Fernando Alonso v dlouhé a náročné Velké ceně Singapuru porazil Sebastiana Vettela o 0,293 sekundy. Třetí dojel po strategii brzké zastávky v boxech Mark Webber.
Obavy, že Velká cena Singapuru bude díky vysokému počtu kol na městském okruhu Marina Bay, kde se obtížně předjíždí, nudná, se naštěstí nepotvrdily. Diváci mohli vidět dva výjezdy safety caru, několik pěkných předjetí, kolize i těsný souboj o vítězství až do konce.
Na startu se Fernandu Alonsovi podařilo eliminovat nápor Sebastiana Vettela a udržet vedení. Za nimi se do první zatáčky srovnali Lewis Hamilton, Jenson Button, Mark Webber a Nico Rosberg. Po skvělém startu se na sedmé místo posunul Robert Kubica před Rubense Barrichella a Michaela Schumachera.
Velmi brzy skončil závod pro Vitantonia Liuzziho, který se dostal dokonce dvakrát do kontaktu s navrátilcem Nickem Heidfeldem. Felipe Massa se rozhodl zariskovat a po startu z posledního místa zamířil na plánovanou zastávku už v prvním kole s cílem absolvovat prakticky celý závod na tvrdých pneumatikách.
Podobnou strategii zvolil o pár kol později Webber. V té době byl kvůli odklízení Liuzziho vozu nfa trati safety car. S výjimkou první desítky, do které v té chvíli patřil také Timo Glock s virginem, měli na svém kontě první zastávku všichni jezdci. Webber se s rychlejším vozem propracovával z jedenáctého místa směrem dopředu. Postupně předjel Glocka, Kobajašiho, Schumachera a při tempu, které měl, bylo reálné, že po zastávkách pilotů na čelních pozicích by se mohl dostat na třetí místo před Hamiltona. Alonso s Vettelem se mezitím svým soupeřům neustále vzdalovali.
Hromadně začali závodníci zajíždět do boxů v 28. kole z celkových jedenašedesáti. Jako první tam zamířil Hamilton, který již měl problémy s pneumatikami. Taktika Red Bullu vyšla, protože Angličan vyjel až za Webberem. Australan měl navíc k dobru více než osm sekund. Hladce proběhla zastávka také u Buttona o kolo později. V té době zajeli současně do depa Alonso s Vettelem. Němec na Španěla mírně ztratil, když při rozjezdu zařadil rovnou dvojku.
Pak přišla kolize dvou bojovníků - Schumachera a Kobajašiho. Zatímco slavný Němec absolvující svůj první noční závod zajel do boxů, Japonec skončil s poškozeným vozem ve zdi. Bruno Senna se mu nestačil vyhnout a na trať znovu musel safety car.
Za bezpečnostním vozem se srovnalo pořadí Alonso, Vettel, Webber, Hamilton, Button, Rosberg, Kubica a Barrichello. V 36. kole se závod znovu rozjel. Restart bohužel výrazně ovlivnili piloti vozů Virgin, kteří se nacházeli mezi Vettelem a Webberem. Jeli, jako by jim třetí a čtvrté místo skutečně patřilo. Ostatní v čele s Webberem tak ztráceli kontakt na vedoucí dvojici, Hamilton se snažil využít zmatku a krátce se dostal před Webbera. V těsné situaci však mezi nimi došlo ke kontaktu a Hamilton skončil s poškozeným vozem v bariéře.
Oba aktéři byli vyšetřováni sportovními komisaři, ale nakonec byla kolize posouzena jako běžný závodní incident. Možná, že určitou úlohu sehrál fakt, že jezdcem, který komisařům dnes asistoval, byl Danny Sullivan. Ve formuli 1 odjel sice jedinou sezonu, ale v Indycar býval elitním jezdcem a tam jsou podobné nehody naprosto běžné.
Kolize to nebyla poslední. Brzy se dostali do kontaktu také Schumacher s Heidfeldem. Pilot Sauberu skončil ve zdi, sedminásobný mistr světa si poškodil bočnici na předním křídle, ale v závodě pokračoval. Nepřímo se tedy podílel na vyřazení obou sauberů. Také v tomto případě se podle komisařů jednalo o běžný závodní incident.
Na čele se pořadí neměnilo. Akorát šestý Kubica musel po defektu měnit pneumatiky a překvapivě nasadil opět tvrdé. V posledních kolech se postaral o několik pěkných předjížděcích manévrů. Nejdřív se dostal před Buemiho, pak mu uvolnil cestu Petrov, ale do konce závodu dokázal předjet ještě nenápadného, ale spolehlivého Massu, Hülkenberga a Sutila. Toho si vychutnal dokonce vnějškem v sedmé zatáčce.
V samém závěru začal hořet vůz Kovalainenovi, který měl krátce předtím kontakt s Buemim. Fin překvapivě nezamířil do boxů, ale odstavil ho na cílové rovince. Nakonec ho musel i sám hasit. Až po delší době se k němu přidali traťoví maršálové.
Přestože Alonso zajel v závěru nejrychlejší kolo, Vettel se ho stále držel a vypadalo to, že v posledním kole by se mohl ještě pokusit o útok. Španěl nakonec vedení udržel a v Singapuru vyhrál již podruhé v kariéře. Letos zvítězil už počtvrté. Vettel ztrácel pouhých o 0,293 sekundy. Třetí místo udržel i s opotřebovanými pneumatikami Webber před dotírajícím Buttonem. Následovali Rosberg, Barrichello, Kubica a za nimi trojice Sutil, Hülkenberg a Massa.
V šampionátu vede po dnešním závodě nadále Webber (202 bodů), druhý už je Alonso (191), na třetí místo klesl po druhém výpadku v řadě Hamilton (182), na kterého se naopak dotáhli Vettel (181) s Buttonem (177). Prvních pět jezdců šampionátu dělí 25 bodů, které se udělují za jedno vítězství. Zatím tedy můžeme doufat v těsnou bitvu až do konce sezony. V Poháru konstruktérů si drží vedení Red Bull (383) před McLarenem (359) a Ferrari (316).
Příští závod se jede 10. října v japonské Suzuce.
Po závodě byla osmému Adrianu Sutilovi udělena penalizace dvaceti sekund za zkrácení sedmé zatáčky v úvodním kole. Němec klesl z osmého místa na desáté. Protesty tím však zdaleka neskončily. Force India podala protest proti Sutilově penalizaci a zároveň upozornila, že Nico Hülkenberg z Williamsu si rovněž zkrátil jednu ze zatáček. Výsledkem je penalizace pro Hülkenberga, který tak klesl na desáté místo za Sutila. To indickému týmu stačilo, aby se v Poháru konstruktérů vrátil před Williams. Proto se rozhodl stáhnout protest proti Sutilově penalizaci. Nejvíc na tom všem vydělal Felipe Massa, který se posunul z desátého místa na osmé.
FOTOGALERIE
GP Singapuru 2010 - výsledky po obou penalizacích
P. |
Jezdec |
Tým |
Kolo |
Čas/ztráta |
Start |
1 |
Fernando Alonso |
Ferrari |
61 |
1:57:54,0 h |
1 |
2 |
Sebastian Vettel |
RBR-Renault |
61 |
+0,2 s |
2 |
3 |
Mark Webber |
RBR-Renault |
61 |
+29,1 s |
5 |
4 |
Jenson Button |
McLaren-Mercedes |
61 |
+30,3 s |
4 |
5 |
Nico Rosberg |
Mercedes GP |
61 |
+49,3 s |
7 |
6 |
Rubens Barrichello |
Williams-Cosworth |
61 |
+56,1 s |
6 |
7 |
Robert Kubica |
Renault |
61 |
+1:26,5 min |
8 |
8 |
Felipe Massa |
Ferrari |
61 |
+1:53,3 min |
24 |
9 |
Adrian Sutil |
Force India-Mercedes |
61 |
+2:02,4 min |
15 |
10 |
Nico Hülkenberg |
Williams-Cosworth |
61 |
+2:12,8 min |
17 |
11 |
Vitalij Petrov |
Renault |
60 |
+1 kolo |
12 |
12 |
Jaime Alguersuari |
STR-Ferrari |
60 |
+1 kolo |
11 |
13 |
Michael Schumacher |
Mercedes GP |
60 |
+1 kolo |
9 |
14 |
Sébastien Buemi |
STR-Ferrari |
60 |
+1 kolo |
13 |
15 |
Lucas di Grassi |
Virgin-Cosworth |
59 |
+2 kola |
20 |
16 |
Heikki Kovalainen |
Lotus-Cosworth |
58 |
+3 kola |
19 |
- |
Timo Glock |
Virgin-Cosworth |
49 |
Hydraulika |
18 |
- |
Nick Heidfeld |
BMW Sauber-Ferrari |
36 |
Nehoda |
14 |
- |
Lewis Hamilton |
McLaren-Mercedes |
35 |
Nehoda |
3 |
- |
Christian Klien |
HRT-Cosworth |
31 |
Hydraulika |
22 |
- |
Kamuj Kobajaši |
BMW Sauber-Ferrari |
30 |
Nehoda |
10 |
- |
Bruno Senna |
HRT-Cosworth |
29 |
Nehoda |
23 |
- |
Jarno Trulli |
Lotus-Cosworth |
27 |
Hydraulika |
21 |
- |
Vitantonio Liuzzi |
Force India-Mercedes |
1 |
Nehoda |
16 |
GP Singapuru 2010 - opravené výsledky
P. |
Jezdec |
Tým |
Kolo |
Čas/ztráta |
Start |
1 |
Fernando Alonso |
Ferrari |
61 |
1:57:54,0 h |
1 |
2 |
Sebastian Vettel |
RBR-Renault |
61 |
+0,2 s |
2 |
3 |
Mark Webber |
RBR-Renault |
61 |
+29,1 s |
5 |
4 |
Jenson Button |
McLaren-Mercedes |
61 |
+30,3 s |
4 |
5 |
Nico Rosberg |
Mercedes GP |
61 |
+49,3 s |
7 |
6 |
Rubens Barrichello |
Williams-Cosworth |
61 |
+56,1 s |
6 |
7 |
Robert Kubica |
Renault |
61 |
+1:26,5 min |
8 |
8 |
Nico Hülkenberg |
Williams-Cosworth |
61 |
+1:52,8 min |
17 |
9 |
Felipe Massa |
Ferrari |
61 |
+1:53,3 min |
24 |
10 |
Adrian Sutil |
Force India-Mercedes |
61 |
+2:02,4 min |
15 |
11 |
Vitalij Petrov |
Renault |
60 |
+1 kolo |
12 |
12 |
Jaime Alguersuari |
STR-Ferrari |
60 |
+1 kolo |
11 |
13 |
Michael Schumacher |
Mercedes GP |
60 |
+1 kolo |
9 |
14 |
Sébastien Buemi |
STR-Ferrari |
60 |
+1 kolo |
13 |
15 |
Lucas di Grassi |
Virgin-Cosworth |
59 |
+2 kola |
20 |
16 |
Heikki Kovalainen |
Lotus-Cosworth |
58 |
+3 kola |
19 |
- |
Timo Glock |
Virgin-Cosworth |
49 |
Hydraulika |
18 |
- |
Nick Heidfeld |
BMW Sauber-Ferrari |
36 |
Nehoda |
14 |
- |
Lewis Hamilton |
McLaren-Mercedes |
35 |
Nehoda |
3 |
- |
Christian Klien |
HRT-Cosworth |
31 |
Hydraulika |
22 |
- |
Kamuj Kobajaši |
BMW Sauber-Ferrari |
30 |
Nehoda |
10 |
- |
Bruno Senna |
HRT-Cosworth |
29 |
Nehoda |
23 |
- |
Jarno Trulli |
Lotus-Cosworth |
27 |
Hydraulika |
21 |
- |
Vitantonio Liuzzi |
Force India-Mercedes |
1 |
Nehoda |
16 |
GP Singapuru 2010 - výsledky po projetí cílem
P. |
Jezdec |
Tým |
Kolo |
Čas/ztráta |
Start |
1 |
Fernando Alonso |
Ferrari |
61 |
1:57:53,6 h |
1 |
2 |
Sebastian Vettel |
RBR-Renault |
61 |
+0,2 s |
2 |
3 |
Mark Webber |
RBR-Renault |
61 |
+29,1 s |
5 |
4 |
Jenson Button |
McLaren-Mercedes |
61 |
+30,3 s |
4 |
5 |
Nico Rosberg |
Mercedes GP |
61 |
+49,3 s |
7 |
6 |
Rubens Barrichello |
Williams-Cosworth |
61 |
+56,1 s |
6 |
7 |
Robert Kubica |
Renault |
61 |
+1:26,5 min |
8 |
8 |
Adrian Sutil |
Force India-Mercedes |
61 |
+1:52,4 min |
15 |
9 |
Nico Hülkenberg |
Williams-Cosworth |
61 |
+1:52,8 min |
17 |
10 |
Felipe Massa |
Ferrari |
61 |
+1:53,3 min |
24 |
11 |
Vitalij Petrov |
Renault |
60 |
+1 kolo |
12 |
12 |
Jaime Alguersuari |
STR-Ferrari |
60 |
+1 kolo |
11 |
13 |
Michael Schumacher |
Mercedes GP |
60 |
+1 kolo |
9 |
14 |
Sébastien Buemi |
STR-Ferrari |
60 |
+1 kolo |
13 |
15 |
Lucas di Grassi |
Virgin-Cosworth |
59 |
+2 kola |
20 |
16 |
Heikki Kovalainen |
Lotus-Cosworth |
58 |
+3 kola |
19 |
- |
Timo Glock |
Virgin-Cosworth |
49 |
+12 kol |
18 |
- |
Nick Heidfeld |
BMW Sauber-Ferrari |
36 |
+25 kol |
14 |
- |
Lewis Hamilton |
McLaren-Mercedes |
35 |
+26 kol |
3 |
- |
Christian Klien |
HRT-Cosworth |
31 |
+30 kol |
22 |
- |
Kamuj Kobajaši |
BMW Sauber-Ferrari |
30 |
+31 kol |
10 |
- |
Bruno Senna |
HRT-Cosworth |
29 |
+32 kol |
23 |
- |
Jarno Trulli |
Lotus-Cosworth |
27 |
+34 kol |
21 |
- |
Vitantonio Liuzzi |
Force India-Mercedes |
1 |
+60 kol |
16 |