Ferrari zahnalo FIA do kouta, vetovalo stropy na motory

FIA vydala večer prohlášení, podle kterého Ferrari vetovalo návrh Strategické skupiny na zavedení cenových stropů pro pohonné jednotky. Ferrari má právo veta jako jediný tým v F1.
Ferrari zahnalo FIA do kouta, vetovalo stropy na motory

Není veřejným tajemstvím, že Ferrari má speciální právo veta, kterým může smést ze stolu jakoukoliv úpravu technických pravidel. FIA dnes zveřejnila prohlášení, ve kterém říká, že Maranello tohoto práva nedávno zcela výjimečně využilo.

„Na poslední schůzi Strategické skupiny navrhla FIA po dohodě s FOM maximální ceny pro motory a převodovky pro klientské týmy. Tato opatření byla předložena k hlasování a přijata velkou většinou. Ale Ferrari SpA se rozhodlo jít proti tomuto návrhu a uplatnit své právo veta, které je dlouhodobě uznávané na základě dohod F1.“

„V zájmu šampionátu se FIA rozhodla, že právně nenapadne právo Ferrari SpA využít svého veta.“

Podle všeho chtěla FIA zastropovat cenu současných pohonných jednotek na 12 milionech dolarů ročně pro nové a 8 milionech pro rok staré specifikace.

Jenomže to se po vetu Ferrari už nestane.

Alternativní plán

V reakci na veto přišla FIA s něčím, co bude pro výrobce ještě méně akceptovatelnou možností – chce vyhlásit výběrové řízení na dodavatele speciálního a levného klientského motoru. O víkendu se objevily spekulace, že by mohlo jít o 2,2 litrový V6 biturbo.

„FIA zahájí konzultace se všemi zúčastněnými stranami, pokud jde o případné zavedení klientského motoru, který by byl k dispozici od roku 2017.“

Podle FIA teď mají týmy zaslat své návrhy a nápady. Z prohlášení je ale mezi řádky patrné, že tendr nakonec být vyhlášen nemusí a jde tak o jakousi formu nátlaku.

K tématu:

Mercedesu se nápad s nezávislým dodavatelem motorů nelíbí

Mercedesu se nápad s nezávislým dodavatelem motorů nelíbí

Ecclestone: FIA vyhlásí výběrové řízení na dodavatele motoru

Ecclestone: FIA vyhlásí výběrové řízení na dodavatele motoru

FIA a Ecclestone představí alternativní motor – 2,2 litrový V6 biturbo

FIA a Ecclestone představí alternativní motor – 2,2 litrový V6 biturbo

Foto: Getty Images / Lars Baron

Diskuze (102) Další článek: Byla to moje závodní stopa, omlouvá se Hamilton