Forbes: Budoucnost GP Velké Británie na Silverstone je ve hvězdách

Okruh v Silverstone je dlouhodobě ve ztrátě a jeho prodej nedávno zkrachoval.
Forbes: Budoucnost GP Velké Británie na Silverstone je ve hvězdách

Pokud zrovna přemýšlíte, v jakém oboru byste začali podnikat, tak vězte, že stavba závodního okruhu rozhodně není dobrým podnikatelských záměrem. Neexistuje snad žádný okruh, který by nějak významně vydělával.

V zásadě můžete na okruh pozvat dva druhy závodů: formuli 1 a ty ostatní. V první případě máte šanci prodat slušné množství vstupenek (pokud se zrovna nejede v zemi, kde znají F1 jen jako jednu z kláves vlevo nahoře) ale bude vás to stát obrovské množství peněz. Ve druhém případě budete mít prázdné tribuny, ale poplatek pořadateli nebude velký. Samozřejmě existují výjimky jako DTM, americké série apod., ale bavíme se spíše o celosvětových závodech.

Silverstone má problém

Velká Británie je Mekkou motorsportu, většina týmů sídlí právě zde a tak by se mohlo zdát, že za kanálem La Manche je vše jednodušší. Není! Dlouhodobé problémy má i jeden z nejstarších a nejslavnějších okruhů v Silverstone.

Okruh je v majetku Klubu britských závodních jezdců (BRDC), který tvoří 850 významných osobností motorsportu. 

BRDC se dlouhodobě snaží přestřihnout pupeční šňůru mezi sebou a okruhem. Existuje proto společnost  Silverstone Circuits Limited (SCL), pod kterou spadá řízení okruhu a dlouhodobým cílem je SCL zcela nebo z části prodat a pozemky pod okruhem i v jeho okolí alespoň pronajmout. 

Není divu, v roce 2012 hospodařila firma se ztrátou 3,6 milionů dolarů a vloni to bylo dalších 1,5 milionů.

Klepněte pro větší obrázek

Koule jménem formule 1

Slavný, ba dokonce legendární okruh hostí 50 závodů a akcí ročně, ale současně s tím táhne na noze kouli jménem formule 1. Je to sice koule prestižní, slavná ale pořád je to koule. Není asi veřejným tajemstvím, že Ecclestone požaduje od okruhů obrovské množství peněz. Letos má Silverstone zaplatit kolem 23 milionů dolarů. Výše příspěvků navíc každoročně narůstá a to rozhodně o více, než o pověstnou inflaci.

Organizátor závodů má přitom peníze fakticky pouze z prodeje lístků. Reklama na okruhu, televizní práva a další věci jdou do kapes Ecclestonovi. 

Není proto divu, že cena vstupenek je velmi vysoká. V případě britského okruhu začíná na 244 dolarech a je tak větší, než nejlevnější vstupenky na luxusem zhýralé Monako nebo na finálé mužského Wimbledonu.

GP Velké Británie 2013 - neděle

GP Velké Británie 2013 - neděle

Mezeru mezi příjmy a výdaji (a věřte, že ta vznikne pokaždé) tak v případě okruhů vyplní státní dotace. Konec konců nemusíme chodit daleko, podobnou diskusi nyní vedou v Brně. Silverstone je ale jedním z mála okruhů v kalendáři F1, který žádnou státní nebo regionální podporu nedostáva. Ani libru, nic.
 
BRDC se proto snaží břemene jakkoliv zbavit. Snahy sahají někde do roku 2000, kdy okruh převzala pod svá křídla firma Interpublic. Těžko říci, co si od toho slibovala a jak moc naivní byly její plány, ale faktem zůstává, že celá příhoda skončila dluhy a v roce 2004 Interpublic ze Silverstone odešla.

V roce 2012 začal druhý díl příběhu. Skupna MEPC zaplatila 54 milionů dolarů a dostala do pronájmu na 999 let 280 akrů pozemků v okolí okruhu a to včetně businessového parku, který byl financován z prostředku Interpublicu. 

V srpnu loňského roku vyšlo najevo, že BRDC se dohodla na prodeji SCL a pronájmu dalších 467 akrů půdy a to za cenu 16,9 milionů dolarů. To je v silném kontrastu s náklady na stavbu nových okruhů. Například ten v Austinu vyšel na 400 milionů dolarů. V případě Silverstone se ale bavíme hlavně o snaze zbavit se dlouhodobě ztrátového podniku.  

 

Silverstone nedostává žádnou státní podporu

 

BRDC měla dva cíle. Ponechat si alespoň částečnou kontrolu ve formě pronájmu některých pozemků a neprůstřelné smlouvy, která zajišťovala, že okruh bude využíván skutečně k závodění. Druhým cílem bylo zcela oddělit financování BRDC a okruhu.

Prodej nevyšel

Minulý týden ale bylo oznámeno, že jednání o prodeji a pronájmu ztroskotaly. Zůstalo tak jen u pronájmu okolních pozemků společnosti MEPC, ze kterých se ale financuje úvěr na přestavbu okruhu v  roce 2010.

BRDC sice uvádí, že konání Velké ceny Velké Británie je zajištěno (smlouva je někde do roku 2028), ale klíčovým aspektem budou výsledky hospodaření v příštích letech.

Zatímco okruh v Austinu dostává od americké vlády podporu ve výši 25 milionů dolarů a menší ale přesto nějaké částky dostávají i některé britské okruhy, Silverstone si musí vystačit s vlastními prostředky. Díky tomu je jeho budoucnost a tedy budoucnost celé GP Velké Británie dlouhodobě ohrožená. 

Další článek: Na náročném katalánském okruhu stačily i dvě zastávky

15:04 | Lamborghini oficiálně potvrdilo, že Stefano Domenicali odchází z pozice šéfa automobilky, aby od ledna 2021 převzal novou prestižní funkci. Očekává se, že nahradí Careye v čele F1.
13:42 | Kvalifikace F2: Cunoda, Daruvala, Schumacher... Schumacherův nejbližší soupeř v šampionátu Ilott odstartuje hned za ním ze čtvrtého místa.
24. září | Lewis Hamilton očekává, že FIA v reakci na jeho kontroverzní tričko z GP Toskánska zavede nová pravidla, ve kterých vyjasní, co je a co není možné.
24. září | Novinář Will Buxton má pozitivní test na koronavirus. GP Ruska tak vynechá.

GP Ruska 2020

Pátek 25. září 2020
1. trénink Bottas (1:34.923)
2. trénink Bottas (1:33.519)
Sobota 26. září 2020
3. trénink 11.00–12.00
Kvalifikace 14.00–15.00
Neděle 27. září 2020
Závod 13.10