FIA bude analyzovat závěr GP Abú Dhabí. Zasedla také Světová rada motorsportu

Světová rada motorsportu schválila některé změny. Diskutovala také o závěru Grand Prix Abú Dhabí 2021.
Foto: Getty Images / Clive Rose
FIA bude analyzovat závěr GP Abú Dhabí. Zasedla také Světová rada motorsportu | Foto: Getty Images / Clive Rose

„Světová rada motorsportu projednala pozoruhodnou sezónu 2021 a konstatovala, že to byl bezpochyby nejintenzivnější a nejnapínavější soutěžní ročník v poslední době,“ uvedla FIA.

„Svět sledoval každý závod s velkým napětím, protože věděl, že vítěz může být nakonec jen jeden. V tomto ohledu mnozí chválili Maxe Verstappena za jeho vítězství a Lewise Hamiltona za jeho pozoruhodný výkon a sportovní chování po závěrečném podniku sezóny.“

„Velká cena Abú Dhabí vyvolala velké množství reakcí jak v komunitě F1, tak v motorsportu obecně, ale i u veřejnosti.“

„Hlavní odpovědností FIA při každé akci je zajistit bezpečnost všech zúčastněných a integritu sportu.“

„Okolnosti použití safety caru po incidentu jezdce Nicholase Latifiho a související komunikace mezi ředitelstvím závodu a týmy formule 1 vyvolaly zejména značné nepochopení a reakce týmů formule 1, jezdců a fanoušků, což je spor, který v současné době poškozuje image šampionátu a náležité oslavy prvního titulu v mistrovství světa jezdců, který získal Max Verstappen, a osmého titulu v Poháru konstruktérů v řadě, který získal Mercedes.“

„Po předložení zprávy týkající se sledu událostí, k nimž došlo po incidentu v 53. kole, a v rámci neustálé snahy o zlepšení prezident FIA navrhl Světové radě motorsportu, aby nyní proběhla podrobná analýza a objasnění do budoucna se všemi příslušnými stranami.“

„Tato záležitost bude projednána a řešena se všemi týmy a jezdci, aby se z této situace vyvodilo případné poučení a aby se účastníkům, médiím a fanouškům objasnily současné předpisy, které mají zachovat soutěžní charakter našeho sportu a zároveň zajistit bezpečnost jezdců a činovníků. Z této analýzy může těžit nejen formule 1, ale obecněji i všechny ostatní okruhové šampionáty FIA.“

„Po této prezentaci a rozsáhlé diskusi se Světová rada rozhodla jednomyslně podpořit prezidentův návrh.“

„FIA proto udělá vše pro to, aby byl tento návrh v rámci řízení formule 1 uveden do pohybu, a navrhne Komisi formule 1, aby dala jasný mandát ke studii a návrhu Sportovnímu poradnímu výboru s podporou jezdců formule 1, aby případná zjištěná smysluplná zpětná vazba a závěry byly učiněny před začátkem sezóny 2022.“

Pohonné jednotky 2026

Světová rada také opět diskutovala o pohonných jednotkách – mimochodem je zajímavé, že se už i oficiálně mluví o roku 2026. Původně měly být nové pohonné jednotky zavedeny v roce 2025, ale už delší dobu se ví, že dojde k odkladu.

Světová rada stanovila následující klíčové cíle: 

  • Silné environmentální poselství: 100 % udržitelné palivo, celková účinnost a přesun zaměření na elektrickou energii.
  • Výrazné snížení nákladů: technická, provozní a finanční regulace.
  • Nováčci: umožnit jim zapojení do sportu na konkurenceschopné úrovni.
  • Ochrana show: výkonná a vysokootáčková pohonná jednotka, výkon vozu, zvuk, schopnost jezdců závodit, zamezení příliš velkým rozdílům.

Pravidla pro pohonné jednotky pro rok 2026 budou založeny na 4 pilířích:

  • Zachovat motor V6 o objemu 1,6 litru
  • Zvýšení elektrického výkonu na 350 kW
  • Odstranění jednotky MGU-H
  • Zavedení rozpočtového stropu na pohonnou jednotku.
Další článek: Fotogalerie: Druhý den testů v Abú Dhabí