Ferrari se nelíbí standardizované části ani ground effect

V zákulisí stále probíhají diskuse o pravidlech pro rok 2021. Všechny strany mají ještě dva měsíce. Ferrari poprvé otevřeně návrh pravidel kritizuje.
Ferrari se nelíbí standardizované části ani ground effect

První verze pravidel pro rok 2021 se nesetkala s velkým nadšením ze strany týmů. Inženýrům vadí mimo jiné příliš restriktivní forma pravidel. Podle nich budou vypadat všechna auta stejně. Ross Brawn argumentoval tím, že už dnes je těžké auta rozeznat, pokud by měly všechny stejnou barvu.

Make F1 Great Again: jak bude vypadat královna motorsportu v roce 2021?

Make F1 Great Again: jak bude vypadat královna motorsportu v roce 2021?

Některým týmům se nelíbí také přílišná standardizace dílů. Mezi ně se řadí Ferrari.

„Ještě nejsem spokojený,“ řekl Binotto pro Autosport. „Od samého začátku jsme vždy říkali, že jsme proti standardizaci. Mám pocit, že se vydáváme cestou přílišné standardizace.“

„Proč jsme proti tomu? Zaprvé jsme přesvědčeni, že soupeření je DNA tohoto sportu a standardizace je proti tomuto duchu.“

„Zadruhé je to pro, že standardizace neznamená, že ušetříte peníze, protože musíte přepracovat své auto a své komponenty směrem k nové součásti. Má to dopad na ekonomickou stránku věci. Nejsem si tedy jistý, zda je bilance pozitivní.“

Vůz Ferrari pro rok 2021 postaví Resta. Alfa Romeo už má náhradu

Vůz Ferrari pro rok 2021 postaví Resta. Alfa Romeo už má náhradu

Podle Binotta je také nesmysl zavádět standardizované součásti v situaci, kdy má začít platit rozpočtový strop.

„Udržitelnost je klíčovým faktorem, a myslím si, že rozpočtový strop, k němuž jsme se všichni upsali, a finanční regulace, jsou klíčovým bodem budoucnosti také proto, že snižují výdaje, uzavírají rozdíly mezi malými a velkými týmy. Je možné, že rozpočet, který byl dohodnut, je pro malé týmy velmi vysoký, ale přinejmenším zmenšuje rozdíly.“

„Nemyslím si, že potřebujeme standardizované díly, abychom ušetřili peníze, protože stejně utratíme tolik, kolik nám dovolí rozpočtový strop. Minimálně velké týmy utratí vše, co půjde, takže na standardizované díly to nebude mít vliv.“

Ground effect se Ferrari také nezdá

Formule 1 chce zlepšit předjíždění a to mimo jiné zjednodušeně řečeno tím, že generování přítlaku převezme více podlaha, která nevytváří tak velké turbulence za vozem. Do jisté míry se má vrátit slavný ground effect.

Ferrari se to moc nelíbí a to ze dvou důvodů. Tím prvním je, že se s novými pravidly začne zcela od nuly, což podle Binotta může mít spoustu „nechtěných důsledků“. Druhým důvodem je to, že aerodynamika má podle Ferrari zůstat tím, co představuje výkonnostní rozdíl mezi týmy.

„Neměli bychom sport proměnit v show, myslím, že stále musí zůstat sportem, samotná show má krátké nohy.“

Co se má standardizovat

  • brzdové kotouče
  • brzdové destičky
  • brzdové třmeny
  • poloosy
  • matice kol
  • sloupek řízení
  • mechanismus DRS
  • ráfky
  • vnitřní části palivové nádrže (čerpadla)
  • boční a zadní nárazová struktura
  • hnací hřídel
  • svatozář
  • plynový a brzdový pedál
  • zařízení pro zastávky v boxech 
  • volant

Foto: Getty Images / Mark Thompson

Další článek: Nejlepší souboje první části sezóny 2019

13:43 | Český esports závodník Martin Štefanko, který byl členem Haasu v F1 eSports, oznámil ukončení kariéry.
5. prosince | Britský premiér Boris Johnson v rámci předvolební kampaně navštívil továrnu Red Bullu. Vyzkoušel si výměnu pneumatik. Jak dlouho mu to trvalo, neuvedl. Red Bull to letos zvládl za 1,82 s. odkaz
4. prosince | S Toro Rosso jezdil v testech Sean Gelael. Jeho týmovým kolegou ve F2 bude nově Dan Ticktum, kterého se Red Bull před časem zbavil.
4. prosince | Roy Nissany dnes pokračuje v testování s Williamsem. Včera řekl, že mu trvalo 4 kola, než si na vůz zvykl.