V Maranellu běží na plné obrátky přípravy nového závodního programu, který vrátí Ferrari do boje o celkové vítězství v Le Mans. Při vývoji hypervozu italská značka spoléhá i na zkušenosti svého týmu z formule 1.
První testování na trati příští rok na jaře a debut v kompletní sezoně vytrvalostního mistrovství světa FIA WEC 2023 včetně premiéry v Le Mans. Takové jsou plány Ferrari s novým závodním programem pro třídu Le Mans Hypercar.
Z různých oddělení italské značky je do projektu nejvíce zapojena divize Competizione GT, která má v současnosti na starosti závodní vozy pro kategorie GT3, GTE a Challenge. Na stavbě hypervozu pro WEC a Le Mans se však podílí také oddělení vývoje osobních vozů a tým formule 1.
Podle šéfa Competizione GT Antonella Coletty nebyl vstup Ferrari do LMH podmíněn zavedením rozpočtového stropu 145 milionů dolarů na tuto sezonu F1. Představenstvo automobilky schválilo nový závodní program jako součást nové dlouhodobé strategie.
„Pokud se můžeme dělit s formulí 1, tak je to pro nás dobré. Proč bychom nevyužili zaměstnance z oddělení F1, když můžeme? Toto rozhodnutí však bylo strategické a není výsledkem změny rozpočtových pravidel F1,“ rozpovídal se Coletta v rozhovoru pro sportscar365.com.
„Odborné znalosti týmu F1 jsou konzistentní a pro nás budou příležitostí. Ferrari je jedna firma a je normální, že společně sdílíme všechny zkušenosti, které jsme v továrně získali.“
Konečné personální složení týmu pro třídu LMH ve WEC ještě Ferrari nezná, nicméně do projektu by se mělo zapojit množství lidí právě z Colettova oddělení GT. Tito zaměstnanci znají prostředí WEC a Le Mans velmi dobře, Ferrari je prostřednictvím stáje AF Corse dlouhodobě zapojeno do vytrvalostního mistrovství světa s vozy 488 GTE. Dva tovární startují v LMGTE – PRO a další zákaznické v LMGTE – AM.
„Všichni jsem pod jednou střechou a Ferrari je jenom jedno.“
Ferrari naposledy vyhrálo Le Mans v absolutním pořadí v roce 1965, po více než 50 letech tak chce značka se vzpínajícím se koněm ve znaku na La Sarthe znovu bojovat s vozem, který si sama kompletně postaví od malého šroubku až po motor.
Proto se Ferrari rozhodlo pro pravidla Le Mans Hypercar, i když „americké“ regule LMDh nabízejí levnější variantu díky standardizovaným částem včetně šasi. Italové však nechtějí stavět svůj speciál pro Le Mans na základech některého z vozů LMP 2 (na tomto principu fungují aktuální prototypy DPi v seriálu IMSA WSC).
„Spojení se značkou pro mě znamená mít vlastní motor a části hybridního pohonu. Tyto části můžeme později využít v osobních vozech, protože proč ne? Nyní získáme zkušenosti, které poté převedeme do civilního provozu,“ plánuje Coletta.
Ve WEC a v Le Mans je Ferrari spolu s Porsche aktuálně nejzastoupenější značkou ve třídách pro vozy GTE LMGTE - PRO a LMGTE - AM a zavázalo se ke své účasti se speciálem GTE minimálně do konce sezony 2022.
Další budoucnost vozů GTE je však nejistá s odlivem automobilek kvůli vysokým nákladům, svůj program už ukončil Ford a po letošním Petit Le Mans uzavře program GTE také BMW.
Organizace IMSA už pro příští sezonu zrušila třídu GTLM pro vozy GTE, kterou nahradí kategorie GTD Pro pro celosvětově rozšířené a levnější speciály GT3. Pokud by se cestou GT3 vydaly i seriály WEC a evropská Le Mans Series, mohlo by Ferrari přesunout další personál z oddělení vývoje vozů GT do projektu hypervozu.
V této sezoně FIA WEC budeme sledovat hypervozy Toyota a Glickenhaus, ke kterým se příští rok přidá Peugeot. Ferrari tak bude v roce 2023 čtvrtou značkou ve třídě LMH.
Acura, Porsche a Audi pracují na vozech LMDh, které budou primárně určeny pro zámořský šampionát IMSA WeatherTech SportsCar Championship. Na základě BoP by však mělo být vozům LMDh i LMH umožněno závodit společně v IMSA WSC i ve FIA WEC.