FIA si od Francie posvítí na pneumatiky. Reaguje na defekty z Baku

FIA od Velké ceny Francie nezpřísní jen zátěžové testy zadních křídel, ale posvítí si také na pneumatiky.
FIA si od Francie posvítí na pneumatiky. Reaguje na defekty z Baku

Pirelli uveřejnilo závěry vyšetřování defektů na vozech Verstappena a Strolla v Baku. Podle nich souvisely defekty s „provozním stavem pneumatiky“.

Pravděpodobně šlo o tlaky v pneumatikách. Čím nižší tlak pneumatika má, tím je rychlejší. Nízký tlak však může pneumatiky zatěžovat, protože konstrukce se při zatížení více deformuje.

Pirelli uzavřelo vyšetřování „ázerbájdžánských“ defektů. O úlomky nešlo

Pirelli uzavřelo vyšetřování „ázerbájdžánských“ defektů. O úlomky nešlo

V technické směrnici zaslané týmům FIA podle Autosportu připomněla, že je jejich povinností zajistit, aby provozní tlak v pneumatikách byl vyšší, než je stanoveno v předpisech Pirelli.

Pirelli uvádí minimální startovní tlaky, které se kontrolovaly před vyjetím vozu na trať nebo před startem závodu. Reálně ale může tým jezdit s nižším tlakem. FIA nemá nástroje, kterými by v průběhu závodu věrohodně měřila tlak a teploty pneumatik. Týmy sice používají senzory, ale ty nejsou zcela spolehlivé.

Změny od Francie

Tlak pneumatik se už nebude měřit před vyjetím na trať nebo před startem, ale až po použití pneumatiky.

V trénincích a kvalifikaci budou sady vybírány náhodně. Po závodě budou kontrolovány všechny použité sady. 

Pneumatiky, které mají být testovány, budou opatřeny plombami, aby se zajistilo, že si týmy nebudou moci před kontrolou s tlakem hrát. Žádné dofukování pneumatik nebude povoleno.

FIA připravila postupy pro měření studených pneumatik. Výsledky testů musí odpovídat údajům, které dodá Pirelli. Pokud bude objeven vadný ventil nebo jiný problém, bude možné pneumatiku opět zahřát a zkontrolovat.

FIA dala jasně najevo, že každý tým, u kterého se zjistí, že používal nižší než Pirelli stanovený tlak, bude nahlášen sportovním komisařům. V prvních závodech mají být kontroly podle RaceFans mírnější. Nahlášen bude pouze případ, kdy bude tlak výrazně pod stanovenou úrovní. Od 12. července dojde ke zpřísnění. Tolerance bude jen 0,1 PSI.

Kromě toho se budou pneumatiky kontrolovat infračervenými kamerami, aby se ohlídalo, že je tým pomoci zahřívacích dek nepřehřívá. S rostoucí teplotou stoupá tlak, ale po vyjetí na trať teplota klesne a tlak v pneumatice se může dostat pod minimální úroveň. Není to jen teorie, týmy už tímto způsobem v minulosti postupovaly.

FIA také bude hlídat týmy mezi sundáním zahřívací deky a vyjetím na trať. Pokud bude jezdec čekat příliš dlouho, bude to muset tým vysvětlit. Existuje podezření, že týmy tímto způsobem chladí pneumatiky před vyjetím na trať. V Monaku na podobnou praxi Red Bullu upozornil Hamilton. Mělo k tomu dojít před Q3 ve Španělsku.

Od příštího roku mají týmy podle již platných pravidel používat standardizované senzory pro měření tlaku v průběhu jízdy po trati.

Další článek: Pirelli uzavřelo vyšetřování „ázerbájdžánských“ defektů. O úlomky nešlo

12:52 | Verstappenův bouraný motor nakonec zřejmě není v pořádku. Po sobotě byly odhaleny poškození a Verstappen tak mění motor, turbo, MGU-H, MGU-K a výfuk. Řídicí jednotka a baterie zůstávají.
10:51 | Závod F3 se jede na mokré trati.
21:46 | Roman Staněk zdraví české fanoušky po prvním pódiu ve formuli 3! Video: Tomáš Enge odkaz
18:00 | Podle Mercedesu bylo Hamiltonovo kontroverzní výjezdové kolo rychlejší než to předchozí.

GP Maďarska 2021

Pátek 30. července 2021
1. trénink Verstappen (1:17.555)
2. trénink Bottas (1:17.012)
Sobota 31. července 2021
3. trénink Hamilton (1:16.826)
Kvalifikace Hamilton (1:15.419)
Neděle 1. srpna 2021
Závod 15.00