Formule 1 se chce zbavit aerodynamických tunelů. Jednou...

Na nedávném jednání Komise F1 se řešil i konec aerodynamických tunelů. V dohledné době však toto opatření není na stole.
Foto: Activepictures / Jiří Křenek
Formule 1 se chce zbavit aerodynamických tunelů. Jednou... | Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Na nedávném jednání Komise F1 se podle webu RaceFans dostalo na stůl i téma aerodynamických tunelů. Jedná se o klíčový nástroj pro vývoj vozů formule 1.

Možná si vzpomenete, že v roce 2010 chtěl Virgin stavět vozy bez využití aerodynamického tunelu, ale nefungovalo to.

Aerodynamické tunely stojí obrovské peníze – podle odhadů potřebují denně asi 10 tisíc Kilowatthodin elektrické energie. Nejde jen o „foukání“, ale také o udržení stálé teploty, pásy, které roztáčí pneumatiky apod. Kromě velkých provozních nákladů jde také o vysoké náklady na nejrůznější neustále upgrady tunelů. McLaren má nyní utratit asi 20 milionů dolarů. Návíc se jedná o značně neefektivní nástroj. Většinu směny stráví technici úpravou modelu a jeho nastavením.

F1 zavedla aerodynamický handicap. Klasický balast podle Brawna nebude nikdy

F1 zavedla aerodynamický handicap. Klasický balast podle Brawna nebude nikdy

Někteří inženýři by možná řekli, že od příštího roku už nebudou tunely potřeba, protože nová aerodynamická pravidla jsou velmi omezující. Realita je ale jiná a například počítačové simulace stále nedokáží tunely zcela nahradit.

Formule 1 se chce jejich konec zabývat až v nových technických pravidlech od roku 2026. Ke zrušení aerodynamických tunelů by pak mohlo dojít od roku 2030. 

Další článek: Binotto vysvětlil vztah s Wolffem a opět bagatelizoval tajnou dohodu

14:06 | Sebastian Vettel dává do aukce "duhovou" helmu, kterou měl v Turecku. Dražba začne na jeho webu po závodě. Má jít o jedinou Vettelovu helmu z doby u Ferrari, která se dostane do soukromých rukou.
10:01 | Před 45 lety zemřel společně s pěti dalšími členy svého týmu při letecké nehodě Graham Hill. Vraceli se z testu na okruhu Paula Ricarda. Hill byl prvním a je stále jediným držitelem trojité koruny.
17:30 | McLaren potvrdil, že Sainze vyřadil problém se zadními brzdami.
28. listopadu | Alex Albon po včerejší nehodě mění šasi.

GP Bahrajnu 2020

Pátek 27. listopadu 2020
1. trénink Hamilton (1:29.033)
2. trénink Hamilton (1:28.971)
Sobota 28. listopadu 2020
3. trénink Verstappen (1:28.355)
Kvalifikace Hamilton (1:27.264)
Neděle 29. listopadu 2020
Závod 15.10