FIA: FOTA si chce přivlastnit formuli 1 a tvořit vlastní pravidla

Některé týmy nechtějí žádnou dohodu.
Mezinárodní automobilová federace dnes zveřejnila svůj detailní pohled na spory, které v posledních měsících hýbou formulí 1. Týmy sdružené ve FOTA se podle ní snaží ovládnout tento sport po finanční i regulační stránce. Jádrem sporu je údajně technická volnost při vývoji, která je udržitelná pouze při současném omezení celkových výdajů.

"FIA a FOM společně budují po desetiletí šampionát FIA formule 1, z kterého se stala nejsledovanější motoristická soutěž v historii. Ve světle úspěchu šampionátu si FOTA - složená z účastníků, kteří podle libosti odcházejí a přicházejí - stanovila dva cíle: převzít od FIA regulaci formule 1 a přivlastnit si obchodní práva. To jsou cíle, které FIA nemůže akceptovat," uvedla federace.

FIA deklaruje cíl vrátit do formule 1 v maximální možné míře technickou volnost při vývoji vozů. Na příkladu motorů ilustruje, že jediná cesta vede přes celkové omezení výdajů. Když v oblasti motorů existovala velmi restriktivní pravidla, týmy si vždy našly cestu, jak utrácet velké finanční částky, až FIA nakonec došla ke zmrazenému vývoji, aby tomu zamezila. Zmrazit vývoj šasi a dalších komponent považuje za absurdní, proto je podle ní možné dostat celkové náklady pod kontrolu jen prostřednictvím rozpočtového stropu.

Historický vývoj
Ve zveřejněném dokumentu FIA detailně popisuje vývoj událostí od odchodu Hondy na konci minulého roku. Existovala hrozba, že letos nastoupí na startovní rošt pouze 18 vozů, navíc nikdo nemohl zaručit, že neodejdou další automobilky. Největší riziko v tomto ohledu prý představovaly Renault, Toyota a BMW.

FIA proto požádala Lucu di Montezemola, aby zjistil, jestli je od automobilek možné získat určité garance účasti ve formuli 1. Následně zahájila diskuze s FOTA o snižování nákladů na úroveň, která by zmenšila pravděpodobnost odchodu dalších týmů.

Di Montezemolo podle FIA záruky od automobilek slíbil, ale nikdy nedodal. Zároveň prý odříkal všechna jednání o snížení nákladů s odůvodněním, že jich není třeba. FOTA měla tvrdit, že její opatření jsou dostačující, v krajním případě by týmy mohly nasazovat do závodů tři vozy.

"V březnu bylo zřejmé, že FOTA nemá v úmyslu usnadnit vstup novým týmům, byla dokonce proti. Bylo také zřejmé, že pokud chce FIA nové týmy v roce 2010, musí zveřejnit regule, jinak by nové týmy neměly čas postavit vozy," odůvodnila FIA diktát nových pravidel.

Cestu dobrovolného rozpočtového stropu spojeného s větší technickou volností FIA zvolila proto, aby novým týmům zajistila konkurenceschopnost a zabránila tomu, že na roštu budou stát nebezpečně pomalé vozy. Ferrari hlasovalo jen proti rozpočtovému stropu, nikoliv proti dvojím technickým pravidlům.

FOTA navíc prý nebyla ochotna diskutovat ani po hlasování Světové rady, jednání odmítal i di Montezemolo. FIA tak podle svého vyjádření byla nucena zveřejnit detailní pravidla, protože neměla záruky od automobilek, že se budou formule 1 i nadále účastnit, takže potřebovala otevřít cestu novým týmům.

O detailních pravidlech hlasovala Světová rada 29. dubna, Ferrari hlasovalo proti, ale údajně nenabídlo žádnou alternativu. Týmy FOTA se sešly na jednání s Maxem Mosleym 15. května. Jakmile FIA nastolila otázku finanční regulace, John Howett, který zastupoval di Montezemola, chtěl, aby všechny týmy odešly z jednání. To se nestalo, ale vyšlo najevo, že Ferrari chce u francouzské justice získat předběžné opatření, které zabrání aplikaci nových pravidel pro rok 2010. FOTA údajně nechtěla vyjednávat, FIA měla jen přijmout její návrhy.

Na dalším jednání 22. května FIA vysvětlila di Montezemolovi, že dvojí pravidla můžou být nahrazena technickou spoluprácí mezi etablovanými a novými týmy. FOTA to prý dodnes ignoruje. FIA také měla týmům nabídnout prodloužení Concordské dohody z roku 1998 a zároveň odmítla prodloužit termín pro podání přihlášek s tím, že nové týmy potřebují vědět, jestli a podle jakých pravidel budou závodit.

29. května podaly týmy FOTA podmíněné přihlášky do šampionátu 2010. Chtěly podpis nové Concordské dohody, která podle FIA oslabovala Mezinárodní sportovní kodex, vytvářela nový orgán CAS, nejvyšší odvolací soud, umožňovala jakémukoli týmu vetovat změny pravidel a odstraňovala právo FIA na zavedení změn v případě, že by se vozy staly nebezpečně rychlé. FOTA dále chtěla změny pravidel 2010 navzdory skutečnosti, že nové týmy již podaly své přihlášky.

11. června se uskutečnilo další jednání, na kterém se FOTA v zastoupení Brawn, Domenicali, Horner a Howett měla s FIA shodnout, že má v oblasti snižování nákladů velmi podobné cíle. Měli o nich dále diskutovat finanční experti týmů. FOTA rovněž měla uvítat prodloužení Concordské dohody z roku 1998.

FOTA ale následně vydala prohlášení, že nedošlo k žádnému pokroku. "Tato nestoudná lež znovu ukázala, že elementy v rámci FOTA dohodu nechtějí," dodala FIA.

15. června měli prý zástupci FOTA na jednání zákaz diskutovat o finanční regulaci, takže nebylo možné najít řešení. Při neformální diskuzi o návrzích FOTA došla FIA k závěru, že by řešení týmů nezabránilo dalším závodům v utrácení.

Požadavky FOTA
FIA ve zveřejněném dokumentu uvádí argumenty, kterými se snaží vyvrátit tvrzení a požadavky FOTA.

Systém vedení formule 1
První se týká systému vedení formule 1. FIA trvá na tom, že v roce 2005 Ferrari prodloužilo Concordskou smlouvu z roku 1998 a nabízela to samé ostatním. Poté by došlo k úpravám dohody. Formule 1 potřebuje podle FIA "silného a nestranného" regulátora, protože jsou ve hře velké finanční částky a někteří soutěžící jsou připraveni udělat doslova vše pro vítězství.

"Dobré vedení neznamená, že by mělo formuli 1 řídit Ferrari," konstatuje FIA. Ferrari protestuje proti postupům FIA, ale podle FIA s tím začalo až teď, když se mu nelíbí pravidla. Od roku 1981 má Ferrari zastoupení (oficiální i neoficiální) ve Světové radě a nikdy nehlasovalo proti postupům FIA, tvrdí federace.

Technologie
FIA se podle svých slov snaží uvolnit technický vývoj ve formuli 1. FOTA se podle federace snaží o opak. Mezi návrhy pravidel FOTA pro příští rok jsou podle FIA: téměř žádné testování, odstranění KERS, homologovaná převodovka, omezení aktivit a provozu továren. Rozpočtový strop bude podle FIA znamenat volný vývoj a inovace, zatímco návrhy FOTA by znamenaly jen další utlumení v těchto oblastech.

Dvojí pravidla
Volnější technická pravidla spojená s rozpočtovým stropem měla podle FIA pomoci jen novým týmům, ne těm současným. Kdyby se prý ale každý současný tým rozhodoval sám za sebe, polovina by z nich rozpočtový strop přijala také. FIA prý v každém případě slíbila, že v roce 2010 bude platit jen jedna sada pravidel.

Zásahy do obchodních aktivit týmů
Týmy nechtějí, aby jim FIA nahlížela ještě více do účetnictví a jiné dokumentace. Podle FIA se však nemusí nikdo ničeho bát, pokud nemá v úmyslu podvádět. Již v současnosti nakládá s velkým množstvím důvěrných informací. FIA navíc měla souhlasit s tím, že by rozpočtový strop primárně kontrolovali auditoři týmů.

DNA formule 1
Podle FIA tvoří DNA formule 1 soutěžení, které by do technické oblasti vrátil právě rozpočtový strop. Všichni by díky němu měli stejné výchozí podmínky. Navíc umožní příchod nových týmů.

"Ale když analyzujete náklady automobilky (na tým), byly by nepříjemně vysoké, i se stropem ve výši 50 miliónů eur. Vezměte si Ferrari: 50 miliónů za šasi a závody, to samé za jezdce, zhruba 80 miliónů za motory, dalších 30 miliónů za marketing a máte celkové výdaje 200 miliónů eur," dodává FIA.

FIA rovněž zveřejnila obsah korespondence s Ferrari, aby podložila svá tvrzení.

"FIA chce i nadále hledat řešení pro formuli 1 a vždy byla připravena akceptovat rozumné kompromisy, při současném zachování principu, podle kterého vede a reguluje tento sport ve prospěch všech účastníků. Formule 1 2010 bude mít startovní rošt zcela zaplněný a jednu sadu pravidel. Je klíčové, aby její součástí byly jasné, detailní a konečné finanční regule," uvedla na závěr FIA.
Sledujte F1Sport.cz na Facebooku Další článek
14. prosince | Pro @charouzracing budou v příštím roce závodit Louis Delétraz a Antonio Fuoco z Jezdecké akademie Ferrari.