Letošní sezónu výrazně ovlivnil koronavir. Sezóna formule 1 začne teprve tento víkend v Rakousku. Co se změnilo a jak bude vypadat formule 1 s rouškami?
70 let formule 1
Přestože se je červenec, z letošní sezóny formule 1 jsme zatím viděli jen dvakrát tři dny předsezónních testů v Barceloně a čtvrtek v Melbourne. Doslova pár desítek minut před startem prvního tréninku na Grand Prix Austrálie byl závod zrušen a od té doby (13. března) se kolotoč F1 neroztočil... až do teď. Zrušeno nebo odloženo bylo 10 závodů.
Tento víkend začíná sezóna prvním závodem na Red Bull Ringu v Rakousku.
Formule 1 letos slaví 70. let své existence, což se promítlo i do letošní znělky (viz níže).
Věděli jsme, že to bude zvláštní sezóna, s novými destinacemi a rekordním počtem 22 závodů. Nakonec je ale vše jinak. Počet závodů bude nižší, sezóna začne až v létě a bude jiná. Jak jiná? Podívejte se na dalších listech.
Pokračování 2 / 16
Bubliny na třetí
Minimálně první závody budou bez diváků. Omezen bude i počet osob v paddocku. Počet členů týmů bude omezen na 80. V paddocku nebudou žádní hosté, žádní zástupci sponzorů.
Celý kolotoč F1 bude uzavřen ve svém vlastním světě, izolován od okolí. Cestovat se bude jen mezi okruhem a hotelem, respektive okruhem a letištěm.
Člověk z jednoho týmu by se také vůbec neměl potkat se zástupcem z jiného týmu.
A proč bublina na třetí? Sportovní ředitel Ferrari Laurent Mekies prozradil, že v kontaktu nebudou ani obě strany garáže. Lidé od Leclerca nebudou v kontaktu s lidmi od Vettela. Budou ale existovat výjimky – například v situaci, kdy se bude muset rychle vyměnit pohonná jednotka. Existují obavy, že podobné výměny mohou trvat kvůli opatřením déle.
Ferrari očekává, že podobné bubliny uvnitř samotného týmu zavedou i další soupeři.
Foto: Ferrari, Getty Images / Mark Thompson
Pokračování 3 / 16
Testy každých pět dnů
Každý, kdo chce do paddocku, se musí před příjezdem nechat testovat na COVID-19. Test nesmí být starší než čtyři dny a musí jít o tzv. metodu PCR a nikoliv o rychlotesty na prokázání protilátek.
Testy se budou následně opakovat u každého člověka v paddocku každých pět dnů (původně to měly být dokonce každé dva dny). Pro první závody zajistí testy soukromá firma, která dopraví vzorky do své laboratoře poblíž Mnichova. Výsledky budou k dispozici za 16 až 24 hodin.
Co když bude některý člověk testován pozitivně? Podle F1 už nedojde ke zrušení závodu (jako tomu bylo v Melbourne, kde byl pozitivně testován mechanik McLarenu).
Týmy budou mít doma v pohotovosti náhradníky, kteří by nahradili nemocné či osoby v karanténě. V krajním případě se však může stát, že pozitivní test mechanika způsobí, že se jezdec nebude moci zúčastnit části víkendu, případně dokonce některý tým odstoupit z grand prix. Závod se ale v takovém případě rušit nebude.
Formule 1 bude používat aplikaci Track and Trace App, která monitoruje pohyb osoby v paddocku s větší přesností, než to umí klasické aplikace vydané vládami. Má to umožnit snadněji vystopovat kontakty nakaženého.
Foto: Getty Images / Mark Thompson
Pokračování 4 / 16
Média
Tiskové konference se uskuteční. Zástupců médií ale bude v dějišti méně, rozhovory mají probíhat při dodržení povinných rozestupů a pohyb novinářů bude omezen.
Foto: Getty Images / Mark Thompson
Pokračování 5 / 16
Povinné roušky
Členové týmů budou muset nosit roušky. „Ve Ferrari je to povinné, takže ji nosíme (roušku) po celou dobu v továrně,“ řekl sportovní šéf Ferrari Laurent Mekies. „...ale jedna věc je nosit ji v kancelářském prostředí, druhá je nosit ji, když bude v dějišti závodu 40 stupňů.“
Týmy budou dělat pro mechaniky pravidelné přestávky, aby si mohli jít odpočinout na čerstvý vzduch.
Foto: Mercedes AMG
Pokračování 6 / 16
Motorhomy zůstaly doma
Motorhomy vozí týmy na závody v Evropě. Letos je neuvidíme. Určitě ne v prvních závodech. Důvody jsou dva – motorhomy z velké části slouží pro hosty a zástupce sponzorů, kteří na závodech nebudou. Druhý a hlavní důvod je ten, že motorhomy dopravuje do místa závodu několik kamionu a staví je větší počet lidí. Cílem je mít v paddocku co nejméně osob.
Motorhomy nahradí unimobuňky a stany. Týmové kamiony pak budou zaparkovány dál od garáží. Odlišná bude také logistika:
„Za normálních okolností by nám bylo palivo doručeno do garáže a my bychom poslali lidi do Pirelli, aby vyzvedli pneumatiky,“ řekl šéf logistického oddělení u týmu Mercedes Karl Fanson
„Nyní bude ale vytvořeno odběrové místo pro palivo a také pneumatiky budeme vozit na sběrné místo. Naši kluci půjdou na sběrné místo, vyzvednou pneumatiky a pak je tam zase odvezou.
„Jakmile skončíme s pneumatikami, odvezeme je zpátky a Pirelli si je vyzvedne, jakmile my opustíme to sběrné místo.“
Foto: Honda
Pokračování 7 / 16
Pneumatiky
Kvůli větší flexibilitě byla dočasně zrušena možnost výběru pneumatik jednotlivými jezdci. Každý tak dostane na víkend stejné sady.
Pokračování 8 / 16
Otevřený kalendář a dva závody na jedné trati
Aktuálně máme potvrzeno osm závodů do 6. září. Je velmi pravděpodobné, že formule 1 poté ještě zůstane v Evropě. Spekuluje se o Mugellu, Portimão a Imole. Na dvou z těchto tří jmenovaných by se jelo vůbec poprvé v historii. Velmi nadějný je také konec sezóny (Bahrajn, Abú Dhabí). V případě ostatních destinací se ještě rozhodne.
Letos se ale určitě nepojede v Monaku, Francii, Japonsku, Singapuru a Ázerbájdžánu. Tyto závody už byly formálně zrušené.
Poprvé se také pojede dvakrát na jednom okruhu, což přináší potřebu vymyslet i nové názvy. Druhý závod v Rakousku ponese název Grand Prix Štýrska. Druhý závod ve Velké Británii jsme pak zkrátili na Výroční Velkou cenu (oficiálně Emirates Formula 1 70th Anniversary Grand Prix).
# |
Datum |
Název (zkrácený) |
Okruh |
1 |
5. července |
Grand Prix Rakouska |
Red Bull Ring |
2 |
12. července |
Grand Prix Štýrska |
Red Bull Ring |
3 |
19. července |
Grand Prix Maďarska |
Hungaroring |
4 |
2. srpna |
Grand Prix Velké Británie |
Silverstone |
5 |
9. srpna |
Výroční Grand Prix 70 let F1 |
Silverstone |
6 |
16. srpna |
Grand Prix Španělska |
Barcelona |
7 |
30. srpna |
Grand Prix Belgie |
Spa |
8 |
6. září |
Grand Prix Itálie |
Monza |
Pokračování 9 / 16
Žádná klasická přehlídka jezdců
Tradiční drive parade byla zrušena. Jezdci při ní obvykle objedou jedno kolo po okruhu na korbě kamionu, případně na zadním sedadle otevřeného veterána.
V programu Grand Prix Rakouska je nicméně v neděli od 13:20 do 14:00 položka s názvem Drivers presentation. Odehrát se má v boxové uličce. Zatím není úplně jasné, jak bude probíhat.
Pokračování 10 / 16
Před startem závodu
Na startovním roštu samozřejmě nebudou hosté. Jezdci budou moci nově z boxů na startovní rošt vyrazit 30 minut před startem závodu, tedy o 10 minut později než tomu bylo v loňském roce (u evropských závodů ve 14:40).
Ke každému vozu na roštu bude mít přístup maximálně 40 členů daného týmu. Při ohlášení pěti minut zbývajících do startu do zahřívacího kola bude muset začít opouštět rošt 24 členů a při signálu tří minut do startu bude moci být u každého vozu na roštu maximálně 16 osob.
Mechanici dostanou také o hodinu více času na večerní práci na vozech. Nově bude okruh pro členy týmu uzavřen na osm místo devíti hodin.
„Žádný člen týmu, který je jakýmkoliv způsobem spojen s prací na voze, nemá dovolen vstup na okruh během dvou osmihodinových úseků, které začínají jedenáct hodin před začátkem prvního a třetího volného tréninku.
V Rakousku je tak večerka v noci ze čtvrtku na pátek od 00:00 do 8:00 a z pátku na sobotu od 1:00 do 9:00.
Foto: Getty Images / Mark Thompson
Pokračování 11 / 16
Po konci závodu
Po konci závodu nebudou tradiční stupně vítězů. Na přesnou podobu ceremoniálu si musíme počkat, ale vše by se mělo odehrát na startovní rovince a bude to zřejmě podobné rozhovorům po kvalifikaci.
Foto: Getty Images / Mark Thompson
Pokračování 12 / 16
Formát víkendu
Základní formát víkendu se nezmění. Čekají nás všechny tréninky i kvalifikace v obvyklé časy. Formule 1 si pohrávala s myšlenkou, že druhé závody na stejné trati by byly odlišné – místo kvalifikace by se jel kvalifikační závod, který by určil pořadí pro nedělní závod. Chyběla ale jednomyslná shoda – proti byl Mercedes.
V rámci víkendů formule 1 nás čeká také tradiční doprovodný program – zejména samozřejmě formule 2 a formule 3.
Pokračování 13 / 16
Omezený vývoj
Zavedení nových pravidel bylo odloženo na rok 2022. Formule 1 také částečně zmrazí vývoj v letošním a příštím roce a to pomoci žetonů. Každý tým bude mít dva.
Pravidla uvádí seznam komponent vozu, které budou od letošního roku až do konce toho příštího zmrazeny. Na seznamu je přes 13 oblastí a na čtyři desítky dílů. Jedná se o části převodovky, zavěšení, nárazové struktury, brzd, palivového systému, hydrauliky, chlazení, olejového systému, elektrické systémy. Dokonce na něm najdeme i zařízení pro boxy nebo systém pro pití jezdce.
Každý tým má k dispozici jen 2 žetony. Některé díly mají „váhu“ jednoho, některé dvou – jinými slovy mohou inženýři změnit jeden velký díl nebo dva malé.
Pokračování 14 / 16
Počty komponent pohonné jednotky
Stále nevíme, kolik komponent budou moci jezdci letos použít. Pokud bude počet závodů 14 a více, což se očekává, půjde o stejné počty jako vloni. Už dnes je ale jasné, že se odjede méně závodů než vloni, takže pohonné jednotky budou muset zvládnout méně kilometrů.
V případě, že by počet závodů byl nižší, promítne se to také do počtu komponent:
Počet závodů |
ICE |
MGU-H |
MGU-K |
TC |
ES |
CE |
14 a více |
3 |
3 |
2 |
3 |
2 |
2 |
12 až 14 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
Méně než 12 |
2 |
2 |
2 |
2 |
1 |
1 |
Pokračování 15 / 16
Bojujeme s rasismem
Po smrti George Floyda se F1 rozhodla bojovat s rasismem. Vznikla kampaň #WeRaceAsOne, jejíž loga se objeví na všech vozech i v paddocku. V rámci kampaně chce F1 bojovat se současnými problémy světa – kromě raismu také s následky COVID-19.
F1 chce v nejbližších měsících zřídit pracovní skupinu, která bude naslouchat a identifikovat správné iniciativy potřebné ke zvýšení rozmanitosti a začlenění.
F1 také zřídila nadaci pro financování především, ale ne výlučně, stáží a učňovských příprav v rámci F1 nedostatečně zastoupených skupin. Chase Carey do nadace vložil ze svých prostředků 1 milion dolarů.
Mercedes kvůli tomu změnil letošní zbarvení svého vozu ze stříbrné na černou.
Pokračování 16 / 16
Výpovědní lhůta netradičních rozměrů
O jezdeckých sestavách pro příští rok se obvykle rozhoduje po letní přestávce. Jezdci pak mají před sebou pár posledních závodů se stávajícícm týmem. Letos ale došlo k oznámením přestupů už v květnu před prvním závodem. Aktuálně víme, že:
- Sebastian Vettel na konci roku končí u Ferrari.
- Carlos Sainz odchází na konci roku od McLarenu k Ferrari.
- Daniel Ricciardo odchází od Renaultu k McLarenu.
- U Renaultu je zatím pro rok 2021 volné místo.
Foto: Getty Images / Dan Istitene