleslý. Rosberg skončil sedmý. Ve víc s jeho vozem nemohl doufat. Po působivém výkonu v Kanadě se Michael Schumacher dostal do nešťastného kontaktu (opět) s Petrovem a cílem projel sedmnáctý.

Jezdcem dne byl nejspíše Jaime Alguersuari. Pilot Toro Rosso svůj vůz po dvou zastávkách v boxech do cíle dopravil na osmém místě. Sergio Pérez byl v boxech jenom jednou, což vypadalo bláznivě. Jednalo se ale o celkem úspěšnou strategii, dojel jedenáctý. Kdyby byl u mechaniků dvakrát, mohl pomýšlet na body.

Bylo to teprve počtvrté v historii, kdy všichni piloti dokončili závod. A nikdy jich nebylo čtyřiadvacet. Spolehlivost je v současnosti vskutku impozantní, avšak připravuje nás to o element překvapení. Lídři se také musí vypořádat s hustým provozem při předjíždění soupeřů o kolo. Mnohokrát jsme v závodě viděli, kterak jim naštvaně hrozí rukou.

Je možná trochu překvapením, že je to teprve podruhé v jeho kariéře, co se Vettelovi podařil hattrick, tedy zisk pole position, vítězství i nejrychlejšího kola v závodě. V čele šampionátu má náskok rovnající se více jak třem vítězstvím, přesně 77 bodů. V příštích třech závodech by se klidně mohl přidat ke mně a Davidovi Coulthardovi a dění sledovat z komentátorského stanoviště. I tak by byl na konci srpna při Velké ceně Belgie ve vedení.

"A o tom to je," říká často třiadvacetiletý pilot před rádio. Se vší úctou, nezlobil bych se, kdybychom pro jednou v Silverstonu mluvili o něčem jiném.

 

Další článek: GP Evropy: Co v tiskových materiálech nebylo

18:07 | Norris dostal za nájezd do boxů jen napomenutí. Sportovní komisaři přihlédli k podmínkám na trati.
17:31 | Pokud se díváme správně, tak by měl Stroll i přes penalizaci zůstat 11.
17:30 | Lance Stroll dostal penalizaci 10 sekund a 2 trestné body za kolizi s Gaslym.
16:25 | Norrisovi hrozí penalizace za špatný vjezd do boxů. V 16:45 půjde kde sportovním komisařům.

GP Ruska 2021

Pátek 24. září 2021
1. trénink Bottas
2. trénink Bottas
Sobota 25. září 2021
3. trénink zrušen
Kvalifikace Norris
Neděle 26. září 2021
Závod Hamilton