FIA pracuje na systému, který by vypouštěl vzduch z pneumatik

FIA hledá cesty, jak zlepšit bezpečnost v případě, že se jedno či více kol při havárii oddělí od vozu.
FIA pracuje na systému, který by vypouštěl vzduch z pneumatik

Odskočení pneumatiky do dalších vozů nebo do diváků by měl zabránit systém automatického vypuštění vzduchu z pneumatiky. Mezinárodní automobilová federace tak chce udělat další krok k lepší bezpečnosti, i když úplná bezpečnost nebude bohužel zaručena nikdy.

Bezpečnostní institut FIA bude spolupracovat s americkou společností Oscar Nelson Group na systému, který vypustí vzduch z pneumatiky hned po jejím oddělení od zbytku vozu. Prázdná pneumatika by se tak při prvním dopadu na zem už neměla odrazit tak vysoko.

Současná situace v uchycení kol

Každé kolo nyní musí být jištěno dvěma bezpečnostními lanky pro případ nehody, aby se minimalizovalo riziko jejich oddělení od vozu. Týmy je obvykle mění po dvou či třech závodech, aby během případné nehody opravdu vydržela.

Jsou vyrobena ze zylonu, který se vyznačuje velmi vysokou pevností a tuhostí (280 GPa). Vydržet by měly tlak kolem pěti tun.

Samotný systém by musel být velmi komplexní. Pokud by totiž byl vypuštěn vzduch z pneumatiky, která by byla stále pevně přichycena na voze, mohlo by to paradoxně vést k velmi vážné havárii.

Výhodou systému je fakt, že by využíval všech možných senzorů na voze a bral by si také data z pohonné jednotky. To by ušetřilo náklady a systém by také neměl monopostům významně přidat na hmotnosti.

Projekt je přitom pouze na začátku svého vývoje, je tak třeba vyhodnotit, kolik energie může prázdná pneumatika ztratit. Další vývoj by tak pokračoval pouze v případě, kdy by výhody převážily všechny potřebné náklady.

Formule 1 sice od smrti Ayrtona Senny v roce 1994 nezažila tragickou havárii, při které by pilot zahynul, v roce 2009 však při závodě formule 2 na Brands Hatch přišel o život Henry Surtees poté, co jej do hlavila trefila pneumatika z vozu Jacka Clarka.

Velmi blízko k tragédii bylo také při letošní Velké ceně Velké Británie na Silverstonu, kdy se po havárii Kimiho Räikkönena z jeho ferrari také oddělila pneumatika a jen těsně minula hlavu Maxe Chiltona

Diskuze (20) Další článek: DTM: Závod na Red Bull Ringu ovládlo BMW, vyhrál Wittmann
13. července | Renault chystá pro Německo vylepšené přední křídlo.
11. července | Red Bull, Haas a Williams odjeli během druhého dne testů pro Pirelli v Silverstonu 257 kol.
11. července | Pro Pirelli dnes v Silverstonu testují stejně jako včera Grosjean, Kubica a Buemiho vystřídal Verstappen.
10. července | Toro Rosso stále vyšetřuje selhání zavěšení na voze B. Hartleyho v posledním tréninku.

GP Německa 2018

Pátek 20. července 2018
1. trénink 11.00–12.30
2. trénink 15.00–16.30
Sobota 21. července 2018
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 22. července 2018
Závod 15.10