FIA už plánuje, jak příští rok odstraní ošklivé nosy vozů

Představitele Mezinárodní automobilové federace zaskočil vzhled současných monopostů a chtějí změnit pravidla tak, aby se příští rok nevrátily ty nejhorší nosy.
FIA už plánuje, jak příští rok odstraní ošklivé nosy vozů

Cílem letošní změny pravidel, která určují rozměry nosu vozu, bylo minimalizovat riziko zvednutí monopostu, když zezadu narazí do kola jiného vozu. Ovšem v kombinaci s tím se aerodynamické požadavky postaraly o kreace, které se líbí málokomu.

"Když jsme viděli první kopie nosů v nárazových testech, byli jsme šokovaní," přiznal člen FIA listu Auto Motor und Sport.

Vozy teď sice budou bezpečnější, ale FIA vnímá také jejich estetickou stránku a soucítí s veřejností. Proto připravuje další změny pravidel, které by měly v roce 2015 donutit týmy udělat nosy hezčí.

Jedním z problémů je fakt, že Technická pravidla říkají jen, že při čelním nárazovém testu nesmí dojít při deformaci prvních 150 milimetrů k většímu přetížení než 10 G. A protože není stanovené minimální přetížení, některé týmy udělaly nosy vozů z velmi měkkého materiálu a ke skutečně podstatné absorpci energie dochází až v tvrdé části předku vozu, na kterou je měkký nos přidělaný.

Technický delegát FIA Charlie Whiting má ale víc nápadů, jak nosy zkrášlit. "Například můžeme požadovat symetrii, dále pak nejen maximální, ale i minimální zpomalení u prvních 150 mm nárazové struktury, a také můžeme nejen zvětšit plochy relevantní pro výšku (nosu), ale rovněž chtít, aby byly více vzadu, abych nedocházelo ke zlomům v přechodových částech."

Symetrie je něco, co schází dvojitému nosu Lotusu E22.

Další článek: Frijns: Jestli se do závodní sedačky nedostanu ani příští rok, tak už nevím

14:18 | Poznámky ředitele závodu v 11:51: Traťové limity v první a druhé zatáčce. Poznámky ředitele závodu v 13:49: ... a ještě 13, 14 a 15.
9:14 | Podle předpovědi počasí má být v Barceloně během víkendu lehce přes 20 stupňů, v neděli by mohlo pršet.
5. května | Podle italských médií Ferrari novou podlahu do Španělska nepřiveze. V Portugalsku testovaná podlaha měla být jen testovací pro potvrzení dalšího směru vývoje.
4. května | V Monaku nakonec budou i fanoušci. Kapacita bude omezena na 40 %, nutný je PCR test.

GP Španělska 2021

Pátek 7. května 2021
1. trénink 11.30–12.30
2. trénink 15.00–16.00
Sobota 8. května 2021
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 9. května 2021
Závod 15.00