Faktory, které zachránily Flörschové život

Divoká havárie Sophie Flörschové ve Velké ceně Macaa vozů formule 3 opařila všechny příznivce motorsportu.
Faktory, které zachránily Flörschové život

Ačkoliv německá závodnice při nehodě, ve které se svým monopostem vletěla do ochranného plotu a následně do tribuny určené pro fotografy, utrpěla zlomeninu páteře, dá se mluvit o velkém štěstí, že následky nebyly pro ni ani pro další zraněné horší.

Organizátoři závodu v Macau, jehož 65. ročník se o tomto víkendu uskutečnil, již řekli, že budou spolupracovat s FIA na vyšetřování nehody a budou se podílet na zlepšení bezpečnosti.

Motorsport.com se ohlíží za tím, co nehodu způsobilo a zamýšlí se nad bezpečnostními opatřeními, která zabránila horšímu.

Příčina nehody

Ačkoliv nehodu Flörschové nezaznamenaly žádné televizní kamery přinášející přenos ze samotného závodu, sociální média velmi rychle po nehodě zaplavily videa, která na ně umístili diváci sedící na tribuně před zatáčkou Lisabon, kde k incidentu došlo.

Sophia Flörschová měla v Macau vážnou nehodu

Sophia Flörschová měla v Macau vážnou nehodu

Celý incident začal nárazem Flörschové do zadní části monopostu Jehana Daruvaly, který podle Guan Yu Zhoua, který jel za touto dvojicí, zpomalil na výstražné žluté světlo, které se za zatáčkou Mandarin rozsvítilo.

„Po Mandarin (předcházející rychlá pravá zatáčka) jsem viděl žlutou, myslím ale, že šlo jen o chybu organizátorů. Sophia byla opravdu blízko za Jehanem, takže když Jehan začal dříve brzdit, neměla čas zareagovat. Vrazila do pravé zadní části Jehanova vozu, pak se na rovince před zatáčkou Lisabon roztočila a vletěla do dalšího auta,“ popsal incident člen juniorského programu Ferrari.

Kontakt s Daruvalovým vozem stačil k tomu, aby se Flörschové monopost roztočil a narazil do bariéry na pravé straně trati. Při nárazu došlo k poškození zavěšení kol na levé straně jejího vozu. V momentu, kdy měla brzdit, bylo její auto prakticky neovladatelné. Pozadu se tak ve velké rychlosti blížila do zatáčky Lisabon. Podle oficiálních údajů z bodu, který měří maximální rychlost, jela 276,2 km/h.

Vyvýšený obrubník

Organizátoři závodu v Macau před letošním ročníkem instalovali do zatáčky Lisabon nové obrubníky, které měly zabránit jezdcům zejména cestovních a GT vozů zkracovat si trať v pravotočivé zatáčce.

Za obrubníkem přibyl ještě vyvýšený modrý obrubník, které jsou v poslední době k vidění také ve formuli 1. Flörschová právě na tento vyvýšený obrubník najela a ten její vůz lehce vznesl do vzduchu.

I díky tomu nenarazila Flörschová svým vozem přímo do boku vozu japonského pilota Šo Cuboje, což by mohlo vyústit v ještě horší nehodu. Zde je však nutné poznamenat, že Cuboj měl velké štěstí, jelikož, jak je viditelné na fotografii jeho vozu níže, monopost Flörschové se otřel o ochranný sloupek, který má jezdec za hlavou.

Ochranný plot

Poté, co se monopost Flörschové od obrubníku a Cubojova vozu vznesl do vzduchu, narazila německá pilotka zezadu do ochranného plotu v zatáčce Lisabon.

Podle informací došlo před několika lety ke zvýšení celého plotu. I tento faktor mohl hrát zásadní roli při záchraně života 17leté německé jezdkyně.

Ačkoliv Flörschová prolétla skrz pletivo, plot sehrál svou roli v absorbování velkého množství energie ze samotného nárazu. To je patrné také ze záběrů nehody, které ukazují, že se sloupy plotu ohnuly.

Po proražení plotu narazila její formule zezadu do konstrukce tribuny určené pro fotografy a kameramany. Nárazem se formule otočila a horní částí narazila do tribuny. Je velkým štěstím, že samotný kokpit a hlava Flörschové se vyhnuly nárazu do samotné konstrukce, ale spíše "zapadly" do otvoru pro fotografy.

Její vůz následně dopadl podlahou zpět na zem, kde se Flörschové, které se ve voze spustil hasící přístroj, okamžitě ujali záchranáři.

Ačkoliv byli při nehodě zranění také dva fotografové a traťový maršál, rozhodnutí organizátorů závodu v Macau před několika desetiletími postavit v tomto místě pro fotografy tuto tribunu připomínající bunkr, spíše než je na vnější straně zatáčky, do které se brzdí z vysoké rychlosti, nechat pouze za plotem, se ukázalo být dalším faktorem, který zabránil horšímu výsledku.

Kdyby v místě nebyl tento bunkr, zcela jistě by Flörschové formule narazila do pevnější konstrukce za bunkrem.

Macajští organizátoři a FIA nyní budou studovat, jaké poznatky si mohou z této nehody odnést do budoucna a zda je potřeba udělat nějaké změny pro další ročníky.

Foto: FIA Formula 3 European Championship

Diskuze (12) Další článek: Flörschová podstoupila úspěšnou sedmihodinovou operaci
10:48 | Da Costa získal pole position pro první závod formule E, Vandoorne pátý, Massa po červených vlajkách devatenáctý. Závod od 13:00 na Eurosportu.
10. prosince | Zajímavé. Podle webu odkaz míří bývalý šéf Porsche v LMP1 Andreas Seidl do vedení McLarenu.
7. prosince | Oprava: Gala FIA zdá se už teď. odkaz
6. prosince | Toto Wolff prozradil, že si při oslavách titulu poranil přední zkřížený vaz.