Formule 1 by měla být přátelštější k novým médiím

Internet v budoucnu televizi odsune do pozadí.

V Monaku tento pátek proběhne zasedání Světové rady motorsportu. Už dnes je ovšem ve středomořském knížectví rušno. Na akci Motor Sport Business Forum se rozeběhly debaty o tom, kam má formule 1 v následujících letech směřovat, aby si udržela svůj status královny motorsportu a byla přitažlivou pro stále větší množství fanoušků.

Tvář formule 1 se mění, automobilky jsou na ústupu. Lidé, kteří by měli být tvářemi budoucí formule 1 se shodují v tom, že je třeba více investovat do prezentace v moderních médiích. Televize podle nich pomalu, ale jistě přestane mít v přenosech závodů hlavní slovo.

"Týmy dokáží tento sport divákům přiblížit. Nastane doba, kdy se sport a jeho okolí bude muset změnit. Většina kontraktů o vysílacích právech je postavena na představách starých patnáct, dvacet, někdy i pětadvacet let. Faktem je, že za tři až čtyři roky nebude většina lidí závody sledovat na televizi, ale přes internet. To úplně mění vyjednávání o vysílání a distribuci.

Nemůžete s diváky na internetu manipulovat stejným způsobem jako s televizním publikem. Podobným přerodem musel projít například hudební průmysl v době digitalizace. Je třeba nalézt nový způsob vydělávání peněz, neboť to je to, co v konečném důsledku udržuje sport naživu.

Pro většinu lidí je takzvaná generace MTV moderní. Pro nás však už ne, je zastaralá. Lidi už si nekupují muziku. Děti u televize nesedí tak často jako v minulosti. Lidé média konzumují v odlišném směru. Dokonce i některé herní konzole začínají strádat kvůli rozmachu online hraní. Majitelé práv se budou muset ke svým klientům začít chovat jinak.

Nemá smysl snažit se donutit lidi platit za něco, o čemž zjistí, že se to dá získat i zadarmo. Formule 1 bude na internetu běžným zbožím. Na to se musíme připravit. Výzva není v rozhodování o tom, co bude poskytováno zdarma. Jde o věci navíc, o elementy, za které budou lidé ochotni zaplatit," řekl Gerard Lopez, jehož jméno se v posledních dnech v médiích nejčastěji spojuje se zájmem o koupi stáje Renault.

Podobně mluví i Tony Fernandes, který stojí ve vedení stáje Lotus:

"Budoucnost formule 1 si představuji tak, jak bude vypadat, pokud bude její chod z manažerského hlediska dobře zvládnut. Je to obrovský sport, jehož potenciál zůstává nevyužitý. Zatím jsme se nedokázali dotknout celého světa. Hudební průmysl jsem kdysi opustil z toho důvodu, že nechtěl vstoupit do světa internetu. Ve společnosti Time Warner jsem lidem říkal, že pokud se budeme stranit internetu, hudební průmysl to zničí. Pak jsem odletěl z New Yorku do Londýna, kde jsem viděl v televizi Steliose, jak mluví o nízkonákladových leteckých společnostech.

Všichni si myslí, že jsem blázen, když se ženu do formule 1. Jsou tam ale obrovské možnosti. Online se můžeme dostat k publiku, jaké jsme nikdy předtím neoslovili. Je možné z formule 1 vytvořit podobně globalizovaný sport, jakým je fotbal. Není to nereálné a je to jeden z důvodů, proč se o formuli 1 zajímáme."

Dalším člověkem, který formuli 1 varuje před pomalým rozvojem v komunikacích, je Richard Harris, šéf společnosti iris Sponsorship:

"Dnes existují úplně nové demografické skupiny, digitální závisláci, kteří se s námi chtějí měřit. Budování nových platforem, s jejichž pomocí by se dařilo lákat nové diváky, je však v případě formule 1 nesnadné. Tento sport je plný fantastických příběhů a informací, které jsou však zainteresovaným společnostem nepřístupné. Zejména mezi mladším publikem je po nich velký hlad."

Podle Nevilla Wheelera ze společnosti Cisco Systems formule 1 riskuje, že ji předeženou jiné, dynamičtěji se rozvíjející sporty.

"Rychlost změn ve společenských médiích a internetu všeobecně, je tak velká, že pokud nebudete mít ochotu vymanit se za starých pout, budete hodně pozadu. Velice rychle zjistíte, že vášniví fanoušci naleznou jiný způsob k získání produktu, který chtějí.

Svěže fungující společnosti hledají způsob, jak tyto snahy využít k tvorbě zisku. Je to lepší, než se snažit kolem nich postavit zeď, která by měla zabránit v jejich úprku. Musíme dojít k závěru, že společenská média a jim podřížené technologie jsou klíčovým faktorem, díky kterému se motorsport - a vlastně i sport obecně - bude dostávat k divákům."

Doporučujeme

Články odjinud