Fernandes by dal Lotusu jedničku - drží si rozpočet i výkonnost

Ve středu to byl přesně rok, co se svět dozvěděl o návratu velkého jména Lotus do formule 1. Dnes malajský tým hlásící se k britské tradici tehdy nahradil BMW. Kromě zpoždění na soupeře toho tehdy v zázemí moc neměl.

Hispania a Virgin se o svém vstupu do soutěže dozvěděli už na začátku léta. Španělé si ale později prošli fatálními finančními problémy a Virgin zvolil experimentální cestu vývoje jen v počítači. Po čtrnácti závodech může Lotus těšit pověst nejlepšího z nováčků. A šéf týmu Tony Fernandes je na to patřičně hrdý.

Jsme na konci evropské části sezony a míříme zpátky do Asie, do Singapuru. Jak byste zhodnotil dosavadní výkony vašeho týmu?

Tony Fernanades: „V tuto chvíli bych mu dal jedničku. Zatím to byla skvělá sezona - na tým, který závodí první rok. Měli jsme své vzlety a pády, ale už jen stát na roštu v Bahrajnu byl neuvěřitelný úspěch. I teď po čtrnácti závodech se to pořád zdá jako sen, který se stal skutečností.“

Dostála formule 1 své pověsti, že je dražší, než lidé očekávají?

TF: „Nemyslím si, že je to pravda, pokud máte správné lidi, kteří se správně rozhodují. Největší zásluhy má u nás Mike (Gascoyne) a kluci. Řekli, kolik budou potřebovat utratit, aby nás dostali tam, kde teď jsme, a přesně to pak taky udělali. Držíme se rozpočtu na penny přesně. Myslím, že formule 1 by se měla nad sebou zamyslet a dostat výdaje pod kontrolu. Hodně technických změn, které měly snížit náklady, se nevyplatilo a v mnoha případech kvůli nim náklady dokonce vzrostly. To žádný nový tým ve snaze dostat se do formule 1 nepodpoří.“

Vaše výkony v porovnání s vašimi nejbližšími soupeři neupadají, i když jste ohlásili, že se ve vývoji soutředíte už na rok 2011. Na to musíte být pyšný…

TF: „Jsem moc pyšný na práci každého člena týmu od prvního dne. Ostatní svá auta dál rozvíjejí, a i přesto se zdá, že zůstáváme před nimi. To je skvělá věc pro týmovou morálku. Rozhodnutí zastavit vývoj letošního vozu bylo velice těžké, ale správné. Lotus tu není jen na rok. To, že jsme začali pracovat na novém autě tak brzy, je důkazem, že děláme dlouhodobá strategická rozhodnutí. Je to zábavné, těším se samozřejmě na zbytek sezony, ale příští rok bude velmi vzrušující.“

Vaše rozhodnutí odejít od dodavatele motorů Cosworth nebylo žádné překvapení, dlouho se o tom šuškalo, ale co jezdci, máte nějaké nápady?

TF: „Letos jsme posbírali odvahu a podepsali s jezdci, kterým platíme. Na tom je vidět, jak vážně to s formulí 1 myslíme. Oba byli letos úžasní. Jarno (Trulli) byl skvělý v Itálii a Heikki (Kovalainen) dodává týmu energii. Je dobré mít celou dobu kolem takový nadšený zdroj energie, to nakopne každého. Co se týče těch motorů, byli jsme s Cosworthem spokojení. Příklad Williamsu ukázal, jak dobré ty motory jsou. Náš problém byl ale v hydraulice a převodovce, jak jsme viděli u Jarna na Monze. Jako malý tým tohle nemůžeme vyvinout přes noc, a proto jsme se rozhodli odejít.“

Jste strašně zaměstnaný člověk. Kontrolujete Air Asia, Tune Group i Lotus. Jak dlouho zůstanete u týmu jako šéf?

TF: „Možná chci zůstat napořád. Mám velkou podporu ve FOTA. Chtěl jsem, aby akcionáři Air Asia věděli, že našemu podniku pořád věnuji dost času, ale teď po dalším rekordním roce, myslím, že ví, že dokážu dělat obojí. Mám skvělého výkonného ředitele Riada (Asmata) a úžasného technického ředitele Mikea a ve světě videokonferencí, Blackberry, emailu a dalších forem komunikace, myslím, že budu šéfem týmu ještě pár dalších let.“

Máte vůbec čas spát?

TF: „Ha! Víte co? Většinou mám problém usnout, ale teď v Itálii jsem spal velice dobře. Harry Nuttall mě musel každé ráno budit. Asi mi svědčil ten italský vzduch. Jean Todt a Bernie Ecclestone udělali ze závodů opravdovou zábavu. I když je to tvrdá práce, je to úžasné a já si užívám každou minutu.“

Další článek: Juniorské série formule 1 ovládli Maldonado a Stoneman

14. srpna | Třicet jedna let od úmrtí Enza Ferrariho: Životní příběh a odkaz nerudného génia z Maranella | odkaz odkaz prostřednictvím @infocz_web
12. srpna | Týmy formule 1 musí během léta na dva týdny uzavřít továrny. Většina týmů si zřejmě vybírá přestávku ode dneška.