FIA varovala Red Bull ohledně spotřeby třikrát

FIA varovala Red Bull ohledně spotřeby třikrát

Ředitel závodů Charlie Whiting popsal z pohledu FIA události, které vedly k diskvalifikaci Daniela Ricciarda ze závodu v australském Melbourne.

Podle letošních pravidel nesmí spotřeba vozu F1 překročit 100 kg za závod a 100 kg za hodinu. V každém monopostu je kvůli tomu instalovaný ultrazvukový senzor od společnosti Gill, který spotřebu měří. Problémy Red Bullu začaly už s prvními australskými jízdami.

„Měli jsme problémy s tím senzorem, v pátečních trénincích ukazoval různé hodnoty,“ vysvětloval šéf Red Bullu Racing Christian Horner. „Ten senzor byl nahrazen jiným senzorem, který selhal během kvalifikace. Pak jsme byli požádáni, ať vrátíme do vozu ten senzor z pátku a použijeme kompenzační koeficient.“

„Ten koeficient podle nás nebyl správný, a jakmile začal závod, viděli jsme významné rozdíly mezi tím, co ukazuje senzor, a množstvím paliva, které je skutečně vstřikováno do motoru.“

FIA: „Dvakrát po kvalifikaci a jednou pět kol po začátku závodu jsme je upozornili..."

Podle Red Bullu tedy senzor nadhodnocoval průtok paliva a k dosažení reálných hodnot nepomohlo ani použití koeficientu, který hodnoty upravoval. Tým se tedy začal řídit vlastními výpočty a hodnoty vykazované senzorem ignoroval. A to i přes varování FIA.

„Dvakrát po kvalifikaci a jednou pět kol po začátku závodu jsme je upozornili, ať podniknou potřebné kroky, aby vyhověli pravidlům,“ uvedl Whiting pro The Times. „Rozhodli se využít své vlastní výpočty, aby prokázali, že vyhovují.“

„Kdyby se bývali drželi rad, které jsme jim v tu dobu dali, neměli bychom žádný problém a nebyli by potrestáni. Pokud by býval byl jejich senzor mrtvý, bylo by to jiné. Jde o lidskou věc, protože bylo v jejich moci udělat to, co bylo třeba, aby vyhověli pravidlům.“

A to byl jeden z aspektů, který stewardům vadil. „I když senzor vykazoval rozdílné hodnoty v jízdách prvního tréninku, zůstává homologovaný a povinný, přičemž jeho prostřednictvím je tým povinen měřit průtok paliva, pokud nedostane svolení od FIA udělat něco jiného,“ uvedli ve svém odůvodnění Ricciardovy diskvalifikace.

„Nezávisle na jeho hodnocení, že byl senzor vadný, nemůže tým rozhodnout o tom, že bude průtok paliva měřit jinak, aniž by měl svolení FIA.“

Doporučujeme

Články odjinud