Formule 1 jako IndyCar? Žádný strach, vozy budou rozdílné, věří týmoví šéfové | Foto: Peter Fox / Getty Images

Foto: Peter Fox / Getty Images

Formule 1 jako IndyCar? Žádný strach, vozy budou rozdílné, věří týmoví šéfové

Nejednomu z fanoušků se při odhalení makety vozu postavené podle pravidel pro rok 2022 na Silverstonu vybavili vozy IndyCar, kam dodává jednotné šasi italská Dallara. Zatímco v zámoří jsou na jednotné vozy zvyklí, ve formuli 1 jsou tradicí různě vypadající monoposty z rýsovacích prken nejlepších inženýrů.

A tato tradice by neměla být přerušena ani s nástupem nových pravidel, ve formuli 1 je navíc pochopitelně stále vypisován pohár konstruktérů, se kterým se pojí nejrůznější pravidla de facto přikazující stavbu unikátních vozů.

Nová technická pravidla, která významně upravují aerodynamiku a zavádějí na příklad osmnáctipalcové pneumatiky, vzbudila mezi fanoušky i některými týmovými šéfy mnohdy až bouřlivé reakce. Kritici se obávají přílišné standardizace vozů „královny motorsportu“.

„Největším rozdílem mezi vozy budou jiné barvy,“ nechal se před časem slyšet Christian Horner.

Jiní zástupci týmů však až takto příkrý pohled nemají.

„Z podstaty věci jsou tato pravidla, jakkoliv jsou více omezující, stále otevřená vývoji,“ řekl pro racingnews365.com technický expert Alpinu Marcin Budkowski během závodního víkendu britské Grand Prix.

„Jsme opravdu daleko od šampionátu shodných vozů. Jedním z důvodů, proč FIA s formulí 1 napsaly více omezující pravidla, je snaha o těsnější závody, menší rozdíly, menší potenciál pro diferenciaci mezi týmy a hlavně umožnit pilotům jezdit těsněji za sebou.“

„Jinými slovy jde o snadnější předjíždění. A čím více se budou týmy odchylovat od prvotního návrhu, tím více bude splnění cíle v ohrožení. Proto jsou ta pravidla více omezující,“ vysvětluje Budkowski.

„V této fázi stále hledáme dostatek výkonu, protože s vývojem jsme stále na začátku. Zabere to nějaký čas a bude to stále a stále obtížnější. Každopádně v tuto chvíli jsme ještě ani zdaleka nedosáhli plného výkonu u nových vozů.“

S Budkowskim do jisté míry souhlasí šéf Astonu Otmar Szafnauer, podle kterého však bude míra možnosti vyvíjet vůz v porovnání se současnými pravidly omezena více.

„Myslím si, že Marcin má celkově pravdu v tom, že i s novými pravidly budou vozy rozdílné.“

„Možnosti vývoje už nejsou takové, jaké byly v minulosti. Myslím, že všichni se rychleji vydáme podobným směrem, i tak to ale může trvat roky.“

Doporučujeme

Články odjinud