FIA pracuje na systému, který by vypouštěl vzduch z pneumatik

FIA hledá cesty, jak zlepšit bezpečnost v případě, že se jedno či více kol při havárii oddělí od vozu.
FIA pracuje na systému, který by vypouštěl vzduch z pneumatik

Odskočení pneumatiky do dalších vozů nebo do diváků by měl zabránit systém automatického vypuštění vzduchu z pneumatiky. Mezinárodní automobilová federace tak chce udělat další krok k lepší bezpečnosti, i když úplná bezpečnost nebude bohužel zaručena nikdy.

Bezpečnostní institut FIA bude spolupracovat s americkou společností Oscar Nelson Group na systému, který vypustí vzduch z pneumatiky hned po jejím oddělení od zbytku vozu. Prázdná pneumatika by se tak při prvním dopadu na zem už neměla odrazit tak vysoko.

Současná situace v uchycení kol

Každé kolo nyní musí být jištěno dvěma bezpečnostními lanky pro případ nehody, aby se minimalizovalo riziko jejich oddělení od vozu. Týmy je obvykle mění po dvou či třech závodech, aby během případné nehody opravdu vydržela.

Jsou vyrobena ze zylonu, který se vyznačuje velmi vysokou pevností a tuhostí (280 GPa). Vydržet by měly tlak kolem pěti tun.

Samotný systém by musel být velmi komplexní. Pokud by totiž byl vypuštěn vzduch z pneumatiky, která by byla stále pevně přichycena na voze, mohlo by to paradoxně vést k velmi vážné havárii.

Výhodou systému je fakt, že by využíval všech možných senzorů na voze a bral by si také data z pohonné jednotky. To by ušetřilo náklady a systém by také neměl monopostům významně přidat na hmotnosti.

Projekt je přitom pouze na začátku svého vývoje, je tak třeba vyhodnotit, kolik energie může prázdná pneumatika ztratit. Další vývoj by tak pokračoval pouze v případě, kdy by výhody převážily všechny potřebné náklady.

Formule 1 sice od smrti Ayrtona Senny v roce 1994 nezažila tragickou havárii, při které by pilot zahynul, v roce 2009 však při závodě formule 2 na Brands Hatch přišel o život Henry Surtees poté, co jej do hlavila trefila pneumatika z vozu Jacka Clarka.

Velmi blízko k tragédii bylo také při letošní Velké ceně Velké Británie na Silverstonu, kdy se po havárii Kimiho Räikkönena z jeho ferrari také oddělila pneumatika a jen těsně minula hlavu Maxe Chiltona

Další článek: DTM: Závod na Red Bull Ringu ovládlo BMW, vyhrál Wittmann

9. srpna | Leonardo da Vinci Jára da Cimrman Antonio Felix da Costa Ten posledně jmenovaný se stal šampiónem formule E.
9. srpna | Mattia Binotto nesouhlasí s Vettelem, že by byla strategie špatná. Podle Binotta ovlivnily Vettelův závod hodiny po startu.
9. srpna | Zajímavé: Racing Point musí před sportovní komisaře. Podle technického delegáta FIA jsou brzdové kanálky stejné jako ty v předešlých závodech a porušují sportovní pravidla.

GP Španělska 2020

Pátek 14. srpna 2020
1. trénink 11.00–12.30
2. trénink 15.00–16.30
Sobota 15. srpna 2020
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 16. srpna 2020
Závod 15.10