Letošní těsná a napínavá sezóna je ve znamení nejrůznějších kauz. Řešila se flexibilita předních křídel, mini-DRS, zařízení Red Bullu pro úpravu světlé výšky i možnost, že některé týmy vstřikují do pneumatik vodu.
Před Grand Prix USA v Austinu se objevilo podezření, že Red Bull má zařízení, pomoci kterého může upravovat přední výšku podlahy (tzv. T-tray) v režimu parc fermé.
Takový systém mají všechny týmy, ale ten v Red Bullu je unikátní tím, že je přístupný zevnitř vozu.
FIA reagovala a na zařízení dala plombu a Red Bull ho musel upravit. McLarenu a Mercedesu to ale nestačilo. Podle nich je sice dobře, že došlo k nápravě, ale FIA podle nich měla prověřit, zda Red Bull v minulosti zařízení nezneužíval.
Výkonný ředitel McLarenu Zak Brown vyzval FIA, aby vyslechla zaměstnance Red Bullu a celou záležitost hlouběji prošetřila, zatímco šéf Mercedesu Toto Wolff prohlásil, že očekává zásah prezidenta FIA.
FIA reagovala a podle Autosportu po závodě v Brazílii navštívila továrnu Red Bullu v Milton Keynes.
Zdroje Autosportu uvedly, že návštěva zahrnovala prohlídku dat, vozu, konstrukčních výkresů a rozhovory s příslušnými pracovníky. Po této návštěvě FIA nyní uvedla, že přesvědčena, že zařízení nebylo nikdy použito v rozporu s předpisy.
„FIA pravidelně kontroluje a prověřuje dodržování technických, sportovních a finančních předpisů týmy F1, což může zahrnovat namátkové kontroly na okruhu nebo inspekce a šetření v továrnách týmů,“ uvedla FIA.
„Stejně tak je výsadou týmů F1 upozornit FIA na jakékoli pochybnosti o dodržování předpisů ze strany jejich konkurentů, přičemž tento jev je zjevně zesílen v šampionátech, kde může dojít k těsnějšímu soupeření o konečné pořadí, jako tomu bylo v roce 2024.“
„FIA bere všechny takové problémy velmi vážně a snaží se je prošetřit vedle všech pravidelných kontrol, které provádí během závodního víkendu i mimo něj.“
„V rámci tohoto procesu hodnocení navštívili techničtí zástupci FIA sídlo týmu Red Bull Racing, aby podrobně prošetřili nedávná obvinění týkající se konstrukce přední podlahy a jejího použití. Toto šetření dospělo k závěru, že k žádnému porušení předpisů nedošlo, a potvrdilo tak stanovisko, které FIA zaujala během Velké ceny USA v Austinu.“
Objevilo se také podezření, že některé týmy mohou vstřikovat vodu do pneumatik, aby tím zlepšili jejich výkon.
„Souběžně s tím FIA během poslední velké ceny v Brazílii prošetřovala nedávná obvinění, že závodníci mohli používat vodu k zabránění přehřátí pneumatik. Nebyly nalezeny žádné důkazy, které by naznačovaly jakékoli chování v rozporu s pravidly.“
„Obě záležitosti považujeme za uzavřené, ale situaci budeme nadále podrobně sledovat.“