Pátek v Silverstonu přinesl nemalou změnu v aplikaci pravidel o motorech, FIA zmírnila omezení pro foukání difuzorů, což vedlo k hádce mezi šéfy týmů McLaren a Red Bull.
FIA se snažila už v Grand Prix Španělska zamezit foukání výfukových plynů do difuzoru, když jezdec nemá sešlápnutý pedál. Nakonec toto omezení vyhlásila až na závod v Británii s tím, že pokud jezdec nešlape na plynový pedál, nesmí být plyn otevřený na víc než 20 procent, i když původně chtěla jen 10 procent.
Ovšem v pátek federace toto omezení ještě víc zmírnila a Renaultu zvýšila tento limit na 50 procent. To naštvalo šéfa McLarenu Martina Whitmarshe, protože podle některých odhadů Red Bullu doposud stačilo mít plyn otevřený na 45 procent, když vůz neakceleroval, takže nové omezení pro Red Bull zřejmě žádným omezením už není.
A jak k tomuto kroku FIA došla? Renault a Mercedes se totiž před federací nezávisle na sobě každý bránil, že foukání difuzoru je v podstatě jen vedlejším efektem funkcí, které mají zajistit spolehlivost motoru. Každý ale používá trochu jiné řešení pro situaci, kdy jezdec sundá nohu z plynového pedálu.
Mercedes využívá tak zvané horké foukání, kdy díky zpožděnému zapalování dochází ke spalování paliva ve výfukových ventilech, nikoliv ve válcích. Německý konstruktér tvrdí, že takto uvolňuje tlak v klikové skříni, což má pozitivní efekt na spolehlivost motoru. FIA tento argument akceptovala a již před závodním víkendem Mercedesu povolila, že toto zpožděné zapalování může provozovat i nadále, ale jen v polovině válců, tedy ve čtyřech.
Renault dnes dosáhl podobné úlevy pro své řešení. Používá tak zvané studené foukání, kdy motorem a výfukovými ventily protahuje vzduch, aby chladil komponenty, palivo při tom dodatečně nespaluje. Francouzi tvrdí, že toto chlazení také potřebují z důvodu spolehlivosti. Týmy s francouzským agregátem můžou teď tedy mít otevřený plyn na 50 procent, ostatní jen na 20. Oba výrobci federaci podložili své argumenty tím, že tyto funkce využívali už v minulých letech, kdy se difuzory nefoukali vůbec nebo jen minimálně.
Tato změna na poslední chvíli vyvolala na dnešní tiskové konferenci hádku mezi Martinem Whitmarshem z McLarenu a Christianem Hornerem z Red Bullu. "Uprostřed tréninku jsme se dozvěděli, že Christian neztratil tolik (výkonnosti), kolik jsme očekávali, protože pravidla jsou evidentně trochu nestálá a podle všeho se mění každou hodinu," stěžoval si Whitmarsh.
Podle Hornera ale FIA jen zareagovala tak, aby zachovala rovnocenný přístup ke všem výrobcům motorů. Pokud udělila částečnou výjimku na řešení Mercedesu, musela udělit výjimku také na řešení Renaultu.
"Na toto téma bylo doposud vydáno asi šest technických předpisů a neustále se to mění," reagoval Whitmarsh. "Když se branky posunují během tréninků, tak je to těžké. S odstupem času se dá říct, že by bývalo bylo lepší udělat změny na konci roku, s čímž podle mě bude Christian souhlasit." Podle šéfa McLarenu řeší FIA tuto situaci nešťastně a každý tým si teď může vymýšlet důvody, proč potřebuje studené foukání. "Renault ho používá delší dobu, ostatní týmy ne a ty zkušenosti nemají, ale hovoříme tu o velmi podstatné výkonnostní výhodě," dodal.
Pak se Whitmarsh s Hornerem pohádali o tom, jestli díky úlevám FIA získává větší výhody Renault nebo Mercedes. Šéf Red Bullu zopakoval, že bylo jen správné, že výjimku dostali oba výrobci, a ne jen Mercedes.
"Studeným foukáním získáváte při brzdění 30 nebo 40 bodů přítlaku navíc na zadní nápravě," vyčetl Whitmarsh. "A to je dost atraktivní věc, takže když to můžete udělat, uděláte to, ne?"
"Ale vy tohle také získáváte z..." reagoval Horner. "Nenechme se mýlit, to zpožděné zapalování, ten tah generovaný ve výfucích vytváří větší efekt, takže tohle si vyjasněme."
Whitmarsh pokračoval: "A proto to bylo z velké míry omezeno. A jak víš, tak mnoho těchto strategií je teď zakázaných. Nebo to tak alespoň bylo, když jsem sem šel. Možná, že zatímco tu sedím, to bylo povoleno. Možná o tom víš víc než já, Christiane."
"Nevím," odpověděl Horner. "Četl jsem technické nařízení, které říká, že zpožděné zapalování ve čtyřech válcích můžou provozovat jistí soutěžící, a to pokud vím platí i pro váš motor. Podle toho, co vím, tak než byly Renaultu povoleny jeho parametry, byla tu významná výhoda pro týmy s motorem Mercedes. Jak vidíte, je to velmi komplexní záležitost. S Martinem se shodneme, že to mělo být řešeno na konci roku, ale bohužel jsme na tom takhle."
Téma foukání difuzorů nemusí být ještě uzavřené, protože dnes večer týmy o něm znovu jednají s FIA.