Ferrari se trápí, ale výkonnost vozu tým povzbudila

Stefano Domenicali chce v Monaku rychlostně navázat na Barcelonu.
V následujícím rozhovoru odpovídal po skončení Grand Prix Španělska šéf týmu Ferrari Stefano Domenicali.

Co se stalo Felipemu Massovi v posledních kolech závodu?
Stefano Domenicali: "Bohužel jsme měli problém a zjistili jsme to při poslední zastávce. Část paliva se nedostala do nádrže. Zatím nevíme, co ten problém způsobilo a jestli to má spojitost se samotnou nádrží. Zkoumáme to. Měli jsme kratší už druhý stint, měli jsme v plánu delší, protože jsme viděli, že nám to jde dobře."

"Pak se ten problém opakoval během druhé zastávky. Když jsme tu situaci řešili, snažili jsme se zjistit, jestli by bylo možné vyměnit tankovací zařízení a vrátit se, nebo zda bychom měli zůstat na trati. A zdá se, že nejlepším řešením bylo zůstat a dokončit poslední kola."

Felipe říká, že pokrok, kterého jste tento víkend dosáhli s vozem, vám dodal optimismus, že budete moci bojovat o vítězství. Ale myslí si, že můžete zapomenout na šampionát, protože se Brawn GP už moc vzdálil. Sdílíte tento názor?
SD: "No, myslím, že nejdříve chceme, aby vše fungovalo jak má v rámci našeho týmu. Musíme zajistit, že budeme pracovat na maximální možné úrovni. Takže až budeme připraveni na všech úrovních výkonnosti, spolehlivosti, řízení atd., což snad bude velmi, velmi brzy, tak pak se můžeme podívat, jak si stojíme. Brawn je určitě velmi rychlý a spolehlivý, zatímco my jsme na tom opačně. Takže jak jsem řekl, pokusíme se udělat maximum a pak uvidíme."

Co je třeba udělat? Protože problémy máte se strategií i s vozem.
SD: "Musíme se spolehnout na naše lidi a ujistit se, že se ve svých výkonech zlepší. Je snadné někomu říct, aby odešel. Ale co byste pak dělali? Tak by se situace nezlepšila, takže se teď musíme chovat velmi racionálně. Musíme problémy analyzovat jeden za druhým, protože ty, které jsme doposud měli, samozřejmě přijatelné nejsou."

Podle hmotností vozů ze soboty měl Felipe v prvním stintu zůstat na trati mnohem déle než Brawny. Proč zajel do boxů tak brzy?
SD: "To je myslím zajímavá záležitost, je potřeba se podívat na spotřebu paliva. Do budoucna by to mohl být zajímavý faktor, řekl bych."

Na jedné straně jste měli dobrý víkend a udělali velký krok vpřed s výkonností, ale když se podíváte na to, co se stalo a na chyby, netrápí vás to všechno ve srovnání s dobou, kdy Ferrari nepromarnilo žádnou šanci? A co s tím v rámci týmu uděláte?
SD: "Působí nám to velkou bolest. Byl bych neupřímný, kdybych řekl, že nás to netrápí, protože se teď trápím. Je důležité, aby lidé se zodpovědností v každé oblasti odváděli maximum. Já jsem tady, abych na ně tlačil, ale samozřejmě potřebuji, aby lidé pracovali a nesli svojí zodpovědnost, protože jinak to bude velmi těžké. Cílem by samozřejmě mělo být se vrátit na původní úroveň co nejdříve."

Když hovoříme o chybách a problémech, obáváte se o svojí vlastní pozici v rámci týmu?
SD: "Abych byl upřímný, tak v tomhle problém není. Kdyby to problém byl a situace by se zlepšila tím, že bych dal svojí funkci k dispozici, tak bych to jako člověk, který pro Ferrari pracuje 20 let, okamžitě udělal. Abych byl upřímný, tak to podle mě není to, co nám zajistí návrat na naší standardní úroveň."

Ferrari působilo ve formuli 1 po mnoho let jako měřítko, ale teď děláte chyby. Proč se to děje letos?
SD: "No, myslím, že problémy se spolehlivostí jsme bohužel měli i v minulých letech. Když se ohlédnete zpět, tak to byl ten největší problém v uplynulých desetiletích a nikdy jsme ho nevyřešili na 100 procent. Máme s tím bohužel velké zkušenosti a opravdu, opravdu s tím musíme něco udělat. Je to dlouhodobý problém a nebyli jsme schopni ho vyřešit."

"Na druhé straně tu je samozřejmě řízení týmu a taktická rozhodnutí. V této oblasti na tom se vší úctou nejsme tak, jak bychom být měli. Musíme provést šetření a spoléhat se na lidi s příslušnou zodpovědností. V tom se musíme zlepšit."

Co se týče paliva, snažíte se naznačit, že je motor žíznivý?
SD: "Abych byl upřímný, tak nevím, to musíme zjistit. Když se podíváme na hmotnost vozu, zdá se, že spotřeba paliva a jezdecký styl můžou mít určitý vliv. To určitě musíme zjistit."

Některé týmy tento víkendy prohlásily, ať už veřejně nebo v soukromí, že se nezúčastní šampionátu 2010, pokud se významně nezmění předložená pravidla. Jaká je pozice Ferrari?
SD: "Tento víkend jsem musel řešit jiné problémy. Jak jistě víte, tak se snažíme najít řešení, protože podle nás současná pravidla nepředstavují tu správnou cestu. Chceme najít řešení."

Měl Felipe nové tankovací zařízení?
SD: "Ne. Ten problém musíme prošetřit, ale zatím nevíme, co ho způsobilo."

Můžete vysvětlit, co se stalo Kimimu?
SD: "Zatím ne. Zdá se, že to byl problém s hydraulikou, ale zatím neznáme jeho příčiny. Tým se to snaží zjistit."

Vaše závodní rychlost se zdála být celkem dobrá. Přidalo vám to na sebedůvěře?
SD: "To je myslím ten nejlepší a jediný pozitivní aspekt. Pro tento víkend velmi významný. Řekl bych, že by Felipe bojoval o pódium, kdyby neměl ty problémy. Je to pozitivní záležitost. Je to něco, z čeho se musíme po negativním víkendu odrazit při přípravách na Monte Carlo."
Další článek: Hamilton: Jezdím lépe než kdy předtím a nedělám chyby

0:37 | Romain Grosjean získal v IndyCar své první pole position.
11. května | Podle posledních spekulací bude GP Turecka zrušena bez náhrady. Počet závodů by klesl z 23 na 22.
11. května | Júki Cunoda dnes slaví 21. narozeniny.
11. května | Za účasti tří týmů pokračují testy 18palcových pneumatik. Tentokrát v Barceloně. Red Bull nasadí Albona, Alfa Romeo Kubicu a Alpine by mělo nasadit Kvjata (od letošního roku rezervní jezdec týmu).

GP Monaka 2021

Čtvrtek 20. května 2021
1. trénink 11.30–12.30
2. trénink 15.00–16.00
Sobota 22. května 2021
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 23. května 2021
Závod 15.00