Formule 1 se chce zbavit aerodynamických tunelů. Jednou...

Na nedávném jednání Komise F1 se řešil i konec aerodynamických tunelů. V dohledné době však toto opatření není na stole.
Foto: Activepictures / Jiří Křenek
Formule 1 se chce zbavit aerodynamických tunelů. Jednou... | Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Na nedávném jednání Komise F1 se podle webu RaceFans dostalo na stůl i téma aerodynamických tunelů. Jedná se o klíčový nástroj pro vývoj vozů formule 1.

Možná si vzpomenete, že v roce 2010 chtěl Virgin stavět vozy bez využití aerodynamického tunelu, ale nefungovalo to.

Aerodynamické tunely stojí obrovské peníze – podle odhadů potřebují denně asi 10 tisíc Kilowatthodin elektrické energie. Nejde jen o „foukání“, ale také o udržení stálé teploty, pásy, které roztáčí pneumatiky apod. Kromě velkých provozních nákladů jde také o vysoké náklady na nejrůznější neustále upgrady tunelů. McLaren má nyní utratit asi 20 milionů dolarů. Návíc se jedná o značně neefektivní nástroj. Většinu směny stráví technici úpravou modelu a jeho nastavením.

F1 zavedla aerodynamický handicap. Klasický balast podle Brawna nebude nikdy

F1 zavedla aerodynamický handicap. Klasický balast podle Brawna nebude nikdy

Někteří inženýři by možná řekli, že od příštího roku už nebudou tunely potřeba, protože nová aerodynamická pravidla jsou velmi omezující. Realita je ale jiná a například počítačové simulace stále nedokáží tunely zcela nahradit.

Formule 1 se chce jejich konec zabývat až v nových technických pravidlech od roku 2026. Ke zrušení aerodynamických tunelů by pak mohlo dojít od roku 2030. 

Další článek: Binotto vysvětlil vztah s Wolffem a opět bagatelizoval tajnou dohodu

19:25 | Honda potvrdila, že Verstappenův motor ze Silverstonu fungoval v tréninku normálně a může být dál používán.
14:43 | Red Bull propustil zaměstnance, který v soukromých textových zprávách používal rasistické výrazy. Zprávy se poté dostaly na sociální sítě.
14:23 | F3: Kvalifikaci vyhrál Arthur Leclerc, Staněk 15.
12:39 | Fernando Alonso nasadil třetí MGU-H. Při nasazení čtvrtého přijde penalizace.

GP Maďarska 2021

Pátek 30. července 2021
1. trénink Verstappen (1:17.555)
2. trénink Bottas (1:17.012)
Sobota 31. července 2021
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 1. srpna 2021
Závod 15.00