FIA omezila foukané difuzory a poté omezení odvolala

S účinností od nadcházející Grand Prix Španělska se měla změnit pravidla pro motory. FIA je upravila tak, že by foukané difuzory ztratily na výkonnosti. Pak si ale vše rozmyslela.
FIA omezila foukané difuzory a poté omezení odvolala

Aktualizace
Automobilová federace nejdřív vydala omezení, o kterém pojednává tento článek, ale pak dospěla k závěru, že se ukvapila, a změny v pravidlech zrušila. Ve Španělsku bude tedy vše stejně jako v předchozích závodech. O možných úpravách pravidel bude jednat Technická pracovní skupina a je pravděpodobné, že omezení pro motory nakonec bude zavedeno později.

Původní zpráva
Od loňské sezóny týmy využívají výfukové plyny tak, aby zvětšily proudění vzduchu pod vozem a zvýšily přítlak vozu. Koncovky výfuků proto směrují do difuzorů nebo více dopředu pod podlahu monopostu.

A jelikož platí, že čím víc výfuky podlahu potažmo difuzor zásobují, tím větší přítlak, vyvíjely týmy speciální režimy motoru, které zajistily foukání z výfuků do difuzoru, i když jezdec nešlapal na plynový pedál. Mezinárodní automobilové federaci se to nelíbilo a kvůli obavám z rostoucích nákladů v této oblasti tomu udělala přítrž.

Již od Grand Prix Španělska nesmí motor vozu formule 1 točit více než 10 procent svého maxima, když jezdec nešlape na plynový pedál. Tím dojde k omezení přísunu výfukových plynů do difuzoru, když jezdec neakceleruje.

Toto opatření se dotkne téměř všech stájí, nejpokročilejší režimy motoru mají pochopitelně přední týmy a zřejmě nejdál uměl zajít Red Bull Racing. Některé konkurenční stáje měly podezření, že právě foukání difuzoru i při brzdění bylo jedním z důvodů, proč úřadující mistři tak dominují kvalifikacím.

"Myslím, že to bude mít dopady na všechny týmy, které to používaly," uvedl šéf Red Bullu Racing Christian Horner pro Autosport. "To je podle všeho 90 procent startovního roštu, když se podíváte na to, kolik týmů jezdí s foukaným difuzorem. Není to něco specifického pro letošní rok, začalo to už loni, takže Barcelona ukáže, jaké to (omezení) bude mít dopady."

Na otázku, jestli se domnívá, že tato změna pravidel přichází v důsledku stížností konkurence, která se snaží Red Bull zpomalit, Horner odpověděl: "Je to nevyhnutelný a nešťastný důsledek úspěchu."

Šéf týmu Mercedes Ross Brawn dodal: "Netuším, jaké to tam (v Barceloně) bude mít dopady, ale donutilo to všechny týmy, aby se znovu podívaly na své strategie s motory."

Další článek: U případného soudu Sutil své jméno očistí, říká jeho manažer

18:31 | Vůz Alfy Romeo z roku 2018 se přesouvá. Nyní je k vidění v Brně u čerpací stanice Benzina Bystrcká 1276/36b. Bude tam do 23. září. Pak zamíří do Ostravy.
18:30 | Potvrzeno... Turecko už není na britském červeném seznamu. Závod v Istanbulu se tak může konat...
9:27 | Narozeniny dnes slaví Esteban Ocon (25) a také Damon Hill (61)
16. září | Kvjat v Magny-Cours testoval s Alpine pneumatiky pro příští rok (do mokra a přechodných podmínek). Včera odjel 91 kol, dnes byl test zrušen pro technické problémy.