Formule 1 musí jít ostatním kategoriím příkladem

Formule 1 musí jít ostatním kategoriím příkladem

V zatáčce číslo 6 se na Hockenheimu v různých motoristických sériích už jistě odehrály stovky, možná i tisíce manévrů vedených mimo trať.

Asfalt mimo vyznačenou dráhu se běžně využívá jako regulérní součást trati. Podobné to je třeba při nájezdu a výjezdu z boxů v Sao Paulu. Nová zatáčka Club na upraveném Silverstonu je dalším příkladem. Faktem ale je, že vzniká silná potřeba vytvořit iniciativu, která by nakládání se stále četnějšími výhodnými únikovými zónami kontrolovala. Pro každý motoristický sport a pro formuli 1 v první řadě. Piloti, fanoušci i média musí mít jasno, jak se věci mají.

Názory jsou jako nosy, každý má nějaký. Vettelova penalizace po Velké ceně Německa přirozeně vyvolala konfrontaci mnoha různých pohledů. Tu zatáčku jsem si mohl vyzkoušet na vlastní kůži. Při komentování jsem prohlásil, že Vettel asi trestu unikne, třeba jako tomu bylo v Melbourne, kde předjížděcí manévr mezi zatáčkami čtyři a pět dokončil i díky vyjetí mimo dráhu. S odstupem času, získáním více informací a zhlédnutí více kamerových úhlů musím ale říci, že s penalizací souhlasím. 

Jelikož mohl narovnat volant a šlápnout na plyn dříve (stavy pneumatik obou pilotů jsou v tomto případě irelevantní), získal tím nefér výhodu. Výjezd mimo trať byl jasně záměrný. Button ho mimo trať nevyhnal a nechal mu dost místa na to, aby se dvěma koly udržel mezi bílými čárami. Je pravdou, že by pak měl Vettel horší trakci v důsledku jízdy po obrubníku. 

Místo vymýšlení odůvodnění pro tento manévr se měli Sebastian a Red Bull rozhodnout vrátit pozici zpět a do konce závodu se znovu pokusit o předjetí. Kdyby penalizace spočívala v pouhém prohození míst obou pilotů, vlastně by ani o penalizaci nešlo. Naopak by to bylo ujištění, že risk je pokaždé zisk a vlastně není co ztratit. 

Mnoho lidí se mě přes twitter ptalo, proč nebyla ceremonie po závodě odložena na dobu, kdy skončí vyšetřování. Programy televizí po celém světě jsou nastaveny tak, že v podobném případě byste stupně vítězů ani neviděli. Vyhlášení vítězů musí proběhnout bezprostředně po závodě, v 99% případů s tím nejsou žádné problémy. Komisaři navíc potřebují čas na to, aby mohli zkoumaný incident prošetřit dostatečně důkladně. Uspěchaná rozhodnutí by vše jen zhoršila.

Jiné diváky zajímalo, co vlastně bude s trofejemi. Vzpomeňme na Brazílii 2003, kdy byly konečné výsledky po závodě změněny. Kimi Räikkönen tehdy o následujícím závodním víkendu předal vítěznou trofej Giancarlovi Fisichellovi. Nechme se překvapit, jestli podobné obrázky s přerozdělování trofejí pro druhého a třetího v cíli uvidíme i v Maďarsku. 

Snaha Lewise Hamiltona dostat se do stejného kola jako lídři závodu nebyla stupidní. Pokud má dostatečnou rychlost, má na to plné právo. V případě výjezdu zpomalovacího vozu by byl rázem zpátky ve hře. Kdyby posléze Lewis začal tropit čachry a brzdit soupeře ve prospěch Buttona, bylo by to pochopitelně něco jiného. Postaraly by se o to ale modré vlajky. V jiných situacích není žádnou vzácností, když lídr závodu s bezpečným náskokem pouští pomalejší soupeře před sebe, aby mohl bez rizika dojet do cíle.

Nejasnosti kolem softwaru Red Bullu byly pro mé zdroje v paddocku příliš komplexní na to, aby šly vysvětlit ve srozumitelném podání. Ve snaze zbavit se foukaných difuzorů a využívání výfukových plynů k vylepšení aerodynamiky doznaly technické regule pro rok 2012 řadu změn. Vzhledem k možnostem dnešních technologií a softwaru mají týmy nezměrné množství způsobů, jak pravidla interpretovat. Pohybují se velmi blízko hranice, o které musí mít FIA jasno. V případě, že jsou překročeny, nastává regulační a někdy i právní proces, který se nastalou situací zabývá. Je však pravdou, že pokud se podobné věci řeší ráno před závodem, nevrhá to na stewardy příznivé světlo. Obdobných situací uvidíme ještě spoustu, je to přirozená součást nesmírně soutěživé povahy formule 1. Mohou být pouze minimalizovány, a to buď Mezinárodní automobilovou federací, nebo ukazováčky jiných stájí.

Zajímavou novinou je, že alespoň na suchu začala vylepšení McLarenu fungovat. Vzhledem k napínavosti šampionátu je špatnou zprávou to, že Fernando Alonso má v čele již náskok 34 bodů a zdá se být silný za každé situace. Pokud Felipe Massa nabere rychlost takovou, aby mu mohl krýt záda, mohl by brzy nastat konec hry. Tempo nyní jasně udávají týmy Ferrari, Red Bull a McLaren. Jak ale ukázal Mark Webber pouhé dva týdny po svém skvělém vítězství v Silverstonu, i top stáje mohou strategii kolem pneumatik pěkně pokazit.

Před letní přestávkou nás ještě čeká závod v Maďarsku. Uvidíme, co nám přinese. Další vítězství Fernanda Alonsa by pro jeho soupeře bylo doslova pohromou.

Doporučujeme

Články odjinud