Ferrari v boji o triumf v Le Mans? Všechny možnosti jsou otevřené, říká Coletta

Poslední sportovní prototyp Ferrari s označením 333 SP debutoval v závodě na americkém okruhu Road Atlanta v roce 1994. Od přelomu devadesátých let a nového milénia však italská značka na scéně sportovních vozů působí jen s vozy gran turismo, které třeba v Le Mans nemohou bojovat o celkové vítězství. Tato situace by se nicméně mohla změnit.
Foto: Ferrari Races
Ferrari v boji o triumf v Le Mans? Všechny možnosti jsou otevřené, říká Coletta | Foto: Ferrari Races

Chcete – li vyhrát 24 hodin Le Mans nebo získat titul mistra světa ve vytrvalostních závodech (šampionát FIA WEC), musíte postavit prototyp třídy LMP 1. Předešlá věta přestane na konci tohoto roku platit. Stávající královskou kategorii sportovních prototypů nahradí od sezony 2021 nové technické regule a některé automobilky vyhlížejí svoji příležitost.

Mezi ně patří i Ferrari, které de facto od chvíle, kdy byl pro formuli 1 schválen rozpočtový strop, zvažuje rozšíření svých závodních aktivit také do nejvyšší třídy vytrvalostního mistrovství světa sportovních vozů. Díky tomu by slavná značka z Maranella mohla v Le Mans opět bojovat o vítězství v absolutním pořadí.

Ferrari zvažuje vstup do jiné série, potvrdil Binotto. Ve hře jsou IndyCar a WEC

Ferrari zvažuje vstup do jiné série, potvrdil Binotto. Ve hře jsou IndyCar a WEC

Pro Ferrari se nabízejí dvě cesty. Ta první je levnější, avšak méně pravděpodobná. V roce 2022 začnou platit nové technické předpisy pro sportovní prototypy LMDh, které v zámořském šampionátu IMSA WeatherTech SportsCar Championship nahradí současné technické regule pro vozy DPi a závodním speciálům bude umožněno startovat i ve FIA WEC a tím pádem také v Le Mans. Šasi pro nové vozy bude standardizované a dodávat ho budou vybraní výrobci, Ferrari by proto mohlo vyvinout pouze body kit a pohonnou jednotku. To ale pyšná italská manufaktura příliš nechce. Vůz Ferrari by měl být od základů Ferrari.

Proto připadá v úvahu druhá varianta. Třídu LMP 1 ve světovém vytrvalostním šampionátu WEC, jehož součástí je i 24 hodin Le Mans, nahradí už od nadcházející sezony 2021 nová kategorie Le Mans Hypercar, která ponechává automobilkám a týmům svobodnou vůli ve vývoji i stavbě závodního vozu. V této kategorii budou příští rok startovat s novým vozem Toyota, americký Glickenhaus a rakouský soukromý tým ByKolles. A v dohledné budoucnosti by do ní mohlo vstoupit i Ferrari.

Ferrari a McLaren zvažují vstup do nejvyšší třídy FIA WEC

Ferrari a McLaren zvažují vstup do nejvyšší třídy FIA WEC

„Všechny možnosti jsou otevřené. Náš zájem o nejvyšší kategorii trvá a zabýváme se všemi příležitostmi. Zajímá nás LMDh i LMH,“ rozpovídal se na toto téma šéf GT oddělení Ferrari Antonello Coletta pro web motorsport.com.

„Zásadní otázkou pro nás je, zda – li budeme moci vytvořit propojení se silničním vozem. Mít naše vlastní šasi je nutnost. V budoucnu uvidíme, jestli je možné stvořit nové superauto,“ naznačil Coletta zvýšený zájem italské značky o pravidla LMH.

Proces rozhodování o schválení nového závodního programu pozdržela uvnitř Ferrari pandemie koronaviru.

Vítězný restart pro Toyotu. Ve Spa zvítězili Conway, Kobajaši a Lopez

Vítězný restart pro Toyotu. Ve Spa zvítězili Conway, Kobajaši a Lopez

„S příchodem COVIDu jsme se vším přestali, protože jsme měli jiné priority. Já ale doufám, že diskuze se opět rozjedou po zářijovém Le Mans.“

Ferrari se jako jedna z několika automobilek účastní diskuzí s FIA a ACO (promotér WEC a Le Mans) o podobě nové nejvyšší kategorie sportovních vozů už od roku 2018. Kromě vytrvalostních závodů se jméno Ferrari také stále častěji skloňuje ve spojitosti s možným dodáváním motorů do americké formulové série IndyCar, kde v současnosti působí výrobci Honda a Chevrolet.

Americký Glickenhaus potvrdil účast ve WEC a start v Le Mans

Americký Glickenhaus potvrdil účast ve WEC a start v Le Mans

Citovaný Antonello Coletta je z titulu své funkce zodpovědný za tovární program Ferrari v mistrovství světa třídy LMGTE – PRO v rámci FIA WEC, kde italská značka působí s vozy 488 GTE EVO. Zároveň se Coletta stará o globální závodní program Ferrari v různých šampionátech pro vozy GT3 včetně Intercontinental GT Challenge nebo GT World Challenge. Média svého času spekulovala o Colettovi jako o možném nástupci Mattii Binotta v čele týmu pro formuli 1, Coletta však odmítl zájem o tuto funkci.

Další článek: Bottas rychlejší než Prost? Smedley dostal kvůli žebříčku spoustu zpráv

10:15 | Mick Schumacher vyhrál závod F2 a upevnil vedení v šampionátu. Druhý Cunoda. Schumacherův nejbližší pronásledovatel C. Ilott skončil třetí, na Schumachera tak má ztrátu 18 bodů. Další pronásledovatelé v šampionátu: Ch. Lundgaard nedokončil, R. Shwartzman nebodoval.
25. září | Lamborghini oficiálně potvrdilo, že Stefano Domenicali odchází z pozice šéfa automobilky, aby od ledna 2021 převzal novou prestižní funkci. Očekává se, že nahradí Careye v čele F1.
25. září | Kvalifikace F2: Cunoda, Daruvala, Schumacher... Schumacherův nejbližší soupeř v šampionátu Ilott odstartuje hned za ním ze čtvrtého místa.
24. září | Lewis Hamilton očekává, že FIA v reakci na jeho kontroverzní tričko z GP Toskánska zavede nová pravidla, ve kterých vyjasní, co je a co není možné.

GP Ruska 2020

Pátek 25. září 2020
1. trénink Bottas (1:34.923)
2. trénink Bottas (1:33.519)
Sobota 26. září 2020
3. trénink Hamilton (1:33.279)
Kvalifikace 14.00–15.00
Neděle 27. září 2020
Závod 13.10