FIA přijala argumentaci Ferrari, týmové příkazy jsou součástí formule 1

Ferrari nedostalo od Světové rady žádný další trest za týmové příkazy v Německu, protože FIA akceptovala, že tento nástroj je ve F1 využíván a chybí konzistence v aplikaci pravidla, které ho zakazuje.

Tyto skutečnosti vyplynuly z oficiálního odůvodnění včerejšího rozsudku, které publikovala FIA. Obhajoba Ferrari byla postavena na dvou základních pilířích. Tím prvním byl argument, že Felipe Massa nedostal přímý rozkaz týmu pustit před sebe Fernanda Alonsa v Grand Prix Německa. Dostal pouze informaci, že je jeho týmový kolega rychlejší, a cestu mu uvolnil na základě vlastní úvahy. V pravidlech tak podle Italů existuje šedá zóna mezi týmovými příkazy a týmovou taktikou, kterou aplikuje sám jezdec na základě okolností.

Druhým hlavním argumentem Scuderie bylo tvrzení, že ve formuli 1 pravidelně dochází k situacím, které by mohly být považovány za příklady aplikace týmových příkazů. Ferrari uvedlo celkem tři případy z nedávné minulosti. První zmínilo předjetí Kovalainena Hamiltonem v GP Německa 2008. Jako odstrašující případ nefungujícího týmu uvedli Italové kolizi mezi Markem Webberem a Sebastianem Vettelem v letošní GP Turecka. A konečně rádiovou komunikaci týmu McLaren ze stejného závodu uvedli jako příklad možné debaty o aplikaci týmové režie.

Jelikož v žádném z těchto případů FIA neudělila žádný trest, namítlo Ferrari, že pokuta 100 tisíc dolarů je za Hockenheim nepřiměřená. Bylo to ale pozdě, protože po německém závodu šéf Ferrari Stefano Domenicali prohlásil, že se jeho tým proti pokutě neodvolá. A to byl jeden z faktů, na základě kterého Světová rada potvrdila závěr stewardů, tedy že Ferrari skutečně aplikovalo v Německu týmové příkazy. Hlavním důkazem však byla rádiová komunikace mezi týmem a jezdci, kdy byl Felipe Massa čtyřikrát informován, že je Fernando Alonso rychlejší. Poté došlo k výměně pozic.

Světová rada tedy potvrdila, že Ferrari porušilo článek 39.1 Sportovních regulí (zákaz týmové režie) a článek 151 c Mezinárodního sportovního kodexu (poškodilo formuli 1 jako sport).

"Světová rada ovšem uznala, že existuje mnoho příkladů z posledních let ve formuli 1, které by mohly být považovány za týmové příkazy, takže dochází k nekonzistencím v jeho aplikaci (zákazu týmové režie)," uvedla FIA. "Také je těžké ho aplikovat a vynucovat v případě nepřímých týmových příkazů, které se uskuteční prostřednictvím zpráv, vůči kterým jezdec nic nenamítne. Světová rada akceptovala, že tyto skutečnosti mohly mít vliv na přístup Ferrari. Navíc Ferrari mělo oprávněné obavy z kolize mezi týmovými kolegy při těsném závodění na trati."

Jelikož se na podporu Ferrari postavily "některé kruhy", navíc písemně se maranellské stáje zastali Frank Williams a Peter Sauber, rozhodla Světová rada, že předá článek zakazující týmové příkazy k přepracování Sportovní pracovní skupině.

Pokutu 100 tisíc dolarů Světová rada ponechala v platnosti, ale další trest neudělila, protože "zaznamenala nejistoty a komplexitu zákazu týmových příkazů a potíže při jejich zjišťování a kontrole."

Přitom zpravodaj Lars Österlind, jenž pro FIA události z Hockenheimu vyšetřoval, navrhl Světové radě, aby Alonso dostal v GP Německa penalizaci pěti sekund a aby týmu i oběma jezdcům byly podmíněně odebrány body za tento závod.

Plné znění odůvodnění v angličtině si můžete přečíst zde.

Další článek: Čáru své startovní pozice Massa ve Spa přehlédl

16. září | V Turecku prodali během šesti hodin 40 tisíc lístků ze 100 tisíc plánovaných. Není divu, lístek stojí 30 tureckých lir (cca 90 Kč).
16. září | Hamilton měl při restartu problém s brzdami, ze kterých se kouřilo a dokonce vyšlehl plamen. Tým uvedl, že to bylo způsobené nižším chlazením brzd kvůli profilu okruhu.

24 hodin Le Mans

Čtvrtek 17. září 2020
1. trénink 10.00–13.00
2. trénink 14.00–17.00 (ES2)
Kvalifikace 17.15–18.00 (ES2)
3. tréninik 20.00–00.00 (ES1)
Pátek 18. září 2020
4. trénink 10.00–11.00 (ES1)
Hyperpole 11.30–12.00 (ES1)
Sobota 19. září 2020
Warm-up 10.30-10:45 (ES1)
Start závodu 14.30 (ES1)