Ferrari vyráží do boje. Jaké nové argumenty může předložit?

Ferrari požádalo o přezkoumání pětisekundové penalizace, kterou dostal v Kanadě Sebastian Vettel.
Ferrari vyráží do boje. Jaké nové argumenty může předložit?

Kdyby stejný trest dostal Kubica, Grosjean nebo někdo jiný, tak by se o tom po závodě ani nemluvilo. Pětisekundová penalizace pro Vettela však způsobila, že ačkoliv Němec projel cílem jako první, byl nakonec klasifikován na druhé pozici.

Sociálními sítěmi koluje fotografie: Ferrari v Maranellu tiše oslavilo kanadské vítězství

Sociálními sítěmi koluje fotografie: Ferrari v Maranellu tiše oslavilo kanadské vítězství

Ferrari se obrátilo na FIA s žádostí o přezkoumání udělené penalizace. Je to postup, který Mezinárodní sportovní řád umožňuje, ale má jednu podmínku. Maranello musí dát na stůl nové a významné skutečnosti. Stewardi v první fázi rozhodnou, zda předložené skutečnosti jsou opravdu nové a významné. Pokud Ferrari tímto testem projde, začne se penalizace přezkoumávat.

Proti FIA s daty a pravidly

Ferrari neuvedlo, s jakými zbraněmi do boje vyrazilo. Podle Motorsport.com to však není těžké odhadnout. Půjde nepochybně o telemetrická data. Ferrari může také použít GPS data a v neposlední řadě výpověď Sebastiana Vettela.

Ferrari by mohlo „proti FIA“ použít také její vlastní pravidla. Sportovní komisaři penalizovali Vettela za to, že se vrátil nebezpečným způsobem na trať. Pravidla velmi jasně definují, co to je trať. Je ohraničena bílými čárami, pričemž i čáry jsou považovány za součást tratě. Jezdec musí zůstat na trati alespoň dvěma koly.

Není pochyb o tom, že Vettel trať opustil. Článek 27.3 Sportovních pravidel ve svém závěru říká o návratu jezdce na trať: „... nicméně to může být provedeno pouze v případě, že je to bezpečné a bez získání trvalé výhody.“

Vettel jízdou po trávě žádnou výhodu určitě nezískal. Stačí se podívat na jeho náskok na Hamiltona před výletem mimo trať. Podle sportovních komisařů byl však jeho návrat nebezpečný.

Video: Pohyb hlavy, který připravil Vettela o vítězství

Video: Pohyb hlavy, který připravil Vettela o vítězství

Článek 27.4 říká: „V žádném případě nesmí být jet vůz zbytečně pomalu, nepředvídatelně, nebo způsobem, který by mohl být považován za potenciálně nebezpečný pro ostatní jezdce nebo jiné osoby.“

Jedním z klíčových argumentů stewardů byl Vettelův pohyb hlavy v okamžiku, kdy už měl svůj vůz pod kontrolou. Vettel narovnal volant, takže se dostal na trati více doprava a nenechal tak Hamiltonovi místo.

Pravidla dále říkají „Manévry, které by mohly bránit ostatním jezdcům, jako je úmyslné vytlačení auta za hranici tratě nebo jakákoli jiná abnormální změna směru, jsou přísně zakázány.“

Argumenty Ferrari

Ferrari může argumentovat tím, že neexistuje žádné pravidlo, které by jezdci přikazovalo se držet vlevo poté, co se vrátí na trať. Nikde není uvedeno, že se jezdec musí vzdálit od závodní linie.

V tomto argumentu není na první pohled nic nového. Ferrari však může doložit GPS data, která ukazují závodni linii Vettela na výjezdu ze čtvrté zatáčky v předešlých kolech. Tato data ukážou, že Vettel byl v době návratu na trať paradoxně dokonce ještě dál od okraje trati, než tomu bylo v předešlých kolech. Hamilton tak neměl být překvapený, že se Vettel v daném místě objeví.

V pravidlech také najdeme, že „jezdec musí nechat alespoň jednu šířku vozu mezi vlastním vozem a okrajem trati“. Tohle je důležité zejména při srovnání Vettelova manévru a incidentu mezi Hamiltonem a Ricciardem z Monaka 2016. 

Je však otázkou, zda toto pravidlo brát vůbec v úvahu, protože se vztahuje primárně na situaci, která následuje poté, co jezdec bránil svou pozici. Vettel ale svou pozici před opuštěním tratě nebránil. Hamilton byl od něj relativně daleko a nezaútočil. 

Hra o centimetry a pozice levých kol mercedesu

Klepněte pro větší obrázek

V rozhodnutí stewardů se také uvádělo, že Hamilton musel brzdit, učinit úhybné manévry a opustit trať, aby se vyhnul kolizi s Vettelem. Problém je, že v dané části okruhu se jezdci běžně dostávají pravými koly daleko za bílou čáru, jak je vidět na obrázku výše. Hamilton tak byl stále v podstatě na stejné pozici jako v normálním kole.

Ze záběrů také nebylo jednoznačně patrné, že by Hamilton opustil všemi koly závodní trať (a že ho tedy Vettel vytlačil z tratě). Ferrari tak může sestřelit argument, že Hamilton musel opustit trať, aby zabránil kolizi. 

Foto: Getty Images / Charles Coates, Dan Istitene

Další článek: Za selháním zavěšení na Norrisově voze byly přehřáté brzdy

15:52 | Sainz dostal novou pohonnou jednotku. Tak jako tak odstartuje poslední...
16. listopadu | Incident mezi Pérzem a Grosjeanem bez trestu....
16. listopadu | Pérez a Grosjean předvoláni před sportovní komisaře kvůli incidentu v posledním tréninku.
16. listopadu | Nové pneumatiky, jedno rychlé kolo. Podle Norrise kvalifikace maskují problémy McLarenu. V kvalifikacích je to dobré, závodní tempo je ale na úrovni Renaultu a Racing Pointu.

GP Brazílie 2019

Pátek 15. listopadu 2019
1. trénink Albon (1:16.142, mokro)
2. trénink Vettel (1:09.217)
Sobota 16. listopadu 2019
3. trénink Hamilton (1:08.320)
Kvalifikace Verstappen (1:07.508)
Neděle 17. listopadu 2019
Závod 18.10