FIA zakázala pomocí pravidel kličkování na trati

Změny Sportovních pravidel pro sezónu 2011 přinášejí přesnější vymezení přípustného chování jezdců na trati. Divokým obranným manévrům by měl být konec.
FIA zakázala pomocí pravidel kličkování na trati

Jezdci formule 1 mají mezi sebou jisté dohody o přípustném chování při vzájemných soubojích. Přesto neustále vznikaly spory a dohody mezi jezdci stejně nebyly nijak vymahatelné. Jak se mají jezdci chovat na trati se ale teď stalo součástí Sportovních pravidel.

V článku 20 přibyly tři body. "Manévry, které můžou blokovat ostatní jezdce, jako jsou vícenásobná změna směru jízdy při bránění pozice, úmyslné opouštění trati nebo jakékoliv jiné abnormální změny směru jízdy, nejsou povolené," stojí nově v pravidlech.

Jezdci se dříve soustředili na řešení soubojů před zatáčkami, ale například letos v Šanghaji Lewis Hamilton kličkoval před Vitalijem Petrovem na rovince. Pravidla teď snadno umožní postih všech těchto manévrů.

FIA si také více posvítí na jiné zneužívání prostoru mimo trať. Notoricky je tím známá první zatáčka ve Spa, kde jezdci letos dostali zvláštní varování, ať se nesnaží si cestu po startu usnadnit výjezdem ven.

"Jezdci musí neustále využívat trať. Aby nebylo žádných pochyb, tak bílé čáry vymezující trať jsou její součástí, ale obrubníky ne. Jezdec opustí trať ve chvíli, kdy žádná část vozu nebude v kontaktu s tratí. Pokud vůz z jakéhokoliv důvodu opustí trať, jezdec se může vrátit. Ale může tak učinit pouze v případě, že je to bezpečné a že tím nezíská žádnou výhodu."

Důraz bude federace také klást na rychlé pouštění jezdců, kteří předjíždějí o kolo. Podle pravidel musí předjížděný jezdec pustit vůz za sebou "při první možné příležitosti". Pokud tak neučiní, ukážou mu traťoví komisaři modré vlajky. Za jejich ignorování si vyslouží trest od stewardů, jimž budou v příštím roce stejně jako letos pomáhat bývalí jezdci.

A nakonec FIA do pravidel také vložila v článku 23 bod, který jezdcům zakazuje předjíždění ve chvíli, kdy se řadí před červeným světlem na konci boxové uličky. Vozy musí vytvořit jasnou řadu a pořadí respektovat. Dříve občas docházelo k situacím, kdy se piloti postavili vedle sebe a bojovali o to, kdo bude dřív na trati, až se rozsvítí zelená. Tyto případy nastávaly nejen v trénincích a kvalifikacích, ale také při výjezdech safety caru během závodů.

Diskuze (50) Další článek: Povolení týmových příkazů pro Red Bull nic nemění
17. října | Kimi Räikkönen dnes slaví 39. narozeniny...
16. října | Pascal Wehrlein bude jezdit ve formuli E, takže do Toro Rosso zdá se nepůjde...
15. října | Latifi se sveze s vozem Force Indie v prvních trénincích v Austinu, Mexiku a Brazílii.
15. října | Heineken se stane partnerem formule E

GP USA 2018

Pátek 19. října 2018
1. trénink 17.00–18.30
2. trénink 21.00–22.30
Sobota 20. října 2018
3. trénink 20.00–21.00
Kvalifikace 23.00–00.00
Neděle 21. října 2018
Závod 20.10