FIA v Maďarsku hájí svatozář, Grosjean mluví o smutném dni

FIA v Maďarsku hájí svatozář, Grosjean mluví o smutném dni

Maďarsko je prvním závodním víkendem poté, co FIA oznámila, že od příští sezóny zavede svatozář. Svolala proto mimořádnou tiskovou konferenci.

FIA přiznala, že svatozář má jezdce ochránit před většími objekty, takže není zřejmé, zda by pomohla Massovi. V tomto ohledu jsou prý důležitější úpravy helem.

Svatozář bude vyrábět jedna firma, která zatím nebyla vybrána. Systém má vypadat z hlediska designu trochu jinak, než jsme zatím viděli při loňských testech. Whiting uvedl jako příklad Williams, který jezdil s bílou svatozáří, což podle něj hned vypadalo lépe. 

FIA testovala řadu scénářů a svatozář by ve většině z těchto případů pomohla. Určitě by sehrála důležitou roli při nehodě Henryho Surteese a Justina Wilsona. 

Objevila se i zajímavá informace o tom, kolik toho vlastně ochranný oblouk vydrží. Měl by vydržet zatížení o ekvivalentu hmotnosti 15 vozů F1.

„Osobně si myslím, že když to bylo oznámeno, byl to smutný den pro F1,“ řekl Romain Grosjean, který se stal nedávno jedním z ředitelů GPDA.

„Jsem stále proti tomu. Nemyslím si, že to má v F1 své místo.“

Grosjean jako člen a ředitel GPDA poděkoval FIA za výzkum, který ukázal, že svatozář je silným nástrojem při mnoha incidentech. „Ale existují také případy, kdy to může situaci zhoršit. Existuje spousta problémů, které bychom mohli mít, a na které jsme nemysleli.“ Grosjean uvádí konkrétní příklady – startovní světla nebo vlajky. 

„Nechci zastavit výzkum v oblasti bezpečnosti, protože si myslím, že je to skvělé. Evoluce od roku 1995 je šíleně dobrá, ale doufejme, že budeme mít lepší řešení, než máme teď.“

„Myslím, že na vše v životě si zvyknete. Jen doufám, že se nebudu cítit tak špatně, jako jsem se cítil v Brazílii (kde Grosjean svatozář testoval), protože tam mi bylo opravdu špatně. Pokoušíte se soustředit s něčím, co máte po celou dobu uprostřed před sebou... nevím, oči mi pořád trochu šilhaly. Bylo to divné.“

Ostatní jezdci jsou diplomatičtější

Ostatní jezdci byli v názorech na svatozář většinou diplomatičtější. „Musíte pochopit, že je to rozhodnutí, které nám v autě pomůže, pokud se stane něco hodně špatného,“ řekl Vettel. „Chápu, že lidé říkají, že to nepatří k vozu F1, ale časy se mění.“

„Kdybychom mohli vrátit čas a zachránit životy našich kolegů, byli bychom všichni šťastní,“ uvedl Fernando Alonso. „To je první a jediná věc, o které bychom měli mluvit. Estetika mi moc starosti nedělá. F1 se od mé první sezóny v roce 2001 velmi změnila. Vozy jsou odlišné. Před čtyřiceti nebo padesáti lety neměli bezpečnostní pásy.“

„Nechápu, proč to potřebujeme,“ řekl k tématu Verstappen. Podobný názor měl i Hülkenberg, který zmínil, že bezpečnost v ostatních oblastech se neustále zlepšuje – například v tom směru, že kola v F1 už nemohou tak snadno odletět. 

Vypadá to jako s**t

„Přicházíme tím o vášeň, o které F1 mluví,“ řekl Magnussen. „Když se podíváte na auto, vypadá ošklivě a vozy F1 nemají být ošklivé. To je důvod, proč je Ferrari více vzrušující než Mazda. Má to něco společného s vášní. Pokud to vypadá jako s**t, tak je to s**t.“

Foto: Getty Images / Mark Thompson

Doporučujeme

Články odjinud