FIA změnila pravidla: Oslabila hlas týmů, snížila počet komponent PJ, zakázala systém DAS od roku 2021

Světová rada motorsportu schválila několik úprav pravidel, které se týkají zejména dopadu pandemie koronaviru na světový motorsport.
FIA změnila pravidla: Oslabila hlas týmů, snížila počet komponent PJ, zakázala systém DAS od roku 2021

FIA schválila několik změn. Některé nejsou překvapivé – došlo k potvrzení odkladu nových pravidel na rok 2022. Kromě toho bylo potvrzeno odstavení části továren týmů, které se věnují vývoji motoru. Klasická letní přestávka, kterou si týmy naordinovaly pro následující dny, se totiž motorářů v minulosti netýkala.

F1 také dostala volnou ruku pro flexibilnější sestavení kalendáře. Nebude potřeba souhlasu týmů.

FIA také potvrdila, že od 28. března není možné vyvíjet vozy pro rok 2022 a že se v příštím roce bude závodit s letošním šasi. Zmrazení dalších komponent bude diskutováno.

Role týmů

Standardně je možné pravidla pro aktuální sezónu měnit jen se souhlasem všech týmů. Nyní k tomu bude stačit souhlas 6 z 10 týmů. Úpravy ale bude muset i nadále schválit Světová rada motorsportu.

Testy

Došlo také ke změně testů. Vývoj nových pneumatik bude samozřejmě pozastaven. Na konci sezóny se do 48 hodin po posledním závodě může uskutečnit jednodenní test, ve kterém týmy mohou nasadit dva vozy. Musí do nich posadit mladé jezdce.

Počty komponent pohonné jednotky

FIA také umožní změnit počet komponent pohonné jednotky, pokud dojde ke snížení počtu závodů: 

Počet závodů ICE MGU-H MGU-K TC ES CE
14 a více 3 3 2 3 2 2
12 až 14 2 2 2 2 2 2
Méně než 12 2 2 2 2 1 1

Zkratky: 

  • ICE: spalovací motor
  • TC: turbodmychadlo
  • MGU-K: motorgenerátor pro rekuperaci kinetické energie
  • MGU-H: motorgenerátor pro rekuperaci tepelné energie
  • ES: úložiště energie (baterie)
  • CE: elektronika pohonné jednotky 

DAS

Zajímavé je také zakázání systému DAS, který nasadil Mercedes. Původně měl být systém zakázán v pravidlech pro rok 2021. Tato pravidla však byla odložena na rok 2022. FIA ale schválila ponechání zákazu systému DAS už od příští sezóny.

Jak funguje DAS (řízení Mercedesu se dvěma stupni volnosti)

Jak funguje DAS (řízení Mercedesu se dvěma stupni volnosti)

Foto: Getty Images / Robert Cianflone

Další článek: Villeneuve pochybuje, že se v Kanadě pojede v termínu

18:08 | Grosjeanova jízda v Mercedesu se komplikuje. Demonstrační jízda o tomto víkendu byla dříve zrušena kvůli posunu GP Francie a časové kolizi se závodem IndyCar. Nyní byl odložen "na později v létě" i test a to kvůli cestovním omezením v souvislosti s koronavirem.
12:45 | Za tým United Autosport, který spoluvlastní Zak Brown, pojede v Le Mans v LMP2 Manuel Maldonado.... není to shoda jmen, jde o bratrance Pastora Maldonada.
16. června | Video Red Bull jako reklama pro ČR a SR. Video vidělo jen na YT Red Bullu zatím 515 tisíc lidí. Masivně je propagováno také na socnetech. Namátkou: FB (10,2 milionu fanoušků), Instagram týmu (5,9 milionů), Instagram značky (14,3 milionu).
16. června | Formule 3: Jezdec týmu Campos László Tóth měl pozitivní test na koronavirus. Zůstává v izolaci a nezúčastní se víkendu ve Francii.

GP Francie 2021

Pátek 18. června 2021
1. trénink 11.30–12.30
2. trénink 15.00–16.00
Sobota 19. června 2021
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 20. června 2021
Závod 15.00