FIA bude spalování oleje kontrolovat i zastaralými způsoby

Existuje podezření, že některé týmy využívaly spalování oleje pro zvýšení výkonu motoru. Už vloni došlo ke zpřísnění pravidel a letos se v tom pokračuje. FIA řeší, jak bude dodržování pravidel měřit.
FIA bude spalování oleje kontrolovat i zastaralými způsoby

Podle pravidel může vůz spálit maximálně 0,6 l oleje na 100 km. Podle Auto Motor und Sport se do tohoto limitu vlezou Ferrari a Mercedes. Ostatní dva výrobci (Renault, Honda) si dokonce vystačí jen s 0,1 litry.

FIA bide dodržování limitu přísně kontrolovat. Má k dispozici senzor, který ale přesně měří jen při delších vzdálenost. Závod formule 1 se jezdí na přibližně 300 km. Se zahřívacím a dojezdovým kolem je to asi 310 km. Během nich by vůz měl spotřebovat maximálně 1,86 litrů oleje.

Nejlepší fotografie z předsezónních testů 2018

Nejlepší fotografie z předsezónních testů 2018

Problém je ale s měřením v kvalifikaci, kde jezdec odjede jen 60 až 80 km. Spotřeba oleje by se tak měla pohybovat někde mezi 0,36 a 0,48 litru, ale senzor při kratších vzdálenostech neměří tak přesně, takže odchylky mohou být poměrně velké. 

FIA proto přistoupí k poněkud archaickým metodám. Týmy, které budou kontrolovány, budou muset olejové nádrže demontovat, aby je delegáti FIA mohli zvážit v prázdném a plném stavu. 

Zní to sice jednoduše, ale ve skutečnosti to mechanikům vyrobí pořádné vrásky na čele. Vůz obsahuje dvě až tři nádrže, které jsou umístěny na špatně přístupných místech. Pokud bude kontrola trvat příliš dlouho, tak by někteří jezdci nemuseli stihnout vyjet do tréninku včas. 

Vše o spalování oleje a letošních změnách v této oblasti se dočtete ve starším článku:

Technika F1 v roce 2018: omezení spalování oleje

Technika F1 v roce 2018: omezení spalování oleje

Foto: Getty Images / Dan Istitene 

Diskuze (32) Další článek: Fotogalerie: Grand Prix Austrálie od 80. let po dnešek
19:37 | Pneumatiková mezera bude i na Hungaroringu. Pirelli tam nominuje střední, měkkou a ultraměkkou.
17:39 | Podle jezdců Mercedesu vydrží hypedměkké pneumatiky v závodě maximálně 7 kol.
14:13 | Žádný trest pro Maxe Verstappena za couvání z únikové zóny v první zatáčce.
23. května | Brendon Hartley je překvapen, že se mluví o jeho budoucnosti. Má prý smlouvu...
23. května | Po problémech ve Španělsku bude Ferrari v Monaku testovat starší zavěšení.

GP Monaka 2018

Čtvrtek 24. května 2018
1. trénink Ricciardo (1:12.126)
2. trénink Ricciardo (1:11.841)
Sobota 26. května 2018
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 27. května 2018
Závod 15.10