FIA bude spalování oleje kontrolovat i zastaralými způsoby

FIA bude spalování oleje kontrolovat i zastaralými způsoby

Existuje podezření, že některé týmy využívaly spalování oleje pro zvýšení výkonu motoru. Už vloni došlo ke zpřísnění pravidel a letos se v tom pokračuje. FIA řeší, jak bude dodržování pravidel měřit.

Podle pravidel může vůz spálit maximálně 0,6 l oleje na 100 km. Podle Auto Motor und Sport se do tohoto limitu vlezou Ferrari a Mercedes. Ostatní dva výrobci (Renault, Honda) si dokonce vystačí jen s 0,1 litry.

FIA bide dodržování limitu přísně kontrolovat. Má k dispozici senzor, který ale přesně měří jen při delších vzdálenost. Závod formule 1 se jezdí na přibližně 300 km. Se zahřívacím a dojezdovým kolem je to asi 310 km. Během nich by vůz měl spotřebovat maximálně 1,86 litrů oleje.

Problém je ale s měřením v kvalifikaci, kde jezdec odjede jen 60 až 80 km. Spotřeba oleje by se tak měla pohybovat někde mezi 0,36 a 0,48 litru, ale senzor při kratších vzdálenostech neměří tak přesně, takže odchylky mohou být poměrně velké. 

FIA proto přistoupí k poněkud archaickým metodám. Týmy, které budou kontrolovány, budou muset olejové nádrže demontovat, aby je delegáti FIA mohli zvážit v prázdném a plném stavu. 

Zní to sice jednoduše, ale ve skutečnosti to mechanikům vyrobí pořádné vrásky na čele. Vůz obsahuje dvě až tři nádrže, které jsou umístěny na špatně přístupných místech. Pokud bude kontrola trvat příliš dlouho, tak by někteří jezdci nemuseli stihnout vyjet do tréninku včas. 

Vše o spalování oleje a letošních změnách v této oblasti se dočtete ve starším článku:

Foto: Getty Images / Dan Istitene 

Doporučujeme

Články odjinud