FIA se zaměří na mapování motorů, Vettel má na volantu záhadnou páčku

FIA se zaměří na mapování motorů, Vettel má na volantu záhadnou páčku

FIA se od Baku zaměří na mapování motorů. Některé týmy se i dnes pokoušejí foukat výfukové plyny na zadní křídlo a tím zvyšovat přítlak.

FIA se už řadu let snaží zabránit tomu, aby týmy využívaly mapování motorů a výfukových plynů pro zlepšení aerodynamiky. Vloni přišlo níže položené zadní křídlo a téma je tak opět aktuálnější. 

Nikolas Tombazis z FIA rozeslal týmům dopis, ve kterém uvedl, že FIA nebude tolerovat využívání mapování motorů pro zlepšení foukání výfukových plynů na zadní křídlo.

„Nebudeme akceptovat režimy motoru speciálně připravené pro zvýšení průtoku výfukových plynů v zatáčkách,“ napsal Tombazis.

Podle Tombazise ale není praktické nebo snadné napsat pravidla tak, aby se zcela zabránilo podobným snahám. FIA proto bude přistupovat k jednotlivým případům individuálně.

Konečné řešení by mohlo přijít v roce 2019. Diskutuje se o takové poloze výfuku, která by zabránila jakémukoliv přímému aeorodynamickému zisku. Pak už by se mapování nemuselo vůbec řešit.

Podezřelé pádlo na volentu Vettela

Motorsport.com při této příležitosti nedávno zmínil záhadné pádlo, které má na svém volantu Sebastian Vettel. Zajímavé je už jen z toho důvodu, že týmový kolega ho nemá.

Existuje teorie, že se páčka používá pro změnu mapování motoru v zatáčkách. Ferrari by tím mohlo využívat výfukové plyny i v okamžiku, kdy Vettel nemá sešlápnutý plynový pedál. 

Tato teorie je ale velmi nepravděpodobná, protože FIA by to už dávno odhalila. Páčka tak nejspíše slouží k nějakému jinému přenastavení vozu v zatáčce (na což ukazuje i pozice páčky, která je dobře dostupná v okamžiku, kdy jezdec zatáčí).

Může jít o rozložení energie, nastavení diferenciálu apod. Navíc je zřejmé, že páčka umožňuje Vettelovi daný parametr nastavovat postupně a ne pouze vybrat možnost zapnout x vypnout. 

Foto: Getty Images / Mark Thompson

Doporučujeme

Články odjinud