Ferrari se v Indii musí pochlapit

Někteří fanoušci, a je fér říct, že i část lidí pohybujících se v paddocku, považovali Velkou cenu Koreje za nudnou.
Ferrari se v Indii musí pochlapit

Ačkoliv to bylo na špici pole poněkud statické, sledovali jsme pravou přední pneumatiku Sebastiana Vettela se zatajeným dechem a čekali jsme, zda něudělá bum. Po závodě jsem se zeptal vedení Red Bullu, zda pouze chtělo Vettela zkrotit a v honbě za nejrychlejším kolem zbytečně neriskovat, nebo se opravdu strachovalo, že nedokončí závod. Pravdivá byla druhá možnost. Přesto byl Vettel při "péči" o namáhanou pneumatiku nejrychlejší ze všech v technickém třetím sektoru. Vůbec nejlepší čas závodu si připsal Sebastianův parťák Mark Webber.

Není třeba pochybovat, že se Red Bull vrátil do své dominantní formy. Nejjasnějším znamením pro mě byly ochranné brýle Adriana Neweyho na roštu. Může to znít možná prazvláštně. Pravdou ovšem je, že proud šampaňského v očích bolí ještě po několika hodinách. Když jste na stupních vítězů se dvěma vašimi jezdci, kteří si hodně cení vašich schopností, problém se zdvojnásobuje. Když se tedy Vettel s Webberem chystali na Neweyho vystříkat nejkvalitnější šampaňské Mumm, nasadil si schované lyžařské brýle a štípání v očích se tak elegantním a typicky neweyovským způsobem vyhnul. Není pro něho typické, aby předem takto počítal s vítězstvím. Dobře ale zná čísla kolem aerodynamiky a moc dobře ví, že se Red Bullu konečně podařilo sladit i vozy s pneumatikami pro rok 2012 k dokonalosti.

Od doby, co Lewis Hamilton odstoupil z Velké ceny Singapuru, byl v každém okamžiku závodů ve vedení Sebastian Vettel, což dělá již 145 nepřetržitých kol. To je v podání muže, který se chystá vyplout za titulem pro sezonu 2012, drtivý nástup. Je samozřejmě pravdou, že něco takového jsme si v dřívějších fázích sezony mysleli i o jiných pilotech. Ovšem za pár dní v Indii bude mít Red Bull nasazeny další novinky. Je zkrátka neúnavný. Vettel i díky tomu má šanci se do puntíku vyrovnat Jackiemu Stewartovi a v 99 závodech si vyjet 27 vítězství a 3 tituly mistra světa. 

Přesto všechno Fernando Alonso věří, že dokáže zvítězit. Je ukázkovým příkladem pozitivního přístupu k věci. Když ho slyším na tiskové konferenci nebo při rozhovoru pro naši televizi vysvětlovat, proč tentokrát může zvítězit, rozhodně si nemyslím něco jako "to říkáš jen tak z povinnosti" nebo "leda tak ve snu". Právě naopak,  jeho důvody jsou velmi dobře promyšlené a pravdivé. Myslím, že tyto své psychické rysy si přenáší i do kokpitu. Pokud není někým jiným vyřazen ze hry, nehledě na okolnosti umí vyjet pokaždé velký přísun bodů. 

Mark Webber byl o víkendu velmi silný. Po téměř vynechaném třetím volném tréninku byl zisk pole position v jeho podání senzační. V prvním kole závodu ovšem nedělal Vettelovi příliš velké problémy a v závodě se mu nepřibližoval, jenže co naplat, ten německý vychrtlík byl prostě velkolepý. 

Pokud vám nevadí, že sledujete pořádné bitvy i ve větší hloubce pole, určitě jste si závod užili. Všude možně byly k vidění pořádné souboje kolo na kolo. Vzpomeňme třeba na bitvu Hülkenberga s Grosjeanem, která trvala v podstatě po celý závod. Prvně jmenovaný se za to nakonec odměnil šestou pozicí. Hülkenbergův dvojitý manévr na Grosjeana a Hamiltona ve čtvrté zatáčce jistě patří k manévrům sezony. 

Grosjean naopak vypadal, že při každé příležitosti soupeřům uhýbal. Jeho zoufalá snaha dokončit závod bez kontaktu byla očividná. Po celý víkend vypadal jako v transu a sám ráno před závodem přiznal, že se necítí zrovna uvolněně. Musíme ale uznat, že chytře vyzrál na pohromu ve třetí zatáčce a vyhnul se trablům.

Chudák malý Felipe Massa se v posledních několika závodech opět dostává do staré fazóny a vypadalo to, že v závodě byl o poznání rychlejší než kolega Alonso. Musel se ale držet zpátky, což nebylo žádné překvapení. Nebylo by snadné to sesynchronizovat, ale určitě by nebylo nesmyslné zkusit po předjetí Alonsa stíhat Webbera a v případě neúspěchu vrátit pozici šéfovi zpátky. Alonso ovšem šetřil pneumatiky pro pozdní zastávku. Dnes je už jasné, že Massa zůstane u Ferrari i v příštím roce.

Jean-Eric Vergne a Daniel Ricciardo z Toro Rosso opět odvedli dobrou práci. Ze zadní části pole se oba mladíci probíjeli kupředu hodně šťavnatými souboji. Nakonec získali i skalp Lewise Hamiltona a McLarenu. Hamilton nasadil čerstvé superrychlé nejměkčí pneumatiky, ale nebylo mu to nic platné. Problémy se zavěšením způsobovaly, že spaloval pneumatiky víc, než je zdrávo. McLaren si tak z Koreje odvezl jediný bod. A to se Hamilton ještě na konci musel bránit dotírání ze strany Sergia Péreze, zatímco měl na voze zachycený kus umělé trávy.

McLaren se v Poháru konstruktérů propadl na třetí místo a Button s Hamiltonem jsou už vlastně mimo hru. Kobajašiho srážka s Buttonem a Rosbergem na začátku závodu byla mírně řečeno nemotorná a zbytečná. Připravila nás o šanci vidět Buttonovu nápravnou jízdu po nepovedené kvalifikaci, způsobené žlutými vlajkami. Kamuj si tím dosti pošramotil výbornou pověst, na kterou si zadělal v Suzuce, kde získal své první stupně vítězů.

S velkým očekáváním teď vyhlížíme, co dokáže v posledních závodech předvést Ferrari a McLaren. Pokud se jim to nepovede a zároveň se nepřihodí nějaká bizarní situace, Vettelovi už nic v zisku hattricku nezabrání.

Diskuze (4) Další článek: Ferrari potvrdilo Massu pro rok 2013