Formule 1 je zpět. Jak bude vypadat v době koronavirové a co se změní?

Letošní sezónu výrazně ovlivnil koronavir. Sezóna formule 1 začne teprve tento víkend v Rakousku. Co se změnilo a jak bude vypadat formule 1 s rouškami?

70 let formule 1

Přestože se je červenec, z letošní sezóny formule 1 jsme zatím viděli jen dvakrát tři dny předsezónních testů v Barceloně a čtvrtek v Melbourne. Doslova pár desítek minut před startem prvního tréninku na Grand Prix Austrálie byl závod zrušen a od té doby (13. března) se kolotoč F1 neroztočil... až do teď. Zrušeno nebo odloženo bylo 10 závodů.

Tento víkend začíná sezóna prvním závodem na Red Bull Ringu v Rakousku. 

Formule 1 letos slaví 70. let své existence, což se promítlo i do letošní znělky (viz níže).

Věděli jsme, že to bude zvláštní sezóna, s novými destinacemi a rekordním počtem 22 závodů. Nakonec je ale vše jinak. Počet závodů bude nižší, sezóna začne až v létě a bude jiná. Jak jiná? Podívejte se na dalších listech.

Pokračování 2 / 16

Bubliny na třetí

Minimálně první závody budou bez diváků. Omezen bude i počet osob v paddocku. Počet členů týmů bude omezen na 80. V paddocku nebudou žádní hosté, žádní zástupci sponzorů. 

Celý kolotoč F1 bude uzavřen ve svém vlastním světě, izolován od okolí. Cestovat se bude jen mezi okruhem a hotelem, respektive okruhem a letištěm. 

Člověk z jednoho týmu by se také vůbec neměl potkat se zástupcem z jiného týmu.

A proč bublina na třetí? Sportovní ředitel Ferrari Laurent Mekies prozradil, že v kontaktu nebudou ani obě strany garáže. Lidé od Leclerca nebudou v kontaktu s lidmi od Vettela. Budou ale existovat výjimky – například v situaci, kdy se bude muset rychle vyměnit pohonná jednotka. Existují obavy, že podobné výměny mohou trvat kvůli opatřením déle. 

Ferrari očekává, že podobné bubliny uvnitř samotného týmu zavedou i další soupeři.

200052-f1-sebastian-vettel-mugello.jpg200045-f1-sebastian-vettel-mugello.jpgGettyImages-1252405117.jpg
Foto: Ferrari, Getty Images / Mark Thompson

Pokračování 3 / 16

Testy každých pět dnů

Každý, kdo chce do paddocku, se musí před příjezdem nechat testovat na COVID-19. Test nesmí být starší než čtyři dny a musí jít o tzv. metodu PCR a nikoliv o rychlotesty na prokázání protilátek.

Testy se budou následně opakovat u každého člověka v paddocku každých pět dnů (původně to měly být dokonce každé dva dny). Pro první závody zajistí testy soukromá firma, která dopraví vzorky do své laboratoře poblíž Mnichova. Výsledky budou k dispozici za 16 až 24 hodin. 

Co když bude některý člověk testován pozitivně? Podle F1 už nedojde ke zrušení závodu (jako tomu bylo v Melbourne, kde byl pozitivně testován mechanik McLarenu).

Týmy budou mít doma v pohotovosti náhradníky, kteří by nahradili nemocné či osoby v karanténě. V krajním případě se však může stát, že pozitivní test mechanika způsobí, že se jezdec nebude moci zúčastnit části víkendu, případně dokonce některý tým odstoupit z grand prix. Závod se ale v takovém případě rušit nebude.

Formule 1 bude používat aplikaci Track and Trace App, která monitoruje pohyb osoby v paddocku s větší přesností, než to umí klasické aplikace vydané vládami. Má to umožnit snadněji vystopovat kontakty nakaženého. 

GettyImages-1252353719.jpg
Foto: Getty Images / Mark Thompson

Pokračování 4 / 16

Média

Tiskové konference se uskuteční. Zástupců médií ale bude v dějišti méně, rozhovory mají probíhat při dodržení povinných rozestupů a pohyb novinářů bude omezen.

GettyImages-994169054.jpg
Foto: Getty Images /  Mark Thompson

Pokračování 5 / 16

Povinné roušky

Členové týmů budou muset nosit roušky. „Ve Ferrari je to povinné, takže ji nosíme (roušku) po celou dobu v továrně,“ řekl sportovní šéf Ferrari Laurent Mekies. „...ale jedna věc je nosit ji v kancelářském prostředí, druhá je nosit ji, když bude v dějišti závodu 40 stupňů.“

Týmy budou dělat pro mechaniky pravidelné přestávky, aby si mohli jít odpočinout na čerstvý vzduch.

EaENKp-WoAETwMr.jpg
Foto: Mercedes AMG

Pokračování 6 / 16

Motorhomy zůstaly doma

Motorhomy vozí týmy na závody v Evropě. Letos je neuvidíme. Určitě ne v prvních závodech. Důvody jsou dva – motorhomy z velké části slouží pro hosty a zástupce sponzorů, kteří na závodech nebudou. Druhý a hlavní důvod je ten, že motorhomy dopravuje do místa závodu několik kamionu a staví je větší počet lidí. Cílem je mít v paddocku co nejméně osob.

Motorhomy nahradí unimobuňky a stany. Týmové kamiony pak budou zaparkovány dál od garáží. Odlišná bude také logistika: 

„Za normálních okolností by nám bylo palivo doručeno do garáže a my bychom poslali lidi do Pirelli, aby vyzvedli pneumatiky,“ řekl šéf logistického oddělení u týmu Mercedes Karl Fanson 

„Nyní bude ale vytvořeno odběrové místo pro palivo a také pneumatiky budeme vozit na sběrné místo. Naši kluci půjdou na sběrné místo, vyzvednou pneumatiky a pak je tam zase odvezou.

„Jakmile skončíme s pneumatikami, odvezeme je zpátky a Pirelli si je vyzvedne, jakmile my opustíme to sběrné místo.“ 

image.png
Foto: Honda

Pokračování 7 / 16

Pneumatiky

Kvůli větší flexibilitě byla dočasně zrušena možnost výběru pneumatik jednotlivými jezdci. Každý tak dostane na víkend stejné sady.

image.png

Pokračování 8 / 16

Otevřený kalendář a dva závody na jedné trati

Aktuálně máme potvrzeno osm závodů do 6. září. Je velmi pravděpodobné, že formule 1 poté ještě zůstane v Evropě. Spekuluje se o Mugellu, Portimão a Imole. Na dvou z těchto tří jmenovaných by se jelo vůbec poprvé v historii. Velmi nadějný je také konec sezóny (Bahrajn, Abú Dhabí). V případě ostatních destinací se ještě rozhodne.

Letos se ale určitě nepojede v Monaku, Francii, Japonsku, Singapuru a Ázerbájdžánu. Tyto závody už byly formálně zrušené. 

Poprvé se také pojede dvakrát na jednom okruhu, což přináší potřebu vymyslet i nové názvy. Druhý závod v Rakousku ponese název Grand Prix Štýrska. Druhý závod ve Velké Británii jsme pak zkrátili na Výroční Velkou cenu (oficiálně Emirates Formula 1 70th Anniversary Grand Prix).

# Datum Název (zkrácený) Okruh
1 5. července Grand Prix Rakouska Red Bull Ring
2 12. července Grand Prix Štýrska Red Bull Ring
3 19. července Grand Prix Maďarska Hungaroring
4 2. srpna Grand Prix Velké Británie Silverstone
5 9. srpna Výroční Grand Prix 70 let F1 Silverstone
6 16. srpna Grand Prix Španělska Barcelona
7 30. srpna Grand Prix Belgie Spa
8 6. září Grand Prix Itálie Monza

Pokračování 9 / 16

Žádná klasická přehlídka jezdců

Tradiční drive parade byla zrušena. Jezdci při ní obvykle objedou jedno kolo po okruhu na korbě kamionu, případně na zadním sedadle otevřeného veterána. 

V programu Grand Prix Rakouska je nicméně v neděli od 13:20 do 14:00 položka s názvem Drivers presentation. Odehrát se má v boxové uličce. Zatím není úplně jasné, jak bude probíhat.

GettyImages-1188220918.jpgGettyImages-1188221953.jpg

Pokračování 10 / 16

Před startem závodu

Na startovním roštu samozřejmě nebudou hosté. Jezdci budou moci nově z boxů na startovní rošt vyrazit 30 minut před startem závodu, tedy o 10 minut později než tomu bylo v loňském roce (u evropských závodů ve 14:40).

Ke každému vozu na roštu bude mít přístup maximálně 40 členů daného týmu. Při ohlášení pěti minut zbývajících do startu do zahřívacího kola bude muset začít opouštět rošt 24 členů a při signálu tří minut do startu bude moci být u každého vozu na roštu maximálně 16 osob.

Mechanici dostanou také o hodinu více času na večerní práci na vozech. Nově bude okruh pro členy týmu uzavřen na osm místo devíti hodin.

„Žádný člen týmu, který je jakýmkoliv způsobem spojen s prací na voze, nemá dovolen vstup na okruh během dvou osmihodinových úseků, které začínají jedenáct hodin před začátkem prvního a třetího volného tréninku.

V Rakousku je tak večerka v noci ze čtvrtku na pátek od 00:00 do 8:00 a z pátku na sobotu od 1:00 do 9:00.

GettyImages-1191222659.jpg
Foto: Getty Images / Mark Thompson

Pokračování 11 / 16

Po konci závodu

Po konci závodu nebudou tradiční stupně vítězů. Na přesnou podobu ceremoniálu si musíme počkat, ale vše by se mělo odehrát na startovní rovince a bude to zřejmě podobné rozhovorům po kvalifikaci. 

GettyImages-1173163065.jpg
Foto: Getty Images / Mark Thompson

Pokračování 12 / 16

Formát víkendu

Základní formát víkendu se nezmění. Čekají nás všechny tréninky i kvalifikace v obvyklé časy. Formule 1 si pohrávala s myšlenkou, že druhé závody na stejné trati by byly odlišné – místo kvalifikace by se jel kvalifikační závod, který by určil pořadí pro nedělní závod. Chyběla ale jednomyslná shoda – proti byl Mercedes.

V rámci víkendů formule 1 nás čeká také tradiční doprovodný program – zejména samozřejmě formule 2 a formule 3.

F12019GP06MCO_fOjn.jpg
Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Pokračování 13 / 16

Omezený vývoj

Zavedení nových pravidel bylo odloženo na rok 2022. Formule 1 také částečně zmrazí vývoj v letošním a příštím roce a to pomoci žetonů. Každý tým bude mít dva. 

Pravidla uvádí seznam komponent vozu, které budou od letošního roku až do konce toho příštího zmrazeny. Na seznamu je přes 13 oblastí a na čtyři desítky dílů. Jedná se o části převodovky, zavěšení, nárazové struktury, brzd, palivového systému, hydrauliky, chlazení, olejového systému, elektrické systémy. Dokonce na něm najdeme i zařízení pro boxy nebo systém pro pití jezdce.

Každý tým má k dispozici jen 2 žetony. Některé díly mají „váhu“ jednoho, některé dvou – jinými slovy mohou inženýři změnit jeden velký díl nebo dva malé.

F12019GP17JAP_JK199313.jpg
Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Pokračování 14 / 16

Počty komponent pohonné jednotky

Stále nevíme, kolik komponent budou moci jezdci letos použít. Pokud bude počet závodů 14 a více, což se očekává, půjde o stejné počty jako vloni. Už dnes je ale jasné, že se odjede méně závodů než vloni, takže pohonné jednotky budou muset zvládnout méně kilometrů.

V případě, že by počet závodů byl nižší, promítne se to také do počtu komponent:

Počet závodů ICE MGU-H MGU-K TC ES CE
14 a více 3 3 2 3 2 2
12 až 14 2 2 2 2 2 2
Méně než 12 2 2 2 2 1 1

Pokračování 15 / 16

Bojujeme s rasismem

Po smrti George Floyda se F1 rozhodla bojovat s rasismem. Vznikla kampaň #WeRaceAsOne, jejíž loga se objeví na všech vozech i v paddocku. V rámci kampaně chce F1 bojovat se současnými problémy světa – kromě raismu také s následky COVID-19. 

image.png

F1 chce v nejbližších měsících zřídit pracovní skupinu, která bude naslouchat a identifikovat správné iniciativy potřebné ke zvýšení rozmanitosti a začlenění. 

F1 také zřídila nadaci pro financování především, ale ne výlučně, stáží a učňovských příprav v rámci F1 nedostatečně zastoupených skupin. Chase Carey do nadace vložil ze svých prostředků 1 milion dolarů.

Mercedes kvůli tomu změnil letošní zbarvení svého vozu ze stříbrné na černou.

EbsdE95WsAAwVQe.jpg1.jpg3.jpg

Pokračování 16 / 16

Výpovědní lhůta netradičních rozměrů

O jezdeckých sestavách pro příští rok se obvykle rozhoduje po letní přestávce. Jezdci pak mají před sebou pár posledních závodů se stávajícícm týmem. Letos ale došlo k oznámením přestupů už v květnu před prvním závodem. Aktuálně víme, že:

  • Sebastian Vettel na konci roku končí u Ferrari.
  • Carlos Sainz odchází na konci roku od McLarenu k Ferrari.
  • Daniel Ricciardo odchází od Renaultu k McLarenu.
  • U Renaultu je zatím pro rok 2021 volné místo.
GettyImages-842176378.jpg
Foto: Getty Images / Dan Istitene

Doporučujeme

Články odjinud