FIA a týmy hledají řešení, jak omezit nedodržování limitů tratě

Jezdci se vždy snaží narovnat si trať tak, jak jim to vyhovuje. Nedodržování limitů tratě je problémem, o kterém se nyní v zákulisí čile diskutuje.
FIA a týmy hledají řešení, jak omezit nedodržování limitů tratě

Nedodržování limitů tratě je podle Motorsport.com předmět diskusí mezi FIA a týmy. Pokud jezdec nedodrží limit tratě, může získat výhodu. V závodě to obvykle není tak velký problém, pokud to jezdec nedělá opakovaně, ale v kvalifikaci může získat výhodu, která je přetavena v lepší čas.

Jsou velké ceny nebo spíše okruhy, kde se to řešilo více než jinde. Příkladem budiž loňská Velká cena Rakouska nebo letošní Velká cena Británie. V kvalifikaci v Silverstonu smazala FIA dvanáct časů.

Ale současná diskuse není motivovaná získáním výhody ale bezpečností. Během Velké ceny Belgie ve Spa došlo ke známým defektům na pneumatikách Rosberga a Vettela. Vyšetřování Pirelli ukázalo na extrémně zvýšeny počet řezů. Ten je obvykle kolem 1-2 řezů ale ve Spa to bylo přes 60 řezů.

Pirelli chce diskutovat o nových způsobech čištění tratě ale je zde také diskuse o limitech tratě. FIA na jednu stranu trestá jen v případě, že jezdec získal výhodu, na straně druhé jsou na trati často prostředky, které mají jezdce odradit. Ve Spa byl například v Raidillon obrubník, který se ukázal jako problematický a byl odstraněn, protože zejména za mokra by mohl přinést více škod než užitku.

Jezdci se pak zde během závodu pravidelně dostávali za původní obrubník. Mimo stopu je samozřejmě i více nečistot. Existuje podezření, že právě zde mohla být příčina Vettelova defektu.

„Nyní samozřejmě jezdci zneužívají okruhu více, než v době, kdy tam byl štěrk, protože se to dá,“ řekl Christian Horner. „Jezdec využije každou výhodu, kterou najde. Eau Rouge je dnes velmi odlišná od toho, jak zatáčka vypadala před deseti lety.“

V současné době probíhají diskuse, co s tím. Jedním z návrhu jsou paralelní mírně vysoké linie. Průjezd přes takové „vyvýšené čáry“ by byl pro jezdce nepříjemný a zpomalil by ho. Současně to ale nesmí poškodit vůz nebo dokonce způsobit to, že je vůz katapultován do vzduchu.

Foto: Getty Images / Charles Coates

Další článek: Video: Hamilton 2015 versus Montoya 2004

12:48 | F1 má tento víkend volno, ale večer ve 21:00 se jede závod IndyCar na slavném okruhu Laguna Seca. Sledovat ho můžete prostřednictvím služby DAZN (stojí 39 Kč měsíčně).
17. září | Vůz Alfy Romeo z roku 2018 se přesouvá. Nyní je k vidění v Brně u čerpací stanice Benzina Bystrcká 1276/36b. Bude tam do 23. září. Pak zamíří do Ostravy.
17. září | Potvrzeno... Turecko už není na britském červeném seznamu. Závod v Istanbulu se tak může konat...
17. září | Narozeniny dnes slaví Esteban Ocon (25) a také Damon Hill (61)