Ferrari ustoupilo ostatním, pro rok 2013 se smířilo se čtyřválcovými motory

Motoráři Ferrari se snažili v rámci diskuzí o nových pravidlech přesvědčit své soupeře, aby formule 1 ubrala jen dva válce. Neúspěšně. Agregáty od roku 2013 budou pravděpodobně čtyřválcové.

Pracovní skupina vedená Gillesem Simonem se pravidelně schází, aby připravila regule, které určí parametry nových pohonných jednotek, jež budou pohánět vozy formule 1 od roku 2013. Dospěla k návrhu, který počítá s řadovými čtyřválci o objemu 1,6 litru s dvojitým přeplňováním. Maranellští chtěli o dva válce víc, uspořádané do V, s celkovým objemem 1,8 litru.

"Ferrari nikdy nebylo nadšené pro řadové uspořádání, takže to není nic nového, naši kolegové z ostatních týmů to vědí," řekl šéf maranellských motorů Luca Marmorini pro Autosport. "Není to jen proto, že by šestiválec byl rozumnějším motorem pro auto Ferrari, ale především proto, že si myslíme, že instalace řadového čtyřválce vyžaduje tak velké úpravy vozu, že by dražší šestiválec pravděpodobně znamenal levnější vůz."

"Takže to byly důvody, proč jsme to navrhli (šestiválce), ale nebylo to přijato. Výsledek toho jednání jsme v každém případě akceptovali. Jde zatím jen o návrh (čtyřválce), není to pravidlo. Ferrari se samozřejmě pravidlům podřídí, ale zatím nebylo rozhodnuto, je to jen návrh. Je ale zřejmé, že si pořád myslíme, že šestiválec by byl pro vůz formule 1 lepší motor."

Marmorini dodal, že Ferrari nejde jen o počet válců a jejich uspořádání, ale o celkovou koncepci, která bude mít návaznost na technologie používané v silničních autech. S tím je spojeno také vylepšení systémů na rekuperaci kinetické energie. KERS by v roce 2013 mohl navyšovat výkon až o 160 koní, stejně jako v současné verzi by energii získával při brzdění, ovšem na všech čtyřech kolech. V dalších letech by pak mohlo dojít k rekuperaci energie z výfukových plynů.

Formule 1 si tak projde malou technickou revolucí, ale nabídla se také otázka, jak nové pohonné jednotky budou znít. Je zřejmé, že přeplňované čtyřválce nebudou nabízet takový koncert jako atmosferické osmiválce nebo desetiválce.

"Bude to jiné," potvrdil ředitel Cosworthu Tim Routsis. "Ale když se podíváte na historii formule 1, měli jsme snad už všechny známé konfigurace a vždy ve své době zněly jinak. Není pochyb o tom, že přeplňovaný motor bude znít jinak než atmosferický. Nikdy jsem neviděl dobrý závodní motor, který by zněl špatně. A myslím, že se naplní to staré dobré pořekadlo, pokud je rychlý, zní dobře."

Podle Routsise si výrobci motorů můžou pohrát například se zapalováním, aby docílili atraktivnějšího zvukového projevu nových motorů. V každém případě ale budou tišší než ty současné.

Další článek: Příští testy uskuteční Pirelli s Romainem Grosjeanem

15. května | Romain Grosjean získal v IndyCar své první pole position.
11. května | Podle posledních spekulací bude GP Turecka zrušena bez náhrady. Počet závodů by klesl z 23 na 22.
11. května | Júki Cunoda dnes slaví 21. narozeniny.
11. května | Za účasti tří týmů pokračují testy 18palcových pneumatik. Tentokrát v Barceloně. Red Bull nasadí Albona, Alfa Romeo Kubicu a Alpine by mělo nasadit Kvjata (od letošního roku rezervní jezdec týmu).

GP Monaka 2021

Čtvrtek 20. května 2021
1. trénink 11.30–12.30
2. trénink 15.00–16.00
Sobota 22. května 2021
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 23. května 2021
Závod 15.00