Formule 1 by měla být přátelštější k novým médiím

Internet v budoucnu televizi odsune do pozadí.

V Monaku tento pátek proběhne zasedání Světové rady motorsportu. Už dnes je ovšem ve středomořském knížectví rušno. Na akci Motor Sport Business Forum se rozeběhly debaty o tom, kam má formule 1 v následujících letech směřovat, aby si udržela svůj status královny motorsportu a byla přitažlivou pro stále větší množství fanoušků.

Tvář formule 1 se mění, automobilky jsou na ústupu. Lidé, kteří by měli být tvářemi budoucí formule 1 se shodují v tom, že je třeba více investovat do prezentace v moderních médiích. Televize podle nich pomalu, ale jistě přestane mít v přenosech závodů hlavní slovo.

"Týmy dokáží tento sport divákům přiblížit. Nastane doba, kdy se sport a jeho okolí bude muset změnit. Většina kontraktů o vysílacích právech je postavena na představách starých patnáct, dvacet, někdy i pětadvacet let. Faktem je, že za tři až čtyři roky nebude většina lidí závody sledovat na televizi, ale přes internet. To úplně mění vyjednávání o vysílání a distribuci.

Nemůžete s diváky na internetu manipulovat stejným způsobem jako s televizním publikem. Podobným přerodem musel projít například hudební průmysl v době digitalizace. Je třeba nalézt nový způsob vydělávání peněz, neboť to je to, co v konečném důsledku udržuje sport naživu.

Pro většinu lidí je takzvaná generace MTV moderní. Pro nás však už ne, je zastaralá. Lidi už si nekupují muziku. Děti u televize nesedí tak často jako v minulosti. Lidé média konzumují v odlišném směru. Dokonce i některé herní konzole začínají strádat kvůli rozmachu online hraní. Majitelé práv se budou muset ke svým klientům začít chovat jinak.

Nemá smysl snažit se donutit lidi platit za něco, o čemž zjistí, že se to dá získat i zadarmo. Formule 1 bude na internetu běžným zbožím. Na to se musíme připravit. Výzva není v rozhodování o tom, co bude poskytováno zdarma. Jde o věci navíc, o elementy, za které budou lidé ochotni zaplatit," řekl Gerard Lopez, jehož jméno se v posledních dnech v médiích nejčastěji spojuje se zájmem o koupi stáje Renault.

Podobně mluví i Tony Fernandes, který stojí ve vedení stáje Lotus:

"Budoucnost formule 1 si představuji tak, jak bude vypadat, pokud bude její chod z manažerského hlediska dobře zvládnut. Je to obrovský sport, jehož potenciál zůstává nevyužitý. Zatím jsme se nedokázali dotknout celého světa. Hudební průmysl jsem kdysi opustil z toho důvodu, že nechtěl vstoupit do světa internetu. Ve společnosti Time Warner jsem lidem říkal, že pokud se budeme stranit internetu, hudební průmysl to zničí. Pak jsem odletěl z New Yorku do Londýna, kde jsem viděl v televizi Steliose, jak mluví o nízkonákladových leteckých společnostech.

Všichni si myslí, že jsem blázen, když se ženu do formule 1. Jsou tam ale obrovské možnosti. Online se můžeme dostat k publiku, jaké jsme nikdy předtím neoslovili. Je možné z formule 1 vytvořit podobně globalizovaný sport, jakým je fotbal. Není to nereálné a je to jeden z důvodů, proč se o formuli 1 zajímáme."

Dalším člověkem, který formuli 1 varuje před pomalým rozvojem v komunikacích, je Richard Harris, šéf společnosti iris Sponsorship:

"Dnes existují úplně nové demografické skupiny, digitální závisláci, kteří se s námi chtějí měřit. Budování nových platforem, s jejichž pomocí by se dařilo lákat nové diváky, je však v případě formule 1 nesnadné. Tento sport je plný fantastických příběhů a informací, které jsou však zainteresovaným společnostem nepřístupné. Zejména mezi mladším publikem je po nich velký hlad."

Podle Nevilla Wheelera ze společnosti Cisco Systems formule 1 riskuje, že ji předeženou jiné, dynamičtěji se rozvíjející sporty.

"Rychlost změn ve společenských médiích a internetu všeobecně, je tak velká, že pokud nebudete mít ochotu vymanit se za starých pout, budete hodně pozadu. Velice rychle zjistíte, že vášniví fanoušci naleznou jiný způsob k získání produktu, který chtějí.

Svěže fungující společnosti hledají způsob, jak tyto snahy využít k tvorbě zisku. Je to lepší, než se snažit kolem nich postavit zeď, která by měla zabránit v jejich úprku. Musíme dojít k závěru, že společenská média a jim podřížené technologie jsou klíčovým faktorem, díky kterému se motorsport - a vlastně i sport obecně - bude dostávat k divákům."

Diskuze (8) Další článek: Lotus chce využít F1 po vzoru Ferrari k propagaci silničních vozů
13:34 | Ferrari bude mít v Suzuce 10 sad superměkkých pneumatik. odkaz
24. září | Giovinazzi nahradí Ericssona. Zatím tedy jen pro FP1 v Soči.
21. září | Hankook potvrdil, že se účastní výběrového řízení FIA na dodávání pneumatik pro F1.

GP Ruska 2018

Pátek 28. září 2018
1. trénink 10.00–11.30
2. trénink 14.00–15.30
Sobota 29. září 2018
3. trénink 11.00–12.00
Kvalifikace 14.00–15.00
Neděle 30. září 2018
Závod 13.10