Ferrari se po 50 letech vrátilo v Le Mans do nejvyšší třídy a s hypervozem 499P slaví triumf na trati La Sarthe už při premiérovém startu nového speciálu ve slavné čtyřiadvacetihodinovce. Triumf získali jezdci posádky #51 Alessandro Pier Guidi, James Calado a Antonio Giovinazzi, kteří společně v dlouhém duelu dokázali porazit piloty Toyoty #8 Sebastiena Buemiho, Brendona Hartleyho a Rja Hirakawu.
Od brzkého nedělního rána probíhal na trati La Sarthe dlouhý duel mezi Ferrari 499P #51 a Toyotou GR010 Hybrid #8 o první místo v závodě. Druhé vozy obou stájí už tou dobou byly mimo hru o vítězství. Ferrari #50 zdržel únik chladící kapaliny a pokračovalo s velkou ztrátou, Toyota #7 po velké ráně, kterou obdržela od Ferrari 488 GTE Evo #66 stáje JMW Motorsport (třída LMGTE – AM), už v závodě nefigurovala vůbec.
Během nedělního průběhu závodu se postupně za volantem Ferrari #51 prostřídali James Calado, Antonio Giovinazzi a Alessandro Pier Guidi, kteří čelili permanentnímu tlaku především ze strany jezdce „osmičky“ Sébastiena Buemiho a následně i jeho parťáka Brendona Hartleyho, jenž Švýcara v kokpitu vystřídal.
V závěrečných fázích závodu seděl ve vedoucím Ferrari #51 Pier Guidi, kterého po usednutí za volant místo Hartleyho vystřídal Rjo Hirakawa. A mladý japonský závodník, který před loňskou sezonou v posádce nahradil končícího Kazukiho Nakadžimu, se nakonec ukázal být klíčovým mužem souboje o vítězství. Bohužel pro něj a pro Toyotu v negativním slova smyslu.
Krátce po vyjetí z boxů při stíhací jízdě za vedoucím Pier Guidim projel devětadvacetiletý chráněnec Toyoty klopenou zatáčku Indianapolis a po následující krátké rovince se blížil směrem do pravoúhlé Arnage. Jenže japonský pilot těsně před zrádnou zatáčkou zřejmě zaspal na brzdách, proto silně sešlápl brzdový pedál a v tu chvíli ztratil kontrolu nad vozem. Hirakawa tak omlátil Toyotu #8 o svodidla a musel okamžitě zamířit do boxů. Opravy sice nezabraly tolik času, nicméně ztráta Toyoty #8 na vedoucí Ferrari #51 narostla ke třem minutám.
Snad právě v tu chvíli začali u Ferrari konečně věřit, že to vyjde na vítězství už při premiéře vozu 499P na trati La Sarthe. Přeci jen ale přišel ještě jeden infarktový moment, když Pier Guidi naposledy zamířil do boxů pro dočerpání paliva. Ital se totiž nedokázal ihned rozjet, musel ve svém boxovém stání pravděpodobně restartovat celý systém řídící jeho Ferrari a až pak se vrátil na trať. Náskok vozu #51 na druhou Toyotu však byl více než pohodlný.
Alessandro Pier Guidi tak nakonec dovezl Ferrari 499P #51 pod šachovnicovou vlajku s náskokem téměř minuty a půl na Toyotu GR010 Hybrid #8. Spolu s Pier Guidim, někdejším mistrem světa LMGTE – PRO, začal ihned slavit jeho parťák z posádky a další světovým šampion LMGTE – PRO James Calado a slzy štěstí v očích měl třetí člen sestavy Antonio Giovinazzi, bývalý pilot Alfy Romeo ve formuli 1.
Ferrari vyhrálo v celkovém pořadí poprvé od roku 1965 a dohromady podesáté. V cíli se radovali třeba i Charles Leclerc či nejvyšší představitel italské značky John Elkann.
Rjo Hirakawa, Sebastien Buemi a Brendon Hartley z Toyoty #8 měli na stupních vítězů po druhém místě v cíli spíše smutné tváře, cítili, že bez šance na vítězství během letošního Le Mans nebyli. Tváře plné štěstí naopak měli piloti na třetím místě, které vybojovala posádka továrního prototypu Cadillac V-Series.R #2 ve složení Earl Bamber, Alex Lynn, Richard Westbrook.
Nespokojení naopak z Le Mans odjíždějí tovární stáje Peugeot a Porsche. Obě značky během závodu srážely jezdecké chyby i technické problémy. Kompletní výsledky závodu naleznete níže v tabulce.
Ve třídě LMP 2 zvítězil polský tým Inter Europol Competition s prototypem Oreca 07 Gibson #34. Se závodícím šéfem stáje Jakubem Smiechowskim se střídali ještě Albert Costa a bývalý švýcarský pilot DTM Fabio Scherer. Polská stáj v Le Mans porazila polskou hvězdu. V LMP 2 skočil s týmem WRT druhý Robert Kubica, který se během závodu střídal s Ruiem Andradem a Louisem Deletrazem.
Derniéru třídy LMGTE – AM v Le Mans nejlépe zvládl tovární tým Corvette Racing. Poslední start vozů GTE na trati La Sarthe ozdobili vítězstvím Ben Keating, Nicky Catsburg a Nicolas Varrone, kteří se střídali v kokpitu speciálu Chevrolet Corvette C8.R #33. V podání pilotů „korvety“ to byl heroický výkon, po technických problémech zkraje závodu se totiž musela probíjet až z chvostu startovního pole.
Sezona vytrvalostního mistrovství světa FIA WEC bude pokračovat 9. července šestihodinovým závodem v italské Monze.
Výsledky
P |
Č |
Tým |
Třída |
Jezdec 1 |
Jezdec 2 |
Jezdec 3 |
Kol |
1 |
51 |
Ferrari AF Corse |
HYPERCAR |
Alessandro PIER GUIDI |
James CALADO |
Antonio GIOVINAZZI |
342 |
2 |
8 |
Toyota Gazoo Racing |
HYPERCAR |
Sébastien BUEMI |
Brendon HARTLEY |
Ryo HIRAKAWA |
342 |
3 |
2 |
Cadillac Racing |
HYPERCAR |
Earl BAMBER |
Alex LYNN |
Richard WESTBROOK |
341 |
4 |
3 |
Cadillac Racing |
HYPERCAR |
Sébastien BOURDAIS |
Renger VAN DER ZANDE |
Scott DIXON |
340 |
5 |
50 |
Ferrari AF Corse |
HYPERCAR |
Antonio FUOCO |
Miguel MOLINA |
Nicklas NIELSEN |
337 |
6 |
708 |
Glickenhaus Racing |
HYPERCAR |
Romain DUMAS |
Ryan BRISCOE |
Olivier PLA |
335 |
7 |
709 |
Glickenhaus Racing |
HYPERCAR |
Franck MAILLEUX |
Nathanaël BERTHON |
Esteban GUTIERREZ |
333 |
8 |
93 |
Peugeot TotalEnergies |
HYPERCAR |
Paul DI RESTA |
Mikkel JENSEN |
Jean-Éric VERGNE |
330 |
9 |
5 |
Porsche Penske Motorsport |
HYPERCAR |
Dane CAMERON |
Michael CHRISTENSEN |
Frédéric MAKOWIECKI |
329 |
10 |
34 |
Inter Europol Competition |
LMP2 |
Jakub SMIECHOWSKI |
Albert COSTA |
Fabio SCHERER |
328 |
11 |
41 |
Team WRT |
LMP2 |
Rui ANDRADE |
Louis DELÉTRAZ |
Robert KUBICA |
328 |
12 |
30 |
Duqueine Team |
LMP2 |
Neel JANI |
René BINDER |
Nicolas PINO |
327 |
13 |
36 |
Alpine Elf Team |
LMP2 |
Matthieu VAXIVIERE |
Charles MILESI |
Julien CANAL |
327 |
14 |
31 |
Team WRT |
LMP2 |
Sean GELAEL |
Ferdinand HABSBURG |
Robin FRIJNS |
327 |
15 |
48 |
IDEC Sport |
LMP2 |
Paul LAFARGUE |
Paul Loup CHATIN |
Laurents HÖRR |
327 |
16 |
10 |
Vector Sport |
LMP2 |
Ryan CULLEN |
Gabriel AUBRY |
Matthias KAISER |
325 |
17 |
311 |
Action Express Racing |
HYPERCAR |
Luis Felipe DERANI |
Alexander SIMS |
Jack AITKEN |
324 |
18 |
23 |
United Autosports |
LMP2 |
Joshua PIERSON |
Tom BLOMQVIST |
Oliver JARVIS |
323 |
19 |
35 |
Alpine Elf Team |
LMP2 |
André NEGRÃO |
Olli CALDWELL |
Memo ROJAS |
322 |
20 |
45 |
Algarve Pro Racing |
LMP2 |
George KURTZ |
James ALLEN |
Colin BRAUN |
322 |
21 |
22 |
United Autosports |
LMP2 |
Philip HANSON |
Filipe ALBUQUERQUE |
Frederick LUBIN |
321 |
22 |
6 |
Porsche Penske Motorsport |
HYPERCAR |
Kévin ESTRE |
André LOTTERER |
Laurens VANTHOOR |
320 |
23 |
37 |
COOL Racing |
LMP2 |
Nicolas LAPIERRE |
Alexandre COIGNY |
Malthe JAKOBSEN |
317 |
24 |
28 |
JOTA |
LMP2 |
David HEINEMEIER-HANSSON |
Oliver RASMUSSEN |
Pietro FITTIPALDI |
316 |
25 |
65 |
Panis Racing |
LMP2 |
Manuel MALDONADO |
Tijmen VAN DER HELM |
Job VAN UITERT |
316 |
26 |
33 |
Corvette Racing |
LMGTE Am |
Nicky CATSBURG |
Ben KEATING |
Nicolas VARRONE |
313 |
27 |
94 |
Peugeot TotalEnergies |
HYPERCAR |
Loïc DUVAL |
Gustavo MENEZES |
Nico MÜLLER |
312 |
28 |
25 |
ORT by TF |
LMGTE Am |
Ahmad AL HARTHY |
Michael DINAN |
Charlie EASTWOOD |
312 |
29 |
86 |
GR Racing |
LMGTE Am |
Michael WAINWRIGHT |
Benjamin BARKER |
Riccardo PERA |
312 |
30 |
85 |
Iron Dames |
LMGTE Am |
Sarah BOVY |
Michelle GATTING |
Rahel FREY |
312 |
31 |
54 |
AF Corse |
LMGTE Am |
Thomas FLOHR |
Francesco CASTELLACCI |
Davide RIGON |
312 |
32 |
43 |
DKR Engineering |
LMP2 |
Tom VAN ROMPUY |
Ugo DE WILDE |
Maxime MARTIN |
311 |
33 |
98 |
Northwest AMR |
LMGTE Am |
Ian JAMES |
Daniel MANCINELLI |
Alex RIBERAS |
310 |
34 |
9 |
Prema Racing |
LMP2 |
Bent VISCAAL |
Juan Manuel CORREA |
Filip UGRAN |
310 |
35 |
56 |
Project 1 - AO |
LMGTE Am |
PJ HYETT |
Gunnar JEANNETTE |
Matteo CAIROLI |
309 |
36 |
100 |
Walkenhorst Motorsport |
LMGTE Am |
Chandler HULL |
Andrew HARYANTO |
Jeffrey SEGAL |
307 |
37 |
39 |
Graff Racing |
LMP2 |
Roberto LACORTE |
Giedo VAN DER GARDE |
Patrick PILET |
303 |
38 |
74 |
Kessel Racing |
LMGTE Am |
Kei COZZOLINO |
Yorikatsu TSUJIKO |
Naoki YOKOMIZO |
303 |
39 |
24 |
Hendrick Motorsports |
INNOVATIVE CAR |
Jimmie JOHNSON |
Mike ROCKENFELLER |
Jenson BUTTON |
285 |
40 |
38 |
Hertz Team JOTA |
HYPERCAR |
Antonio Felix DA COSTA |
William STEVENS |
Yifei YE |
244 |
41 |
57 |
Kessel Racing |
LMGTE Am |
Takeshi KIMURA |
Scott HUFFAKER |
Daniel SERRA |
254 |
42 |
911 |
Proton Competition |
LMGTE Am |
Michael FASSBENDER |
Martin RUMP |
Richard LIETZ |
246 |
43 |
80 |
AF Corse |
LMP2 |
François PERRODO |
Ben BARNICOAT |
Norman NATO |
183 |
44 |
88 |
Proton Competition |
LMGTE Am |
Harry TINCKNELL |
Donald YOUNT |
Jonas RIED |
170 |
45 |
4 |
Floyd Vanwall Racing Team |
HYPERCAR |
Tom DILLMANN |
Esteban GUERRIERI |
Tristan VAUTIER |
165 |
46 |
777 |
D'Station Racing |
LMGTE Am |
Satoshi HOSHINO |
Casper STEVENSON |
Tomonobu FUJII |
163 |
47 |
47 |
COOL Racing |
LMP2 |
Reshad DE GÉRUS |
Vladislav LOMKO |
Simon PAGENAUD |
158 |
48 |
77 |
Dempsey - Proton Racing |
LMGTE Am |
Christian RIED |
Mikkel PEDERSEN |
Julien ANDLAUER |
118 |
49 |
32 |
Inter Europol Competition |
LMP2 |
Mark KVAMME |
Jan MAGNUSSEN |
Anders FJORDBACH |
117 |
50 |
63 |
Prema Racing |
LMP2 |
Doriane PIN |
Daniil KVYAT |
Mirko BORTOLOTTI |
113 |
51 |
7 |
Toyota Gazoo Racing |
HYPERCAR |
Mike CONWAY |
Kamui KOBAYASHI |
Jose Maria LOPEZ |
103 |
52 |
66 |
JMW Motorsport |
LMGTE Am |
Thomas NEUBAUER |
Louis PRETTE |
Giacomo PETROBELLI |
89 |
53 |
923 |
Racing Team Turkey |
LMP2 |
Salih YOLUC |
Tom GAMBLE |
Dries VANTHOOR |
87 |
54 |
75 |
Porsche Penske Motorsport |
HYPERCAR |
Felipe NASR |
Mathieu JAMINET |
Nicholas TANDY |
84 |
55 |
72 |
TF Sport |
LMGTE Am |
Arnold ROBIN |
Maxime ROBIN |
Valentin HASSE-CLOT |
58 |
56 |
83 |
Richard Mille AF Corse |
LMGTE Am |
Luis PEREZ COMPANC |
Alessio ROVERA |
Lilou WADOUX |
33 |
57 |
60 |
Iron Lynx |
LMGTE Am |
Claudio SCHIAVONI |
Matteo CRESSONI |
Alessio PICARIELLO |
28 |
58 |
16 |
Proton Competition |
LMGTE Am |
Ryan HARDWICK |
Zacharie ROBICHON |
Jan HEYLEN |
28 |
59 |
55 |
GMB Motorsport |
LMGTE Am |
Gustav BIRCH |
Marco SØRENSEN |
Jens Reno MØLLER |
21 |
60 |
21 |
AF Corse |
LMGTE Am |
Simon MANN |
Julien PIGUET |
Ulysse DE PAUW |
21 |
61 |
13 |
Tower Motorsports |
LMP2 |
Steven THOMAS |
Ricky TAYLOR |
René RAST |
19 |
62 |
14 |
Nielsen Racing |
LMP2 |
Rodrigo SALES |
Mathias BECHE |
Ben HANLEY |
18 |