Formule 1 se málo prezentuje na internetu a v sociálních sítích a měla by v této oblasti upravit svou marketingovou strategii. Myslí si to výkonný ředitel Williamsu Adam Parr.
Týmy potřebují být co nejvíce vidět, neboť spolu s nimi
jsou vidět sponzorská loga a sponzoři jsou pak ochotni více přispívat do
rozpočtu týmů. Ale jednou ze strategických hodnot současného zástupce majitele marketingových
práv Bernieho Ecclestona je určitá nevšednost spočívající spíše ve sporadické a
vzácné prezentaci F1. Formule 1 se těší dobrým příjmům od televizních stanic,
které přenosy nabízí, avšak podle Adama Parra je potřeba rozšířit profil
soutěže také na internetu.
Ecclestone je jeho známým nepřítelem. Obává se totiž, že s ohledem
na velký nešvar internetu, tedy bezplatné a mnohdy nelegální šíření obsahu, by
přišel o nemalé potenciální příjmy a F1 by ztratila na exkluzivitě. Ecclestonova
společnost Formula One Management také patří k nejaktivnějším v odstraňování
neautorizovaných videí na YouTube. Video natočené a okomentované rapperem Ice-T
v garáži McLarenu při Velké ceně Kanady dokonce vedlo Ecclestona k tomu,
že písemně upozornil vedení McLarenu na nutnost dodržování závazků týkajících
se pořizování takových záznamů v areálu velké ceny. (Video - stále ještě - dostupné zde.)
„Formule 1 je prvotřídním produktem. Když navštívíte velkou
cenu, lidé jsou unešení tím, jak to tam vypadá a jakým způsobem je to
organizováno,“ řekl Adam Parr. „Televizní přenosy jsou kvalitní, máme slušnou globální
skupinu diváků.
Sociální sítě, internet – to v posledních deset
expandovalo tolik, že to musí změnit styl uvažování. Nejde jen o to, jak
komunikujete k lidem a jak šíříte obsah, ale co je možné také ekonomicky.
Rubense Barrichella (shodou okolností pilota Williamsu – pozn. autora) na
twitteru sleduje více než milion lidí, z nichž většina jsou Brazilci. Pro
Renault (který je od příštího roku dodavatelem motorů pro Williams – pozn.
autora) je Brazílie klíčovým trhem. Když Rubens sedí v (sídle týmu) Grove při
představení našeho nového partnerství a přitom tweetuje o tom, jak je návrat
Renaultu úžasnou zprávou, milion lidí dostane zmínku o Renaultu, která je nekomerčně
řízená.
Dokázali bychom vypočítat, co to přinese? Kolik reklam na
Clio se tomu vyrovná? Někdo, koho lidé obdivují, kterého svobodně sledují,
říká, jak je šťastný, že Renault je coby špičkový motor zpět. Nedostal za to
žádný honorář, je to zcela zadarmo, dokáže vám to nastínit, jaké se v tom skrývají
možnosti. A nemá to nic společného s tím, jak zprostředkováváte televizní
signál ze závodů.“
Bernie Ecclestone navzdory svému vztahu k internetu cítí,
jaký je v něm skrytý potenciál, ale kromě nedůvěry spojené s možnou devalvací
hodnoty sportu tvrdí, že právě s ohledem na uzavřené kontrakty s televizními
stanicemi má svázané ruce.
„Televizím dáváme možnost šířit ve své zemi obrázek, jakým způsobem
chtějí,“ vysvětluje Ecclestone. „Pokud tedy chtějí signál přenášet do mobilních
telefonů, což není nic jiného než malá televize, tak mohou. Ale nezdá se, že by
o to stály. Lidé stále preferují zapnout si televizi.
Vše, co můžeme udělat, děláme. Studovali jsme to, všechny ty
možné způsoby vysílání. Jakmile dovolíme jiné firmě přenášet signál jiným
způsobem, okamžitě to naštve lidi v televizi, se kterou máme smlouvu.“
Adam Parr si je hodnoty exkluzivního a vzácného obrazového
materiálu vědom, tvrdí ale, že lze využít dalších možností:
„To je v pořádku, ale podívejte se například na BBC.
Jejich web je velmi dobrý, iPlayer je fantastický produkt a kvalita přenosů
úchvatná. Znamená to ale, že využívají maxima potenciálu materiálu na iPhonech
a iPadech? Nemyslím si…“