FIA pracuje na systému, který by vypouštěl vzduch z pneumatik

FIA hledá cesty, jak zlepšit bezpečnost v případě, že se jedno či více kol při havárii oddělí od vozu.
FIA pracuje na systému, který by vypouštěl vzduch z pneumatik

Odskočení pneumatiky do dalších vozů nebo do diváků by měl zabránit systém automatického vypuštění vzduchu z pneumatiky. Mezinárodní automobilová federace tak chce udělat další krok k lepší bezpečnosti, i když úplná bezpečnost nebude bohužel zaručena nikdy.

Bezpečnostní institut FIA bude spolupracovat s americkou společností Oscar Nelson Group na systému, který vypustí vzduch z pneumatiky hned po jejím oddělení od zbytku vozu. Prázdná pneumatika by se tak při prvním dopadu na zem už neměla odrazit tak vysoko.

Současná situace v uchycení kol

Každé kolo nyní musí být jištěno dvěma bezpečnostními lanky pro případ nehody, aby se minimalizovalo riziko jejich oddělení od vozu. Týmy je obvykle mění po dvou či třech závodech, aby během případné nehody opravdu vydržela.

Jsou vyrobena ze zylonu, který se vyznačuje velmi vysokou pevností a tuhostí (280 GPa). Vydržet by měly tlak kolem pěti tun.

Samotný systém by musel být velmi komplexní. Pokud by totiž byl vypuštěn vzduch z pneumatiky, která by byla stále pevně přichycena na voze, mohlo by to paradoxně vést k velmi vážné havárii.

Výhodou systému je fakt, že by využíval všech možných senzorů na voze a bral by si také data z pohonné jednotky. To by ušetřilo náklady a systém by také neměl monopostům významně přidat na hmotnosti.

Projekt je přitom pouze na začátku svého vývoje, je tak třeba vyhodnotit, kolik energie může prázdná pneumatika ztratit. Další vývoj by tak pokračoval pouze v případě, kdy by výhody převážily všechny potřebné náklady.

Formule 1 sice od smrti Ayrtona Senny v roce 1994 nezažila tragickou havárii, při které by pilot zahynul, v roce 2009 však při závodě formule 2 na Brands Hatch přišel o život Henry Surtees poté, co jej do hlavila trefila pneumatika z vozu Jacka Clarka.

Velmi blízko k tragédii bylo také při letošní Velké ceně Velké Británie na Silverstonu, kdy se po havárii Kimiho Räikkönena z jeho ferrari také oddělila pneumatika a jen těsně minula hlavu Maxe Chiltona

Další článek: DTM: Závod na Red Bull Ringu ovládlo BMW, vyhrál Wittmann

11. května | Podle posledních spekulací bude GP Turecka zrušena bez náhrady. Počet závodů by klesl z 23 na 22.
11. května | Júki Cunoda dnes slaví 21. narozeniny.
11. května | Za účasti tří týmů pokračují testy 18palcových pneumatik. Tentokrát v Barceloně. Red Bull nasadí Albona, Alfa Romeo Kubicu a Alpine by mělo nasadit Kvjata (od letošního roku rezervní jezdec týmu).
10. května | Red Bull ve Španělsku zůstal. Zítra a ve středu bude testovat 18palcové pneumatiky pro rok 2022. Po oba dny bude jezdit Alex Albon.

GP Monaka 2021

Čtvrtek 20. května 2021
1. trénink 11.30–12.30
2. trénink 15.00–16.00
Sobota 22. května 2021
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 23. května 2021
Závod 15.00