FIA změnila pravidla: Oslabila hlas týmů, snížila počet komponent PJ, zakázala systém DAS od roku 2021

Světová rada motorsportu schválila několik úprav pravidel, které se týkají zejména dopadu pandemie koronaviru na světový motorsport.
FIA změnila pravidla: Oslabila hlas týmů, snížila počet komponent PJ, zakázala systém DAS od roku 2021

FIA schválila několik změn. Některé nejsou překvapivé – došlo k potvrzení odkladu nových pravidel na rok 2022. Kromě toho bylo potvrzeno odstavení části továren týmů, které se věnují vývoji motoru. Klasická letní přestávka, kterou si týmy naordinovaly pro následující dny, se totiž motorářů v minulosti netýkala.

F1 také dostala volnou ruku pro flexibilnější sestavení kalendáře. Nebude potřeba souhlasu týmů.

FIA také potvrdila, že od 28. března není možné vyvíjet vozy pro rok 2022 a že se v příštím roce bude závodit s letošním šasi. Zmrazení dalších komponent bude diskutováno.

Role týmů

Standardně je možné pravidla pro aktuální sezónu měnit jen se souhlasem všech týmů. Nyní k tomu bude stačit souhlas 6 z 10 týmů. Úpravy ale bude muset i nadále schválit Světová rada motorsportu.

Testy

Došlo také ke změně testů. Vývoj nových pneumatik bude samozřejmě pozastaven. Na konci sezóny se do 48 hodin po posledním závodě může uskutečnit jednodenní test, ve kterém týmy mohou nasadit dva vozy. Musí do nich posadit mladé jezdce.

Počty komponent pohonné jednotky

FIA také umožní změnit počet komponent pohonné jednotky, pokud dojde ke snížení počtu závodů: 

Počet závodů ICE MGU-H MGU-K TC ES CE
14 a více 3 3 2 3 2 2
12 až 14 2 2 2 2 2 2
Méně než 12 2 2 2 2 1 1

Zkratky: 

  • ICE: spalovací motor
  • TC: turbodmychadlo
  • MGU-K: motorgenerátor pro rekuperaci kinetické energie
  • MGU-H: motorgenerátor pro rekuperaci tepelné energie
  • ES: úložiště energie (baterie)
  • CE: elektronika pohonné jednotky 

DAS

Zajímavé je také zakázání systému DAS, který nasadil Mercedes. Původně měl být systém zakázán v pravidlech pro rok 2021. Tato pravidla však byla odložena na rok 2022. FIA ale schválila ponechání zákazu systému DAS už od příští sezóny.

Jak funguje DAS (řízení Mercedesu se dvěma stupni volnosti)

Jak funguje DAS (řízení Mercedesu se dvěma stupni volnosti)

Foto: Getty Images / Robert Cianflone

Další článek: Villeneuve pochybuje, že se v Kanadě pojede v termínu

10:25 | Třetí současný jezdec pojede virtuální Le Mans. K Norrisovi a Verstappenovi (se stejným vozem) se připojí také Pierre Gasly, který bude v týmu třeba s Vergnem.
9:39 | Obrat McLaren Group v prvním čtvrtletí: 2019: 284 milionů liber 2020: 109 milionů liber
22. května | F1 potvrdila, že stále jedná s britskou vládou o pořádání závodů. Nyní je komplikuje nutnost karantény po přicestování do země...
22. května | Podle Sky Sports by se v Silverstonu mohlo jet později v létě, až skončí opatření (nutnost karantény po příjezdu do země). Šéf okruhu je v tomto optimistický.