Oba přišli do Maranella, aby získali vytoužený titul. Po pěti letech se to ale ani jednomu z nich nepovedlo. Sebastian Vettel si misi u Scuderie prodlouží. Dočká se?
Kdo zkrotí vzpínajícího koně?
Ferrari čeká na titul mezi jezdci i konstruktéry už pořádně dlouho. Poslední jezdecký titul získalo v roce 2007, ten konstruktérský o rok později. Zatím to není nejdelší čekání. Mezi tituly Jodyho Schecktera (1979) a Michaela Schumachera (2000) uplynulo ještě mnohem více času.
V uplynulých deseti letech přišli do Ferrari dva zkušení jezdci. Maranellskou stáj posílili s více než jedním titulem v kapse. Fernando Alonso odjel za Ferrari pět sezón a ačkoliv byl dvakrát blízko titulu, nedočkal se. V roce 2015 ho nahradil Sebastian Vettel, ale ani jemu se zatím nejvyšší cíl dosáhnout nepodařilo.
Sebastian Vettel sice zatím nedokončil pátou sezónu, ale jeho šance na titul jsou už jen matematické. A především: Alonso i Vettel mají nyní na kontě shodný počet 96 závodů za Ferrari. Je tak ideální příležitost si působení obou v Maranellu porovnat.
Foto: Getty Images
Pokračování 2 / 13
Se zkušenostmi a mnoha lety před sebou
Fernando Alonso přišel do Ferrari se dvěma tituly mistra světa v 28 letech. Vztah s týmem se postupně vyhrotil. Klíčová pak byla údajně hádka s tehdejším šéfem Marcem Mattiacim. „Auto nebylo konkurenceschopné a vše bylo stále smutnější. Takže odejít o rok či dva dříve by bylo asi lepší, ale víte, pokoušeli jsme se bojovat až do konce každého jednotlivého závodu,“ řekl Alonso v roce 2015. Jeho „projekt“ s McLarenem ale dopadl ještě hůře. Alonso se nedostal ani na pódium.
Sebastian Vettel přišel do Ferrari ve věku 27 let z Red Bullu, se kterým byl spojen od svých začátků a s nimž získal čtyři tituly. Vettel chtěl napodobit Michaela Schumachera, získat titul s jiným týmem než Red Bullem a vybudovat tým okolo sebe.
Foto: Getty Images / Dan Istitene, Ker Robertson
Pokračování 3 / 13
Hlavní srovnání
Pokud se podíváme na kariéry obou jezdců u Ferrari čistě z pohledu statistik, pak platí, že výsledky Vettela jsou v základních parametrech o něco lepší, ale... Fernando Alonso dvakrát bojovat o titul do posledního závodu sezóny, což se Vettelovi nepodařilo. Vettel se dokonce nikdy neudržel ve hře o titul ani do předposledního závodu sezóny.
Zatímco se Alonso musel sklonit čtyřikrát před Vettelem a jednou před Hamiltonem, Vettela poráží jezdci Mercedesu.
Foto: Getty Images / Mark Thompson, Dan Mullan
Pokračování 4 / 13
Vítězství
Fernando Alonso získal vítězství hned v prvním závodě s Ferrari v Bahrajnu 2010.
První vítězství Vettela za Alonsa za Ferrari. Foto: Getty Images / Dan Istitene, Vladimír Rys
Pro Vettela byla prvním závodem za Ferrari Austrálie 2015, kde skončil třetí. První vítězství získal o závod později v Malajsii.
Tip: pokud na graf najete myší, objeví se konkrétní hodnoty
Pokračování 5 / 13
Pódia
Sebastian Vettel získal také více pódií. Mezi první tři se dostal v 52 závodech, což je přibližně polovina.
Pokračování 6 / 13
Pole position
Sebastian Vettel nikdy ve své kariéře nevyhrál z horší než ze druhé řady. Alonso na tom byl i u Ferrari lépe. V Malajsii 2012 vyhrál na mokré trati po startu z osmého místa. Jedno z jeho nejslavnějších vítězství přišlo ve stejné sezóně ve Valencii. Grand Prix Evropy vyhrál po startu z 11. pozice.
Pole position získal Alonso čtyři: v Itálii 2010, Singapuru 2010, Velké Británii 2012 a Německu 2012.
Vettel čekal na první pole position s Ferrari do Singapuru 2015. To další pak získal až v Soči v roce 2017. V roce 2017 získal čtyři, v roce 2018 pět.
Pokračování 7 / 13
Odjetá kola a kola ve vedení závodů
Fernando Alonso odjel za Ferrari 5 456 kol a z toho 531 ve vedení závodu. Sebastian Vettel 5 449 kol a z toho byl 1 026 kol ve vedení.
Pokračování 8 / 13
Body
Sebastian Vettel získal pro Ferrari více bodů – v průměru 13 na závod. Alonso v průměru 12,4.
Pokračování 9 / 13
Šampionát – vzdálenost od titulu
Alonsova série u Ferrari (pořadí v šampionátu) je 2-4-2-2-6, Vettelova 3-4-2-2-(5). Oba se tedy dostali dvakrát na druhé místo, ale jen Alonso měl reálně k zisku titulu blízko.
V grafech níže najdete přehled, kolik procent bodů mistra světa dané sezóny získali Alonso / Vettel.
V roce 2010 unikl Alonsovi titul o 4 body. Ferrari se tehdy v Abú Dhabí až příliš zaměřilo na Marka Webbera a zapomnělo na Vettela. Alonso se pak v závodě nemohl dostat před renault Petrova.
V roce 2012 mu unikl titul o tři body. Alonso dojel v Brazílii druhý, ale Vettelovi šesté místo k titulu stačilo.
Fernando Alonso
Sebastian Vettel
Pokračování 10 / 13
Týmoví kolegové
V grafech najdete, kolik procent bodů daného jezdce (Alonso / Vettel) získal jejich týmový kolega.
V případě Alonsa byl v prvních čtyřech letech týmovým kolegou Felipe Massa. V posledním roce ho nahradil Kimi Räikkönen, který byl následně týmovým kolegou Sebastiana Vettela.
Letošní rok v grafech neuvádíme, ale zatím je to poprvé, kdy dochází k porážce. Leclerc je v šampionátu před Vettelem.
Pokračování 11 / 13
Nedokončené závody
Formule 1 se dnes vyznačuje velkou spolehlivostí. Oba jezdci museli odstoupit z technických důvodů či kolizí v méně než 10 % závodů.
Pokračování 12 / 13
Příčiny odstoupení – Fernando Alonso
Fernando Alonso během své kariéry u Ferrari nedokončil osm závodů (8,3 %). Technický problém ho zastavil třikrát: v Malajsii 2010 (motor), v Itálii 2014 (pohonná jednotka) a v Japonsku 2014 (elektrický problém).
Foto: Getty Images / Mark Thompson
V Belgii 2010 se Alonso roztočil na mokré trati a po nárazu do zdi pro něj závod skončil. Body mu pak možná chyběly na konci sezóny.
V Kanadě 2011 boural na mokré trati po kontaktu s Buttonem.
Cíl závodu neviděl Alonso ani v roce 2012, kdy došlo na startu belgické grand prix ke slavné nehodě, kterou způsobil Romain Grosjean. V Japonsku měl pak na startu kontakt s Räikkönenem.
V Malajsii 2013 si během startu poškodil přední křídlo, které se v prvním kole odlomilo a Alonso byl už jen pasažérem.
Pokračování 13 / 13
Příčiny odstoupení – Sebastian Vettel
Sebastian Vettel neviděl cíl závodu v devíti případech (9,4 %). Technika hrála roli jen dvakrát – v Japonsku 2017 šlo o problém se svíčkou, v Rusku 2019 s pohonnou jednotkou.
V Belgii 2015 měl Vettel v posledním kole defekt pneumatiky. Jako jediný jel na jednu zastávku. V Mexiku 2015 Vettel boural v sedmé zatáčce. Pro Scuderii to byl tehdy celkově špatný víkend. Cíl neviděl ani Räikkönen po kolizi s Bottasem.
Foto: Getty Images / Lars Baron, Activepictures / Jiří Křenek
V Rusku 2016 skončil Vettel už v prvním kole, kdy do něj nabouralo „torpédo“ Daniil Kvjat.
V Rakousku 2016 zůstával Vettel opět na trati poměrně dlouho a na cílové rovince mu praskla pneumatika.
Malajsie 2016 byla pro Vettela třetím odstoupením v sezóně. Závod pro něj skončil v prvním kole po kontaktu s Rosbergem.
K další kolizi došlo v Singapuru 2017, kdy na startu vzájemně kolidovali jezdci Ferrari a Verstappen. V Německu 2018 pak Vettel boural a musel odstoupit z prvního místa.
Zmínit bychom měli také Velkou cenu Bahrajnu 2016, do které vůbec neodstartoval. V zahřívacím kole se z jeho ferrari zakouřilo a víkend pro něj skončil.