FIA zveřejnila zprávu k Abú Dhabí 2021 | Foto: Getty Images / Lars Baron

Foto: Getty Images / Lars Baron

FIA zveřejnila zprávu k Abú Dhabí 2021

Mezinárodní automobilové federace po zasedání Světové rady motorsportu uveřejnila zprávu o GP Abú Dhabí 2021.

FIA uveřejnila sedmistránkovou analýzu konce Velké ceny Abú Dhabí 2021. Při kontroverzní tečce za loňskou sezónou se řešily zejména dva problémy – tehdejší ředitel závodu Michael Masi pustil před safety car jen část vozů, které byly o kolo zpět (konkrétně jen ty mezi Hamiltonem a Verstappenem). Závod byl také restartován hned poté.

„Účastníci podrobné analýzy a objasňování se shodli na tom, že příslušná komunikace s ředitelem závodu ze strany šéfů týmů Red Bull Racing a Mercedes během závěrečných kol GP Abú Dhabí 2021 měla negativní dopad na hladký průběh závěrečných kol, protože rozptylovala pozornost v době, kdy se ředitel závodu potřeboval soustředit na přijímání obtížných a časově náročných rozhodnutí,“ uvádí se ve zprávě.

„Bylo zjištěno, že tato komunikace nebyla pro hladký průběh závodu ani nezbytná, ani užitečná.“

Podle zprávy komunikace zvyšovala tlak na ředitele závodu v kritické době a mohla se snažit ovlivnit jeho rozhodnutí.

Podle zprávi se Masi dopustil spíše chyb v procedurách, než že by šlo o záměr. 

„Z analýzy vyplynulo, že mohou existovat různé výklady článku 48.12 a/nebo článku 48.13,“ uvádí se ve zprávě. „To pravděpodobně přispělo k určitým nejasnostem kolem postupu pouštění vozů před safety car a načasování restartu.“

FIA už před pár dny potvrdila, že proceduru změnila. Nově je jasně řečeno, že se před safety car musí pustit všchna auta. Upraví se také SW, který jasně určí, které vozy mají být puštěny.

Přestože FIA ​​uznala, že její funkcionář nedodržoval správně pravidla, poznamenala, že není možné, aby byl výsledek závodu a šampionátu pozměněn.

„V souladu s pravidly Mercedes po závodě podal protest ke sportovním komisařům ve snaze změnit klasifikaci závodu. Sportovní komisaři protest zamítli a Mercedes měl poté možnost odvolat se proti tomuto rozhodnutí k Mezinárodnímu odvolacímu soudu FIA, ale neudělal to. V pravidlech nejsou žádné další dostupné mechanismy pro úpravu klasifikace závodu.“

Vysvětleno bylo také Masiho rozhodnutí restartovat závod kolo před koncem. Nebylo sice úplně v souladu s pravidly, ale Masi jednal v dobré víře.

„Mělo se také za to, že rozhodnutí týkající se safety caru na konci GP Abú Dhabí 2021 pravděpodobně zohlednilo předchozí diskuse (včetně zasedání SAC F1, Komise F1 a manažerů týmů F1), z nichž jasně vyplynulo, že týmy F1 dávají přednost ukončení závodů pod zelenou vlajkou, nikoli za safety carem, pokud je to bezpečné.“

„Konzultace s jezdci F1 potvrdila, že ukončení závodu pod zelenou vlajkou je i nadále žádoucí, ale že bezpečnost by měla být vždy na prvním místě. Pokud by z bezpečnostních důvodů nebylo možné safety car stáhnout, týmy F1 potvrdily, že budou akceptovat dokončení závodu za safety carem.“

Doporučujeme

Články odjinud