Formule 1 se chce zbavit aerodynamických tunelů. Jednou...

Na nedávném jednání Komise F1 se řešil i konec aerodynamických tunelů. V dohledné době však toto opatření není na stole.
Foto: Activepictures / Jiří Křenek
Formule 1 se chce zbavit aerodynamických tunelů. Jednou... | Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Na nedávném jednání Komise F1 se podle webu RaceFans dostalo na stůl i téma aerodynamických tunelů. Jedná se o klíčový nástroj pro vývoj vozů formule 1.

Možná si vzpomenete, že v roce 2010 chtěl Virgin stavět vozy bez využití aerodynamického tunelu, ale nefungovalo to.

Aerodynamické tunely stojí obrovské peníze – podle odhadů potřebují denně asi 10 tisíc Kilowatthodin elektrické energie. Nejde jen o „foukání“, ale také o udržení stálé teploty, pásy, které roztáčí pneumatiky apod. Kromě velkých provozních nákladů jde také o vysoké náklady na nejrůznější neustále upgrady tunelů. McLaren má nyní utratit asi 20 milionů dolarů. Návíc se jedná o značně neefektivní nástroj. Většinu směny stráví technici úpravou modelu a jeho nastavením.

F1 zavedla aerodynamický handicap. Klasický balast podle Brawna nebude nikdy

F1 zavedla aerodynamický handicap. Klasický balast podle Brawna nebude nikdy

Někteří inženýři by možná řekli, že od příštího roku už nebudou tunely potřeba, protože nová aerodynamická pravidla jsou velmi omezující. Realita je ale jiná a například počítačové simulace stále nedokáží tunely zcela nahradit.

Formule 1 se chce jejich konec zabývat až v nových technických pravidlech od roku 2026. Ke zrušení aerodynamických tunelů by pak mohlo dojít od roku 2030. 

Další článek: Binotto vysvětlil vztah s Wolffem a opět bagatelizoval tajnou dohodu

14:18 | Poznámky ředitele závodu v 11:51: Traťové limity v první a druhé zatáčce. Poznámky ředitele závodu v 13:49: ... a ještě 13, 14 a 15.
9:14 | Podle předpovědi počasí má být v Barceloně během víkendu lehce přes 20 stupňů, v neděli by mohlo pršet.
5. května | Podle italských médií Ferrari novou podlahu do Španělska nepřiveze. V Portugalsku testovaná podlaha měla být jen testovací pro potvrzení dalšího směru vývoje.
4. května | V Monaku nakonec budou i fanoušci. Kapacita bude omezena na 40 %, nutný je PCR test.

GP Španělska 2021

Pátek 7. května 2021
1. trénink 11.30–12.30
2. trénink 15.00–16.00
Sobota 8. května 2021
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 9. května 2021
Závod 15.00