Formule 1 potvrdila dohodu s General Motors. Jedenáctý tým se objeví na startovním roštu v roce 2026 | Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Formule 1 potvrdila dohodu s General Motors. Jedenáctý tým se objeví na startovním roštu v roce 2026

Formule 1 v pondělí večer potvrdila, že dosáhla dohody s týmem General Motors / Cadillac. Do F1 vstoupí 11. tým v roce 2026.

Už o víkendu se objevily spekulace, že F1 nakonec dosáhne dohody s týmem Andretti-Cadillac, který už dříve dostal souhlas od FIA. F1 jeho vstup na začátku roku odmítla. Majitel komerčních práv argumentoval tím, že by další tým neměl pro F1 hmatatelný přínos.

Nakonec se ale obě strany dohodly. V prohlášení FOM se však jméno Andretti vůbec nevyskytuje.

278.jpg
Foto: Cadillac

Michael Andretti se navíc v září stáhl z Andretti Global a předal kontrolu většinovému vlastníkovi Danu Towrissovi. Společně s General Motors se bude na týmu podílet jeho firma TWG Global.

Jméno Andretti ale z projektu nezmizí. Cadillac potvrdil, že otec Michaela Andrettiho –mistr světa formule 1 Mario Andretti – bude působit jako ředitel v představenstvu týmu.

„Mojí první láskou byla Formule 1 a nyní – o 70 let později – je paddock F1 stále mým šťastným místem. Jsem naprosto nadšený z Cadillacu, Formule 1, Marka Waltera a Dana Towrisse,“ řekl Andretti. „Být v této fázi svého života stále zapojen – musím se štípnout, abych se ujistil, že se mi to nezdá.“

Dohoda počítá s tím, že se tým podporovaný GM připojí v roce 2026 jako zákaznický tým a zároveň bude vyvíjet vlastní pohonné jednotky pro rok 2028 a další roky, přičemž jako základ bude využívat stávající projekt Andretti Global v Silverstone.

Tým tak nebude začínat od nuly. Přípravy na vstup se nikdy nezastavily a běží už dlouhé měsíce. Michael Andretti už v dubnu uvedl, že mají vůz v aerodynamickém tunelu.

Towriss a GM pokračovali ve svém úsilí předložit přesvědčivější nabídku s větším závazkem amerického výrobce jako konstruktéra, která byla nyní v zásadě schválena.

Zatím není jasné, kdo bude v letech 2026 a 2027 dodávat týmu pohonné jednotky. Když odmyslíme Audi a Red Bull-Ford, kteří budou nováčky, tak nejméně pohonných jednotek bude dodávat Honda následovaná Ferrari. 

„Vzhledem k plánům na další růst Formule 1 v USA jsme vždy věřili, že přivítání působivé americké značky, jako je GM/Cadillac, na startovním roštu a GM jako budoucího dodavatele pohonných jednotek by mohlo přinést sportu další hodnotu a zájem,“ uvedl odcházející generální ředitel a prezident Liberty Media Greg Maffei.

„Přičítáme vedení General Motors a jeho partnerům významný pokrok v jejich připravenosti na vstup do Formule 1. Jsme nadšeni, že můžeme pokročit v procesu podávání žádostí o vstup týmu GM/Cadillac do šampionátu v roce 2026.“

„Pro General Motors a Cadillac je ctí připojit se k nejvýznamnějšímu světovému závodnímu seriálu a jsme odhodláni soutěžit s vášní a poctivostí, abychom pozvedli úroveň tohoto sportu pro fanoušky závodů na celém světě,“ uvedl generální ředitel General Motors Mark Reuss. 

„Je to pro nás globální scéna, na které můžeme demonstrovat inženýrské zkušenosti a vedoucí postavení GM v oblasti technologií na zcela nové úrovni.“

Doporučujeme

Články odjinud