Vůz začal po nárazu hořet. Grosjean se z něj dostal sám. Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Vůz začal po nárazu hořet. Grosjean se z něj dostal sám. Foto: Activepictures / Jiří Křenek

 Foto: Getty Images / Peter Fox

Foto: Getty Images / Peter Fox

 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Nehoda Romaina Grosjeana po startu GP Bahrajnu 2020.  Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Nehoda Romaina Grosjeana po startu GP Bahrajnu 2020.  Foto: Activepictures / Jiří Křenek

 Foto: Getty Images 

Foto: Getty Images 

 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

 Foto: Getty Images / Bryn Lennon

Foto: Getty Images / Bryn Lennon

 Foto: Getty Images / Rudy Carezzevoli

Foto: Getty Images / Rudy Carezzevoli

 Foto: Getty Images 

Foto: Getty Images 

 Foto: Getty Images 

Foto: Getty Images 

 Foto: Getty Images 

Foto: Getty Images 

 Foto: Getty Images / Bryn Lennon

Foto: Getty Images / Bryn Lennon

 Foto: Getty Images / Peter Fox
 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek
 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek
 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek
15
Fotogalerie

FIA zveřejnila závěry vyšetřování Grosjeanovy nehody

Mezinárodní automobilová federace uveřejnila závěry vyšetřování Grosjeanovy nehody z Bahrajnu, po které skončil jeho vůz v plamenech.

Závěry byly předloženy Asociaci jezdců grand prix (GPDA), různým komisím FIA i Světové radě motorsportu. V tiskové zprávě jsou většinou informace, které jsme už věděli hned po nehodě nebo na základě Grosjanovy výpovědi.

FIA pracovala s fyzickými důkazy, výpověďmi zúčastněných stran, videem i daty ze senzorů.

Federace popsala okolnosti nehody, která začala kontaktem mezi pravým zadním kolem Grosjeanova haasu a levým předním kolem vozu Daniila Kvjata. 

Grosjeanův vůz se v té době pohyboval rychlostí 241 km/h. K nárazu došlo při rychlosti 192 km/h pod úhlem 29 stupňů. Špičkové přetížení bylo 67 G.

Potvrdily se dřívější informace, podle kterých ležela příčina požáru v krytu palivové nádrže na levé straně šasi. Při nárazu došlo k jeho uvolnění. Přípojka přívodu paliva byla odtržena od „bezpečnostního měchýře“ palivové nádrže. V obou případech šlo o cestu, kterou se dostalo palivo ven a způsobilo požár.

FIA také vedla, že baterie ERSu byla významně poškozena. Některé části zůstaly u pohonné jednotky, další připojené k monokoku.

FIA také popsala průběh záchranných prací, které jsme ale měli možnost vidět ze záznamů hned po nehodě. Medical car dorazil za 11 sekund, Grosjean se dostal z plamenů sám 27 sekund od nárazu a utrpěl popáleniny obou rukou.

FIA vloni prověřovala 19 nehod v různých sériích. Na základě toho vydala celou řadu doporučení, ale zahájí také řadu výzkumných projektů.

Mimo jiné jde o přezkum stávajících předpisů týkajících se zpětných zrcátek nebo sloupku řízení. Změn se dočkají pravidla ohledně přední geometrie monokoku a to včetně zátěžových testů v této oblasti.

Dále jde o přezkum pravidel a homologace pro montáž opěrky hlavy. Přezkoumány budou také palivové nádrže nebo montáž pohonných jednotek.

FIA se chce podívat také na vylepšení indexu přenosu tepla rukavic, což se stalo už pro rok 2020 a výrazně to Grosjeanovi pomohlo. FIA také zahájí výzkumný projekt věnující se hasicím přístrojům ve vozech s otevřeným kokpitem – vylepšeny by měly být zejména aktivační mechanismy.

Měla by také proběhnout aktualizace vybavení lékařských vozidel, včetně alternativních typů hasicích přístrojů.

Doporučujeme

Články odjinud