FIA vysvětluje, proč je svatozář nejlepším řešením

Mezinárodní automobilová federace (FIA) ve svém prohlášení popisuje důvody toho, proč se rozhodla pro příští sezónu formule 1 prosadit řešení takzvané "svatozáře" coby ochrany hlavy jezdce.
FIA vysvětluje, proč je svatozář nejlepším řešením

V posledních letech a po incidentu, při kterém přišel v roce 2015 o život Jules Bianchi, FIA usilovně pracuje na zlepšení ochrany kokpitu závodních monopostů. V loňském roce bylo přitom intenzivně testováno řešení tzv. svatozáře.

Tento týden bylo rozhodnuto, že právě řešení svatozáře bude od příští sezóny ve formuli 1 povinné. O víkendu pak FIA své rozhodnutí zdůvodnila.

Zdůrazňuje, že „vzhledem k závažnosti incidentů vnímá naprosto jasně, že vývoj řešení, které zmírní čelní nárazy v oblasti kokpitu, je pro FIA prioritou. Došlo také k řadě havárií, při kterých se jezdec nárazu jen těsně vyhnul, které podtrhly potřebu konat.“

Svatozář nechtějí jezdci, týmy ani fanoušci. FIA ji přesto zavede

Svatozář nechtějí jezdci, týmy ani fanoušci. FIA ji přesto zavede

FIA dále zmiňuje, že řešení svatozáře dosáhlo dobrých výsledků při rozsáhlých testech včetně odrážení velkých předmětů a že tyto testy zmírnily obavy z horší viditelnosti nebo obtížnějšího vyprošťování závodníků po nehodě.

„Soustředili jsme se na tři významné typy rizik, kontakt vozu s jiným vozem, kontakt vozu s prostředím a s vnějšími objekty. Testy ukázaly, že v případě incidentů, při kterých se vůz dostane do kontaktu s jiným vozem, je svatozář schopna vydržet patnáctinásobek statického zatížení plné hmotnosti vozu a byla schopna výrazně snížit riziko zranění,“ vysvětluje FIA ve svém prohlášení.

„V testech srážky vozu s prostředím bylo zjištěno, že řešení svatozáře bylo schopné v mnoha případech zabránit kontaktu helmy se zdí nebo bariérou, jako reference byl přitom použit výběr předchozích nehod.“

Tohle nás čeká! Podívejte se na fotogalerii z testů svatozáře

Tohle nás čeká! Podívejte se na fotogalerii z testů svatozáře

„A nakonec, v případě kontaktu s vnějším předmětem svatozář úspěšně odrazila velké předměty mimo prostředí kokpitu a také demonstrovala zvýšenou úroveň ochrany proti malým úlomkům.“

„Navíc, zpětná vazba z rozsáhlého testování na okruzích ukázala, že viditelnost nebyla výrazně ovlivněna a středový pilíř nepředstavoval výraznou vizuální překážku. Testování na trati rovněž neodhalilo žádné problémy při vystupování z vozu, byla provedena řada zkoušek vyprošťování se systémem svatozáře, k zajištění bezpečného vyproštění byla přitom zformulována přepracovaná procedura.“

Sebastian Vettel během tréninku na Velkou cenu Velké Británie vyzkoušel tzv. štít, test však nebyl úspěšný.

„Po statickém testování byl systém štít krátce vyzkoušen při testování na okruhu při Velké ceně Velké Británie 2017, když byl systém umístěn na ferrari Sebastiana Vettela. Ve zpětné vazbě z tohoto testu byla obava z řady omezení kolem tohoto systému.“

Svatozář zničí DNA vozů formule 1, říká Lauda

Svatozář zničí DNA vozů formule 1, říká Lauda

„Vzhledem k tomuto a úspěšným zkouškám odrazu provedených se systémem svatozáře, řadě úspěšných testů na trati s velkou řadou jezdců a týmů ve druhé polovině sezóny 2016 a potřebě zavést změny pravidel do začátku sezóny 2018 představuje systém svatozáře nejlepší řešení čelní ochrany kokpitu, které v současné době existuje.“

„Nejnovější verze systému svatozáře bude nyní dále vylepšována před jejím zavedením v roce 2018 a budou se na tom podílet týmy, jezdci a FIA.“

Foto: Getty Images / Charles Coates

Sledujte F1Sport.cz na Facebooku Další článek
13:13 | Jezdci si budou muset od příštího roku dát pozor na správné postavení na roštu. Jinak to bude považováno za ulitý start.
21. září | Brown uvedl, že s Ferrari o dodávání motorů McLaren nejednal. Jsou to konkurenti v oblasti silničních aut. (via Motorsport Total)
20. září | Juan Pablo Montoya dnes slaví 42. narozeniny.
18. září | Start GP Singapuru kamerami FOM: odkaz
18. září | Jack Aitken z GP3 bude tento týden v Jerezu testovat Renault z roku 2012 (respektive Lotus)

Nejčtenější články

V Singapuru vyhrál Hamilton, jezdci Ferrari spolu kolidovali na startu

V Singapuru vyhrál Hamilton, jezdci …

Lewis Hamilton si připsal sedmé letošní vítězství ve formuli 1, když zvítězil ve Velké ceně Singapuru. Stupně vítězů doplnil Daniel Ricciardo z Red Bullu a druhý pilot Mercedesu Valtteri Bottas. Závod poznamenala kolize pilotů Ferrari a Maxe Verstappena na startu.

17.  9.  2017 | | 1152 N/A
Nevím, co se stalo, říká Vettel o nehodě na startu

Nevím, co se stalo, říká Vettel o ne…

Pro oba piloty Ferrari skončila Velká cena Singapuru už v prvním kole.

17.  9.  2017 | | 118 N/A
Horner poslal kvůli kolizi v Singapuru lidi z Ferrari k lékaři

Horner poslal kvůli kolizi v Singapu…

Oční lékaři v Modeně se mohou těšit na návštěvu z Maranella... pokud tedy u Ferrari vyslyší rady Christiana Hornera.

18.  9.  2017 | | 102 N/A
Verstappen: Vettel zaplatil za to, že na startu riskoval

Verstappen: Vettel zaplatil za to, ž…

Max Verstappen, který se stal jednou z obětí kolize po startu Velké ceny Singapuru, řekl, že Sebastian Vettel zaplatil velkou cenu za to, že riskoval na startu závodu.

17.  9.  2017 | | 78 N/A
Za pár vteřin je zničena celá sezóna, píší italská média

Za pár vteřin je zničena celá sezóna…

Když kolidují jezdci menšího týmu, skončí to obvykle pár větami v neděli večer. Pokud se ale vyřadí oba jezdci Ferrari, je tomu věnována obrovská pozornost minimálně do dalšího závodního víkendu.

19.  9.  2017 | | 99 N/A