Dění na bezmála čtrnáctikilometrovém okruhu La Sarthe, kde se slavná čtyřiadvacetihodinovka koná, začalo již ve čtvrtek technickými a administrativními přejímkami.
Samotný „Le Mans Test Day“ byl na programu dnes. Celkem osm testovacích hodin bylo rozděleno do dvou čtyřhodinových session. Ta první byla na programu od devíti hodin ráno a měla trvat do jedné hodiny odpolední, více než hodinu před koncem však byla pozastavena a následně definitivně ukončena po nehodě vozů Aston Martin Vantage #95 a Dallara P217 Gibson #35 v oblasti zatáčky Indianapolis
Odpolední session poté od čtrnácté do osmnácté hodiny probíhala relativně klidně a přinesla nejlepší časy celého testování napříč všemi čtyřmi třídami.
V LMP 1 na čele Toyota, „rebelové“ jsou ale na dostřel
Ve třídě LMP 1 byla nejrychlejším prototypem Toyota TS050 Hybrid #8 posádky Fernando Alonso, Sebastien Buemi, Kazuki Nakadžima. O nejlepší čas 3:19.066 se během odpolední session postaral právě první jmenovaný dvojnásobný mistr světa formule 1.
O pouhých šest desetin zaostal se svým časem na druhém místě Švýcar Mathias Beche s vozem Rebellion R13 Gibson #3 týmu Rebellion Racing. Nejlepší netovární prototyp tak na čele v LMP 1 rozdělil tandem Toyot.
Třetí nejrychlejší byla v královské třídě sesterská Toyota #7 před druhý prototypem týmu Rebellion s číslem 1 na kapotě.
Páté a šesté místo získaly vozy BR Engineering BR1 – AER ruského týmu SMP Racing. Lepším z dvojice vozů, které pro SMP Racing spolu s BR Engineering vyvinula italská Dallara, byl prototyp #11, jehož posádku tvoří dva bývalí piloti formule 1 Vitalij Petrov a Jenson Button spolu s Michajlem Aljošinem, který má pro změnu zkušenosti z IndyCar.
Prototypy Oreca 07 nejrychlejší v LMP 2
Dalšího bývalého pilota formule 1 Pastora Maldonada předčil v jeho vlastní posádce prototypu Oreca 07 Gibson #31 týmu DragonSpeed domácí pilot Nathanael Berthon. Osmadvacetiletý Francouz se postaral o nejrychlejší čas své kategorie 3:27.228.
Šasi Oreca 07 s motorem Gibson obsadilo i další dvě pozice v LMP 2. O druhý čas dnešního testování se s vozem #48 týmu IDEC Sport, který startuje v závodech evropské Le Mans Series, postaral další z francouzských pilotů Paul Loup Chatin.
Třetím nejrychlejším jezdcem byl dnes v LMP 2 bývalý pilot formule 1 a současný pilot formule E Jean-Eric Vergne s prototypem #26 týmu G-Drive. Tento vůz vyhrál ve své třídě úvodní závod probíhající supersezóny FIA WEC v belgickém Spa.
LMGTE – PRO ve znamení souboje Fordu a Porsche
Třída LMGTE – PRO byla během testovacího dne v Le Mans ve znamení souboje čtyř továrních Fordů GT se čtyřmi továrními vozy Porsche 911 RSR. V případě obou automobilek onu čtveřici speciálů tvoří dva vozy z FIA WEC a dva další ze zámořského šampionátu IMSA WSC.
Dopolední session zcela opanovaly americké vozy. Fordy GT obsadily první čtyři pozice ve třídě, odpoledne se ale situace obrátila ve prospěch německé konkurence.
O nejlepší čas 3:52.551 se během odpolední session nakonec postaral Patrick Pilet s vozem Porsche 911 RSR #93, který o jednu desetinu sekundy porazil Gianmariu Bruniho, který je v Le Mans jedním ze tří pilotů speciálu 911 RSR #91. Ten byl pro slavný vytrvalostní závod „převlečen“ do ikonických historických barev Rothmans.
Na třetím až šestém místě se poté v této třídě seřadily všechny čtyři vozy Ford GT v pořadí #67, #66, #68, #69.
Špatný den dnes zažily týmy Ferrari a Aston Martin. Během odpolední session zastavilo na trati pro technický problém Ferrari 488 GTE EVO #51 posádky Alessandro Pier Guidi, James Calado, Daniel Serra. Již dopoledne však pohroma postihla Aston Martin Racing. Dán Marco Sorensen totiž při výše zmíněné nehodě zcela zničil vůz #95.
Porsche nejrychlejší i v LMGTE – AM
Vůz Porsche 911 RSR #77 týmu Dempsey-Proton Racing byl nejrychlejší v kategorii LMGTE – AM, a to díky času 3:55.970, o který se postaral teprve osmnáctiletý Francouz Julien Andlauer.
Vůbec nejmladší pilot této kategorie o tři desetiny sekundy porazil druhé Ferrari 488 GTE #54 týmu Spirit of Race, se kterým zajel nejlepší čas další z bývalých pilotů „královny motorsportu“ Giancarlo Fisichella.
Foto: Toyota Motorsport GmbH