FAQ: Formule 1 v době koronavirové

Průběžně aktualizované a doplňované otázky a odpovědi okolo zastavení sezóny formule 1 v důsledku pandemie koronaviru.

Formule 1 na svém webu vytvořila FAQ k aktuální situaci. Částečně jsme z něj vyšli, ale doplnili i další otázky. Vše na jednom místě, přehledně a průběžně aktualizováno.

Aktualizace: 5. května


Kdy začne sezóna formule 1 2020?

Podle aktuálních plánů by prvním závodem mohla být Velká cena Rakouska o víkendu 3. až 5.července s tím, že o týden později by se na Red Bull Ringu jel druhý závod. Poté by se F1 přesunula na Silverstone.

F12020TESTESP_lKeG.jpg
Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Pokračování 2 / 12

Jak bude vypadat letošní kalendář?

F1 na něm zatím pracuje. Proměnných je více než dost: omezení cestování, dohody s různými státy, logistika, počasí v daném místě v daný čas atd.

Nová sezóna by měla běžet v „blocích“:

  • červenec, srpen a začátek září bude patřit evropským závodům,
  • září, říjen a listopad pak bude patřit závodům v Eurasii, Asii a Americe.  
  • Sezóna má skončit v „Perském zálivu v prosinci s Bahrajnem před tradičním finále v Abú Dhabí
f5063476-c6e7-419b-af6f-2abf61b13988
Základní plán formule 1 pro nový kalendář F1 2020. Foto: F1

Pokračování 3 / 12

Kolik závodů letos uvidíme?

Formule 1 věří, že bychom mohli vidět 15 až 18 závodů. Je to ale jen odhad.

F12019GP5ESP_JK40741.jpg
Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Pokračování 4 / 12

Jaká opatření F1 přijme?

První závody se pojedou bez diváků. Týkat se to bude nepochybně Rakouska a Velké Británie, ale také Maďarsko už potvrdilo, že pokud se závod pojede, tak bez diváků.

Na první závody se nedostanou ani novináři a počet členů týmů bude alespoň částečně omezen. Celý paddock bude v izolaci od okolního světa. Personál z jednoho týmu se nebude smět stýkat s lidmi z jiného týmu. 

Všichni, kteří vstoupí do paddocku, projdou testy na COVID-19 a poté budou testováni opakovaně každé dva dny.

Pokračování 5 / 12

Které závody letos určitě neuvidíme?

S jistotou to můžeme říct o závodech v Monaku a Francii, které byly letos definitivně zrušeny – v ulicích Monte Carla se přitom jezdilo každoročně od roku 1955. Velmi nepravděpodobná je Velká cena Austrálie a to z logistických důvodů a také kvůli tomu, že se nejedná o permanentní okruh, ale zázemí se musí vybudovat. Austrálie sice věří, že by se mohlo letos ještě jet, ale F1 považuje závod za zrušený. 

Oficiálně odložené pak byly grand prix:

  • Bahrajnu,
  • Vietnamu
  • Číny
  • Nizozemska
  • Španělska
  • Ázerbájdžánu
  • Kanady
F12019GP06MCO_bxfi.jpg
Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Pokračování 6 / 12

Bude letos v létě přestávka?

Ne. Existují dvě možnosti: během července a srpna se ještě nebude závodit, nebo sezóna odstartuje a během těchto měsíců uvidíme velké množství závodů. 

Tradiční letní přestávku, během které se povinně zavírají továrny, týmy přesunuly na přelom března a dubna. Přestávka byla nejprve prodloužena ze dvou na tři týdny, později na pět týdnů a zatím poslední prodloužení je u týmů 63 dní a u výrobců motorů 49 dní.

GettyImages-824459586.jpg
Foto: Getty Images / Mark Thompson

Pokračování 7 / 12

Nakazil se už někdo z týmů koronavirem?

Nakazil se zaměstnanec McLarenu, kvůli čemuž se na poslední chvíli zrušila Velká cena Austrálie. Carlos Sainz se nechal preventivně testovat, ale výsledek byl negativní. Lewis Hamilton se zúčastnil akce, na které byli dva později pozitivně testování. Zůstal proto v karanténě, ale příznaky neměl. 

91202758_134766911425427_2936241179730162499_n - 640x320.jpg

Pokračování 8 / 12

Jak ovlivní aktuální situace budoucnost F1?

  • Zatím došlo k odkladu zavedení nových technických pravidel na rok 2022 a to včetně 18palcových pneumatik. Diskutovalo se o možnosti jejich odkladu na rok 2023, ale to bylo zatím odmítnuto.
  • Letošní šasi se bude používat také v příštím roce.
  • Některé týmy poslaly část zaměstnanců na nucené volno, jezdci a vedení si snížili platy.
  • Hledají se další způsoby úspory nákladů – omezení testování v aerodynamickém tunelu nebo zmrazení některých komponent. 
  • Současná situace bude mít dopad na příjmy. Vypadne část příjmů od okruhů (méně závodů). Příjmy z televizních práv by klesly zřejmě jen v případě, že se počet závodů letos dostane pod 15.

Pokračování 9 / 12

Jak to bude s počtem komponent pohonné jednotky?

FIA umožní změnit počet komponent pohonné jednotky, pokud dojde ke snížení počtu závodů: 

Počet závodů ICE MGU-H MGU-K TC ES CE
14 a více 3 3 2 3 2 2
12 až 14 2 2 2 2 2 2
Méně než 12 2 2 2 2 1 1

Zkratky: 

  • ICE: spalovací motor
  • TC: turbodmychadlo
  • MGU-K: motorgenerátor pro rekuperaci kinetické energie
  • MGU-H: motorgenerátor pro rekuperaci tepelné energie
  • ES: úložiště energie (baterie)
  • CE: elektronika pohonné jednotky 

Pokračování 10 / 12

Přejde McLaren v příštím roce na motory Mercedes?

Ano. Přestože musí být šasi zmrazeno, McLaren bude moci uskutečnit potřebné změny a od příštího roku bude používat pohonné jednotky Mercedesu.

GettyImages-1209300163.jpg
Foto: Getty Images / Mark Thompson

Pokračování 11 / 12

Nová pravidla měla zakázat systém DAS. Jak to bude nyní?

Nová technická pravidla se sice odloží, ale systém DAS bude i tak od příštího roku zakázaný.

Pokračování 12 / 12

Mohl by se některý z týmů dostat do finančních problémů?

Týmy v současné době dostávají peníze z komerčních práv za loňský rok. Aktuální situace tak bude mít na jejich finance dopad spíše až v příštím roce. Kromě menšího přísunu z komerčních práv lze očekávat také méně peněz od sponzorů, kteří budou také hledat úspory.

Podle Zaka Browna by v krajním případě, pokud nebudou přijata opatření, mohly skončit až 4 týmy. Jména neuvedl, ale lze očekávat, že problémy by mohl mít Williams ale také například Haas.

Do problémů se mohou dostat také tovární týmy, nebo ty, které podporuje automobilka. Lawrence Stroll se už nechal slyšet, že k přejmenování Racing Pointu na Aston Martin v příštím roce dojde. Problémy ale může mít Alfa Romeo. O konci automobilky v týmu se spekulovalo už před krizí. 

GettyImages-1209282966.jpg
Foto: Getty Images / Mark Thompson

Doporučujeme

Články odjinud