Světová rada motorsportu schválila několik úprav pravidel, které se týkají zejména dopadu pandemie koronaviru na světový motorsport.
FIA schválila několik změn. Některé nejsou překvapivé – došlo k potvrzení odkladu nových pravidel na rok 2022. Kromě toho bylo potvrzeno odstavení části továren týmů, které se věnují vývoji motoru. Klasická letní přestávka, kterou si týmy naordinovaly pro následující dny, se totiž motorářů v minulosti netýkala.
F1 také dostala volnou ruku pro flexibilnější sestavení kalendáře. Nebude potřeba souhlasu týmů.
FIA také potvrdila, že od 28. března není možné vyvíjet vozy pro rok 2022 a že se v příštím roce bude závodit s letošním šasi. Zmrazení dalších komponent bude diskutováno.
Role týmů
Standardně je možné pravidla pro aktuální sezónu měnit jen se souhlasem všech týmů. Nyní k tomu bude stačit souhlas 6 z 10 týmů. Úpravy ale bude muset i nadále schválit Světová rada motorsportu.
Testy
Došlo také ke změně testů. Vývoj nových pneumatik bude samozřejmě pozastaven. Na konci sezóny se do 48 hodin po posledním závodě může uskutečnit jednodenní test, ve kterém týmy mohou nasadit dva vozy. Musí do nich posadit mladé jezdce.
Počty komponent pohonné jednotky
FIA také umožní změnit počet komponent pohonné jednotky, pokud dojde ke snížení počtu závodů:
Počet závodů |
ICE |
MGU-H |
MGU-K |
TC |
ES |
CE |
14 a více |
3 |
3 |
2 |
3 |
2 |
2 |
12 až 14 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
Méně než 12 |
2 |
2 |
2 |
2 |
1 |
1 |
Zkratky:
- ICE: spalovací motor
- TC: turbodmychadlo
- MGU-K: motorgenerátor pro rekuperaci kinetické energie
- MGU-H: motorgenerátor pro rekuperaci tepelné energie
- ES: úložiště energie (baterie)
- CE: elektronika pohonné jednotky
DAS
Zajímavé je také zakázání systému DAS, který nasadil Mercedes. Původně měl být systém zakázán v pravidlech pro rok 2021. Tato pravidla však byla odložena na rok 2022. FIA ale schválila ponechání zákazu systému DAS už od příští sezóny.
Foto: Getty Images / Robert Cianflone