FIA rozhodla, kde budou jezdci využívat zadní křídla v prvních závodech

FIA rozhodla, kde budou jezdci využívat zadní křídla v prvních závodech

Nastavitelná zadní křídla budou letos jezdcům v závodech pomáhat při předjíždění na vybrané rovince okruhu. Už víme, kde přesně letošní novinku piloti využijí v Austrálii, Malajsii a Číně.

Aby se předjížděcí manévry nestaly příliš snadné a časté, rozhodla Mezinárodní automobilová federace, že v závodech omezí použití nastavitelných zadních křídel na jednu rovinku. Jelikož jezdec smí aktivovat křídlo, a zvýšit tak maximální rychlost svého vozu, jen v případě, že na soupeře před sebou ztrácí méně než jednu sekundu, vyžaduje každý okruh individuální přístup.

FIA se podívala na dějiště prvních tří Grand Prix letošní sezóny a určila, na kterých rovinkách umožní používání zadního křídla a kde bude měřit ztrátu na soupeře. Auto Motor und Sport prozradil, že zatímco v Austrálii a Malajsii bude aktivace křídla umožněna na cílových rovinkách, v Číně to bude na té, která se nachází mezi 13. a 14. zatáčkou, protože ta cílová je kratší.

Když bude jezdec ztrácet na soupeře méně než sekundu, bude moci křídlo na rovince aktivovat na vzdálenost, která je pro každou trať individuální, ale její délka se pohybuje mezi 600 a 700 metry před následující zatáčkou, tedy nikoliv na celé rovince. Velikost ztráty bude FIA měřit většinou před zatáčkou, která předchází rovince, jež byla určena pro použití křídla. Jinak to ovšem bude v melbournském Albert Parku, tam bude rozhodující rozdíl mezi vozy už tři zatáčky před cílovou rovinkou (viz. mapky na konci článku).

"Řekněme, že na tom místě budu ztrácet na auto před sebou víc než sekundu, ale v jedné z posledních tří zatáček ztrátu zmenším na méně než sekundu. Pak stejně nebudu moci křídlo použít, protože jsem byl v měřícím bodě moc daleko. Jak tohle budeme vysvětlovat?" ptal se Sebastian Vettel ve vztahu k Austrálii.

Jezdci Red Bullu obecně patří k největším odpůrcům současných pravidel, která upravují používání nastavitelného zadního křídla. Podle nich nemá smysl, aby se křídlo smělo během tréninků a kvalifikací používat kdykoliv, zatímco v závodě jen na jedné rovince. Vettel a Webber se domnívají, že by aktivace křídla měla být povolena po celý závodní víkend jen na jedné rovince, která byla vybrána pro závod.

Odpor Red Bullu si někteří vysvětlují tím, že ovládání zadního křídla a systému na rekuperaci kinetické energie vyžaduje od jezdců příliš velkou pozornost. Naopak u McLarenu a Ferrari si ergonomii volantu pochvalují a nechtějí nic měnit. Podle Auto Motor und Sport tyto dva týmy zřejmě využívají páčky pod volantem místo tlačítek, aby ovládaly KERS a zadní křídlo.

Rovinky určené pro použití zadního křídla v prvních třech závodech
Modrá čára vyznačuje místo, kde bude FIA měřit rozdíl mezi dvěma vozy, aby určila, jestli ten druhý v pořadí bude smět využít na žlutě vyznačené rovince zadní nastavitelné křídlo. V Austrálii a Malajsii by mělo měření ztráty probíhat před zatáčkami, zatímco v Číně někde v 13. zatáčce. Na začátku víkendu vyznačí FIA tato místa přímo na trati, aby měli diváci přehled.

Austrálie

Malajsie

Čína

Doporučujeme

Články odjinud