FIA zrušila zákaz týmových příkazů a schválila další změny pravidel

FIA zrušila zákaz týmových příkazů a schválila další změny pravidel

Světová rada měla v pátek před galavečerem napilno a posvětila řadu změn v pravidlech pro roky 2011 a 2012. Týkají se mimo jiné týmových příkazů a safety caru.

Týmová režie
Zřejmě nejžhavějším tématem byly týmové příkazy, které se letos znovu staly středem pozornosti kvůli počínání Ferrari během Grand Prix Německa. Prezident FIA Jean Todt řekl, že bude třeba změnit pravidla. Nevadí mu použití týmových příkazů, ale nesnese jejích zatajování a lhaní o nich. To se také odrazilo ve schválené úpravě.

"Článek zakazující týmové příkazy (39.1) byl smazán," uvedla Světová rada. "Týmům bude připomenuto, že veškeré činy, které můžou poškodit pověst tohoto sportu, budou řešeny podle článku 151c Mezinárodního sportovního kodexu."

Převodovky
Další poměrně významnou změnou je prodloužení povinné minimální životnosti převodovek. Doposud musela převodovka vydržet čtyři závody, v roce 2011 to bude pět Grand Prix.

Safety car
Sezóna 2011 se neobejde bez dalších změn pravidel, kterými se řídí výjezdy safety caru na trať. Ředitel závodu bude mít znovu pravomoc, ale tentokrát ne povinnost, uzavřít boxovou uličku při výjezdu safety caru. Bude tak moct učinit z bezpečnostních důvodů. FIA dále vyjasní případy, kdy vozy smějí předjíždět safety car.

Ohebné díly
Federace oznámila, že opět rozšíří testy ohebnosti dílů karoserie, především před referenční deskou (přední část vozu), jejíž definice byla taktéž vylepšena.

2011
Další změny regulí pro příští rok FIA ohlásila takto:
- změny v seznamu penalizací, které smějí udělit stewardi
- úpravy pravidel chování jezdců
- omezení šířky rychlého pruhu v boxové uličce
- návrat přechodných pneumatik
- jezdec, který nepoužije obě specifikace suchých pneumatik během závodu, bude penalizován
- doladění již schválených pravidel o nastavitelných zadních křídlech
- umožnění zavedení desek na ochranu nohou jezdce

2012
Světová rada dále schválila tři věci s platností až v sezóně 2012. Tou nejdůležitější je, že rádiová komunikace týmů bude zpřístupněna televizním společnostem. Další se týkají paliva, které bude muset mít složku vyrobenou z biomasy, a technických parametrů zavěšení.

Doporučujeme

Články odjinud