FIA vysvětluje, proč je svatozář nejlepším řešením

Mezinárodní automobilová federace (FIA) ve svém prohlášení popisuje důvody toho, proč se rozhodla pro příští sezónu formule 1 prosadit řešení takzvané "svatozáře" coby ochrany hlavy jezdce.
FIA vysvětluje, proč je svatozář nejlepším řešením

V posledních letech a po incidentu, při kterém přišel v roce 2015 o život Jules Bianchi, FIA usilovně pracuje na zlepšení ochrany kokpitu závodních monopostů. V loňském roce bylo přitom intenzivně testováno řešení tzv. svatozáře.

Tento týden bylo rozhodnuto, že právě řešení svatozáře bude od příští sezóny ve formuli 1 povinné. O víkendu pak FIA své rozhodnutí zdůvodnila.

Zdůrazňuje, že „vzhledem k závažnosti incidentů vnímá naprosto jasně, že vývoj řešení, které zmírní čelní nárazy v oblasti kokpitu, je pro FIA prioritou. Došlo také k řadě havárií, při kterých se jezdec nárazu jen těsně vyhnul, které podtrhly potřebu konat.“

Svatozář nechtějí jezdci, týmy ani fanoušci. FIA ji přesto zavede

Svatozář nechtějí jezdci, týmy ani fanoušci. FIA ji přesto zavede

FIA dále zmiňuje, že řešení svatozáře dosáhlo dobrých výsledků při rozsáhlých testech včetně odrážení velkých předmětů a že tyto testy zmírnily obavy z horší viditelnosti nebo obtížnějšího vyprošťování závodníků po nehodě.

„Soustředili jsme se na tři významné typy rizik, kontakt vozu s jiným vozem, kontakt vozu s prostředím a s vnějšími objekty. Testy ukázaly, že v případě incidentů, při kterých se vůz dostane do kontaktu s jiným vozem, je svatozář schopna vydržet patnáctinásobek statického zatížení plné hmotnosti vozu a byla schopna výrazně snížit riziko zranění,“ vysvětluje FIA ve svém prohlášení.

„V testech srážky vozu s prostředím bylo zjištěno, že řešení svatozáře bylo schopné v mnoha případech zabránit kontaktu helmy se zdí nebo bariérou, jako reference byl přitom použit výběr předchozích nehod.“

Tohle nás čeká! Podívejte se na fotogalerii z testů svatozáře

Tohle nás čeká! Podívejte se na fotogalerii z testů svatozáře

„A nakonec, v případě kontaktu s vnějším předmětem svatozář úspěšně odrazila velké předměty mimo prostředí kokpitu a také demonstrovala zvýšenou úroveň ochrany proti malým úlomkům.“

„Navíc, zpětná vazba z rozsáhlého testování na okruzích ukázala, že viditelnost nebyla výrazně ovlivněna a středový pilíř nepředstavoval výraznou vizuální překážku. Testování na trati rovněž neodhalilo žádné problémy při vystupování z vozu, byla provedena řada zkoušek vyprošťování se systémem svatozáře, k zajištění bezpečného vyproštění byla přitom zformulována přepracovaná procedura.“

Sebastian Vettel během tréninku na Velkou cenu Velké Británie vyzkoušel tzv. štít, test však nebyl úspěšný.

„Po statickém testování byl systém štít krátce vyzkoušen při testování na okruhu při Velké ceně Velké Británie 2017, když byl systém umístěn na ferrari Sebastiana Vettela. Ve zpětné vazbě z tohoto testu byla obava z řady omezení kolem tohoto systému.“

Svatozář zničí DNA vozů formule 1, říká Lauda

Svatozář zničí DNA vozů formule 1, říká Lauda

„Vzhledem k tomuto a úspěšným zkouškám odrazu provedených se systémem svatozáře, řadě úspěšných testů na trati s velkou řadou jezdců a týmů ve druhé polovině sezóny 2016 a potřebě zavést změny pravidel do začátku sezóny 2018 představuje systém svatozáře nejlepší řešení čelní ochrany kokpitu, které v současné době existuje.“

„Nejnovější verze systému svatozáře bude nyní dále vylepšována před jejím zavedením v roce 2018 a budou se na tom podílet týmy, jezdci a FIA.“

Foto: Getty Images / Charles Coates

Sledujte F1Sport.cz na Facebooku Další článek
9:21 | Ve věku 92 let zemřel Don Nichols, zakladatel týmu Shadow (v F1 mezi léty 1973 a 1980)
20. srpna | Pierre Gasly vyhrál první závod v japonské super formuli.
19. srpna | Nico Hülkenberg dnes slaví třicetiny.

GP Belgie 2017

Pátek 25. srpna 2017
1. trénink 10.00–11.30
2. trénink 14.00–15.30
Sobota 26. srpna 2017
3. trénink 11.00–12.00
Kvalifikace 14.00–15.00
Neděle 27. srpna 2017
Závod 14.00

Nejčtenější články

Räikkönen má v hlavě GPS a Alonsa lze zvládnout, říká Boullier

Räikkönen má v hlavě GPS a Alonsa lz…

Eric Boullier promluvil o jezdcích, se kterými během svého působení v F1 spolupracoval.

17.  8.  2017 | | 94 N/A
Technika v Rakousku, Británii a Maďarsku

Technika v Rakousku, Británii a Maďa…

Spalování oleje, předehřívání hydraulického zavěšení kol, ale také novinky, které v posledních třech závodech před letní přestávkou představily jednotlivé týmy.

21.  8.  2017 | | 49 N/A
Räikkönen oficiálně prodloužil s Ferrari

Räikkönen oficiálně prodloužil s Fer…

Kimi Räikkönen oficiálně prodloužil smlouvu s Ferrari o jeden rok.

včera | | 154 N/A
Wolff je překvapen vztahem Hamiltona s Bottasem

Wolff je překvapen vztahem Hamiltona…

Šéf týmu Mercedes Toto Wolff podle svých slov nečekal, že spolu budou Lewis Hamilton a Valtteri Bottas spolupracovat tak dobře, jak spolupracují.

20.  8.  2017 | | 47 N/A
Třetí sezóna s Hondou: Alonso už byl na startu odsunut o 2,6 km

Třetí sezóna s Hondou: Alonso už byl…

Pohonné jednotky Honda mají nižší výkon v porovnání s konkurencí ale také nižší spolehlivost, což přináší nejen odstoupení ze závodů, problémy v trénincích ale především penalizace.

18.  8.  2017 | | 43 N/A