F1Sport uvádí... Perličky Tomáše Richtra

Mluvený komentář má oproti psanému slovu několik výhod i nevýhod. Můžete být na televizní přenos připraveni sebelépe...
F1Sport uvádí... Perličky Tomáše Richtra

...ovšem výsledný produkt, teda slova vámi vyřčená, v sobě vždy nesou jistou dávku spontánnosti. Lidský mozek je věcí vskutku pozoruhodnou a jeho schopnost vytvářet nečekané asociace nezměrná. Při komentování tak dynamického sportu, jakým formule 1 bezesporu je, se ostatně spolehnout čistě na připravené fráze nedá. Přednostmi klávesnice jsou mimo jiné klávesy backspace a delete, kdežto co vyřknete, již zpátky nevezmete. 

V tomto článku naleznete řádku hlášek Tomáše Richtra, komentátora TV NOVA a šéfredaktora zdejšího webu.

Tomáš "Tomyš" Richtr je člověkem, který formuli 1 již dlouhá léta nepokrytě zbožňuje. A tuto náklonnost s velkým nasazením projevuje taktéž za mikrofonem, a to již od svého prvního závodu, kterým byla Velká cena Austrálie 2008:

"Za pár vteřin nám odstartuje Velká cena Austrálie. Bylo to dlouhé čekání, více než 150 dní. Mně osobně přišlo skoro jako 150 let. Manželkám, milenkám a partnerkám se omlouváme, mějte chvilku strpení, vrátíme se v listopadu."

Jelikož Tomáš Richtr není pouze novinářem, ale také fanouškem, stejně jako mnozí z vás velmi těžce snáší dlouhé pauzy mezi závody:

"Ještě tři kola a pak motory F1 na měsíc utichnou. Proboha, co já budu dělat?"

Víno, ženy, zpěv

Formule 1, to nejsou jenom závody. Oko divákovo nezřídka narazí i na jiné objekty než asfalt, karbon a gumu. Ke krásným vozům odjakživa patřily krásné ženy, což královna motorsportu splňuje do puntíku. A Tomáš Richtr si toho náležitě (někdy možná k nelibosti své ženy) užívá. Carpe diem, dokud žijem, jak zpívá Tomáš Klus:

"Režie, proč nám to děláte? My se pak nemůžeme soustředit na práci." (Kamera během Velké ceny Evropy zabírá jachtu a na ní štíhlou ženu nahoře bez)

"Jsem taky jak na trní. Raději bych na trnkobraní."

"Je potřeba s tím zacházet jako se ženou. To znamená něžně."

Chyby, přeřeky (kouzlo nechtěného):

Někdy ústa hlavu jednoduše neposlechnou a vyloudí větu, nad kterou se následně hlava kroutí ze strany na stranu. Murray Walker, snad nejznámější motoristický komentátor vůbec, je i díky častým přeřekům a přebrebtům doslova adorován několika generacemi fanoušků. Mnohé Murrayho hlášky zlidověly a nazývají se murrayismy. I Tomášovi Richtrovi se podařilo vysoukat ze sebe věty, které ve spojení s děním na obrazovce někdy daly vzniknout vskutku pamětihodným situacím. Kdo ví, třeba se jednou dočkáme richterismů?

"Tak přestat pršelo."

"Pořadí v cíli Velké ceny Austrálie se samozřejmě shoduje s pořadím v cíli tohoto závodu."

"Hamilton a Button se nacházejí na 6. až 9. místě."

"Slunce tady, slunce tam, všude kam se podívám, slunce panuje i nad Circuit de Catalunya nedaleko obce Montmelo, která se zase nachází nedaleko Barcelony, coby hlavního města Španělska."

"My se dostaneme dokázat… teda dokážeme dostat."

"Tady máme šestého Felipeho Massu, který ztrácí celou sekundu na Massu."

"Karun Chandhok má za týmovou kolegu Brunu Senna... ne, Brunu Sennu.... tak sakra Bruna Sennu!"

"A ve Velké ceně Maďarska vítězí Mark Webber, který... je někde tady! ... ... ... áá tak ještě jedno kolo!"

"Jedenáctý Schumacher je na jedenáctém místě."

"…rozdíl mezi Massem a Alonsou…"

"Fernando Alonso se blíží ke druhému mezičasu. A má ztrátu 520 sekund! Pardon, to by bylo hodně."

"Ale jak už to tak bývá, dva se smějou a třetí se pere."

"Nico Rosberg už nepos... no nepostupuje. To je jasné, protože už v závodě nepokračuje."

Metafory a vyprazdňování básnického střeva

Informace, které lidem předáváte, by neměly být fádní a strohé. Strojů je vidět dost na obrazovce, a tak zdaleka není nutné, aby další seděl v komentátorském stanovišti. Tomáš Richtr je tělem i duší stále mladíkem, a jako mladý člověk si rád hraje, přičemž hračkou mu nezřídka bývá český jazyk.

"Je to dobře, že nemusíme přerušovat závod. Vracím se právě k onomu roku 2009. To už je tři roky zpátky, ten čas letí jako bláznivý, já nechytím ho, ani vy."

"Massa před ním kličkoval jak zajíc před brokovnicí."

"Alonso se Massy drží jako klíště. Aby z toho nedostal nějakou encefalitidu."

"Klobouk dolů, palec nahoru."

"Mezi Vettelem, Webberem a ostatními... Macocha!" (S cílem zdůraznit velkou časovou prodlevu mezi jezdci Red Bullu a ostatními)

"Renault tady, Renault tam, všude kam se podívám."

"Obávám se, že svému kolegovi nebude moci pomoci."

"Ale je to mazák a ten se s tím mazat nebude."

"Massa s tímhle šasi nezajíždí dobré časy. Zavřeme ho do basy, kde si bude trhat vlasy… z téhle zkázy. A to by stačilo. Asi."

"Ferrari mělo naprosto katastrofální vstup do sezony. Tak katastrofální, že slovo katastrofální samo o sobě dostatečně nevystihuje katastrofálnost vstupu Ferrari do sezony!"

"...a za nim mclareny jako dva messerschmitty ve formaci..."

"Tam byste protáhli tak maximálně vlas holohlavého muže!" (Po jednom z velmi těsných soubojů)

Nezařazené hlody a nahlodnutí

Následující hlášky slouží jako dobrá ukázka nevšedního přístupu Tomáše Richtra ke komentování motoristických závodů. Bude-li vás bavit, budeme jen rádi!

"Ferrari pro GP Evropy vyměnilo zadní křídlo, difuzor, podlahu, bočnice, kryt motoru, zavěšeni kol, přední křídlo, jezdce... Ne, jezdce ještě ne."

"Tak možná to vypneme a zapneme to zase v předposledním kole, co?"

"Kdo nejdřív zvítězí, tak vyhraje a bude první."

"Toto místo si dejte do oblíbených položek, tady se bude hodně předjíždět."

"Všichni, co jeli na dvě zastávky, se začínají lehce propadat. No, řekl bych spíš těžce."

"Sami víte, že v historii existuje X, nebo také Y závodů, kde se to nejdůležitější odehrálo v posledním kole."

"Sauber se bál, že mu Kobajašiho někdo šlohne."

"Těch 10 minut poslední části kvalifikace uběhne velmi rychle, rychleji mi 10 minut utíkalo už jen o školních přestávkách."

"No dobře, nebudeme se koukat."

"Felipe Massa už má soupeře plná zrcátka. A za chvíli jej bude mít i plné zuby!"

"To byla hezká popravčí četa ze strany Force Indie."

"Tak já teď jdu zjistit, kolik Webberových fanoušků odpadlo od televize…"

"Tady už Alguersuari, troufám si odhadnout, spolupracovat nebude."

"Mně přeskakují slova jako převodové stupně v rozbité převodovce."

"To je takový zajímavý tuning, ale nedobrovolný."

"Robert Kubica totiž přišel o pravé zadní kolo. A vůz formule 1 potřebuje všechna čtyři."

"Kamuj Kobajaši nečekal, až se šance stane šancí a rozhodl se k útoku."

"Pokud jste se až teď rozhodli společně s námi sledovat alespoň závěr Velké ceny Japonska, mám pro vás jednu takovou zajímavou zprávu: o hodně jste přišli."

"Pokud by vyhrál Button, jakože nevyhraje, tak s tím radši ani nepočítejme…"

"No, Bernie Ecclestone pošle McLarenu účet a ten bude pořádně mastný, protože tohle nebyla první kamera, kterou Lewis Hamilton složil."

"…aby mu to nesvítilo do ksichtu… Pardon, do tváře."

"McLareny se kvalifikovaly za Ferrari do druhé řady. Pokud máte pocit, že mclareny ve druhé řadě nevidíte, pak to není pocit, pak je to skutečnost, protože ony tam skutečně nejsou!"

"Dobré dopoledne, nejen vášnivým fanouškům formule 1, ale také náhodným kolemjdoucím, které po dobrém vyzývám, aby s námi zůstali, a všem těm obětavým ženám a mužům, kteří těm méně obětavým ale stejně milovaným připravují oběd."

"Tak sezóna F1 ještě nezačala a už se tam někomu začíná rozpadat auto."

"Tam došlo k týmové režii u Red Bullu, protože jen z mechaniků tu lodičku vzal a přesunul ji před tu první." (Při deštěm smáčené, přerušené kvalifikaci na Velkou cenu Japonska, kdy se mechanici bavili stavěním papírových lodiček a jejich pouštěním v proudech vody)

"Po dvouleté přestávce, a teď nenarážím na délku reklamy, která by se vám tak mohla jevit, se vracíme na okruh Hockenheim." (Formule 1 se po roční přestávce, kdy zavítala na Nürburgring, vrátila na Hockenheim)

"Na trať vyjel safety car. Na první místo se tedy posunul před Sebastiana Vettela Bernd Mayländer."

"Neoznačená… Tedy, ona má být stříbrně označená ta pneumatika, ale kde to jako kdo vidí?"

"Takhle to bude asi až do cíle. Tak teď ten déšť, prosím."

"Vidíte, že nic nevidíte." (Typická hláška během mokrého závodu, ve kterém auta tvořila vodní tříšť a ta dopadala na kameru umístěnou na jiném autě)

"Vozy HRT jsou na tom prachbídně. Jak výkonnostně, tak se spolehlivostí… tak i finančně."

"Zase jsme na chvíli bez obrazu, ale to nevadí, stejně se nic neděje."

"Vidíte sami, že jsem vám nekecal." (Po obnovení obrazu)

"Tak copak teď Fernando Alonso, dvojnásobný mistr světa, vymyslí? ... Nevymyslel nic."

"Abychom byli česky správně, jsou to pneumatiky do extrémního mokra, nejsou to žádné mokré pneumatiky, byť teď to platí, protože pneumatiky na všech vozech jsou pořádně mokré."

"Byl to dlouhý závod. Přesně 24 hodin." (Na konci závodu 24 hodin Le Mans v roce 2006, aneb připomínka, že T. Richtr nekomentoval pouze závody formule 1, ale i kategorie značně odlišné)

"Co se mu povede s tím udělat, a co se povede ostatním devatenácti jezdcům, to je odpověď, na kterou najdeme otázku v několika následujících desítkách minut.“

"Už jenom čekám, kdy mu řeknou, ať si jde stěžovat na nádraží."(Po opakovaných nevyslyšených rádiových urgencích závodníka kolegům na boxové zídce)

"Tak to bylo něco jako ‚ummm hmmm ummm’, takže vám nepřeložím, co vlastně řekl." (Po rádiové komunikaci Marka Webebra s velmi nesrozumitelnou australskou angličtinou)

"Pak je tam… už není… třetí Liuzzi."

"No, jestli on to pole position nechce, tak ho zas může někomu dát."

"Nickovu tělesnou váhu by mu mohla závidět kdejaká ženská."

"Teď máme dobrou příležitost udělat si krátkou přestávku, ale ne, že mi usnete!"

"Jedna, dva, tři. Aha, tak třetí reklama nám ještě chybí."

"Michael Schumacher bude pokárán, ale ne ředitelstvím závodu, ale námi, protože nám to neřek."

"Nějak si nepamatuju, kdy jsme komentovali závod, o kterém jsme nevěděli, kdy skončí."

"Alonso nevidí před sebou Webbera, ale hůř je na tom Button, ten nevidí svá přední kola."

"Hülkenbergovy pneumatiky jsou jako asfaltové sáňky."

"Vettelův motor dostal hodinovou výpověď."

"To je divné, že nikdo nechce závodit proti Alonsovi ve stejném týmu. Mě se teda ještě nikdo neptal."

"To už jste jednou říkali. Před osmi minutami nám bylo slibováno, že déšť přijde za čtyři, a nic. Tak to na nás nehrajte, ještě umíme počítat." (Při jedné z mnoha zpráv o odhadu vývoje počasí během závodu)

"Ale neříkejme hop, dokud Sebastian Vettel nedoskáče do cíle."

"Další a další kapky deště a diváci na tribunách se začínají halit do svých dešťovek."

"Pevně se připoutejte, držte si klobouky, jedeme z kopce. Byť zrovna teď jedeme do kopce."

"Tady už jsem měl pocit, že dojde ke kontaktu, ale jsem přesvědčen, že nedošlo. Možná plátek shnilého chleba bych tam dokázal nacpat, ale víc ne."

"Tak nevím do jaké míry budou inženýři Pirelli happy, že jim Lewis Hamiltom z drážkovaných pneumatik do mokra dělá slicky."

"Malinko si tam zavrtěl se zadnicí svého Ferrari."

"Teď se to jeví asi tak pravděpodobné, jako že se pražští řidiči autobusů naučí plynule zastavovat do zastávky."

"Není všem kolům konec."

"Dobrý večer, hlas dnes pokračuje netradičním dílem hard rockového alternativního undergroundu v podobě závodu formule 1 v Kanadě. Leoš Mareš dostal nabídku odkomentovat i tento díl, ale odmítl s tím, že mu honorář přijde malý. Což chápu a tak jej střídám já, Tomáš Richtr. Mou Tinou pro dnešní večer je nikoli na vysokých podpatcích a slušivé róbě nýbrž pohodlně usazen na židli v montrealském tiskovém centru a neméně pohledný, Pavel Turek." (Po skončení pořadu Hlas Československa se v neděli večer nezvykle vysílá Velká cena Kanady)

"České slovo, které je i cizincům velmi dobře známé: Nefunguje." (Poté, co Romain Grosjean odstavil svou porouchanou formuli)

"Někdo fandí Red Bullu, jiný Webberovi."

"Další auto v režimu vyhlídkové jízdy."

"Fernando Alonso sám řekl, že jestli se mu podaří dorazit do cíle, tedy ne jenom jemu, ale i jeho autu…"

"Tak copak se nám kde co stalo na okruhu? Je to vážné nebo to není vážné? Šup šup, chcem to vědět. Hned! …Tak asi to nebylo vážné." (Při krátkodobé signalizaci prostřednictvím žluté barvy v televizní grafice na mimořádnou událost na trati)

"No, a motor nám odešel do kytek."

"Pérez už si může přečíst jména všech sponzorů na voze Ferrari." (Při Velké ceně Malajsie 2012, kdy pilot Sergio Pérez pomalu doháněl lídra závodu Fernanda Alonsa)

"Tak a teď všechny fanoušky Alonsa a Péreze spojují kilogramy okousaných nehtů." (Následně Alonsa dojel a oba jezdci spolu sváděli dramatický souboj o vítězství)

"Jestli Vettel bude pokračovat tímhle tempem, za chvíli je v Nice. A pak v Paříži. Jako za starých časů." (Při Velké ceně Monaka)

"… aby se jezdci vypořádali se zatáčkou u Grand Hotelu, která je nejpomalejší snad v celém kalendáři formule 1. To je snad jediné místo, kde formule jezdí podle předpisů."

"S di Restou to cloumá. Tedy ne zrovna puberta, ale jeho monopost Force India."

"Máme pro vás pecku do soutěže. Jak já s oblibou říkám: botky do Schumacherovy robotky."

"Zkrátka, dát přednost v jízdě, jak to znáte, a stejně jako Ferrari nedodržujete."

"Paul di Resta to pěkně orestoval."

"Nico Rosberg vede, ale vede pouze virtuálně!"

"Nejde to zprava, nejde to zleva, nejde to ani horem, a to už tu taky dnes někteří zkoušeli." (Během pokusů jednoho jezdce předjet druhého ve Velké ceně Belgie 2012, po jejímž startu došlo ke kolizi, kdy Romain Grosjean přeletěl Ferrari Fernanda Alonso těsně kolem jeho hlavy)

"Toto je zaváděcí, nebo také zahřívací kolo. Ajťáci to nazývají instalační kolo, ze závisti. Protože tady je relativně krátké a dost často to funguje."

"Upřímně, kdybych já byl na jejich místě, tak bych neudržel spoustu jiných věcí než jen nervy!"

"I čerstvě narozené mimino se špetkou oktanu v krvi okamžitě pozná, že se díváme na jeden z nejslavnějších okruhů světa, Spa-Francorchamps."

"To jste měli vidět výraz ve tváři korejských fanoušků při prvních pátečních jízdách vozů formule 1. Kdybyste jej chtěli reprodukovat, tak leda za použití zakázaných látek!" (Aneb premiéra Velké ceny Koreje zanechala na domácích fanoušcích velký dojem)

"Na to bych vsadil všechny své peníze, které nemám."

"Sebastian Vettel má dvě možnosti: Buď ze sebe udělat bowlingovou kouli a těch pět jezdců před sebou odstřelit..."

"Zatím nikdo nezajel na povinnou zastávku k mechanikům, ještě chvíli a bude jim tam smutno."

"Hezká týmová režie… Ne, dělám si srandu, samozřejmě."

"Všichni v boxech byli a některým se tam líbilo natolik, že tam zůstali."

"Ztratili hračky, nebo co? Proč se mračí, když jsou oba na stupních vítězů?"

"Projede Vettel, diváci si odskočí na párek v rohlíku, vrátí se a až pak projede Alonso a zbytek světa."

"Tady vidíte volant Fernanda Alonsa. Minimální předpoklady: ženský mozek schopný multitaskingu a IQ aspoň 150."

"Zapomnělo se Schumacherovi říct, že se závodit se začalo už před hodinou." (Schumiho fanoušci odpustí, jednalo se o případ, kdy Michael Schumacher byl v posledních fázích závodu jakoby polit živou vodou a začal podávat dobré výkony, mohl to být kdokoli jiný!)

"Už si to odkomentujte sami, protože nevím, co víc bych vám k tomu řekl."

Na samotný závěr uvádíme vzkaz vám, čtenářům, divákům a milovníkům toho nejkrásnějšího sportu na světě přímo od samotného Tomáše Richtra:

"Tomu, že si někteří lidé, kromě těch, kteří mě označují za trapáka století, začali libovat v mých 'hláškách', jsem dříve nevěnoval žádnou pozornost. Ale pak se na internetu zrodily aktivity, které tyto hlášky začaly shromažďovat. A já se při jejich čtení u některých i sám zasmál, neboť jsem měl pocit, že je slyším poprvé! Jedna z fanynek, Pája Marešová, si pak dala tu práci, a vyrobila jejich seznam. Kolegové z redakce a pak sporadicky řada dalších fanoušků seznam doplnili. A tady jej máme, nejen jako odměnu za přízeň a úsilí, ale také pro pobavení. A nebo... řádné rozhořčení!"

Vzpomínáte si na další zajímavý výrok, který nebyl v našem výčtu uveden? Nestyďte se jej napsat do diskuze pod článkem, případně nám ho zaslat mailem!

Další článek: Boullier o Räikkönenovi: Byl to risk, který vyšel

17:13 | Lewis Hamilton očekává, že FIA v reakci na jeho kontroverzní tričko z GP Toskánska zavede nová pravidla, ve kterých vyjasní, co je a co není možné.
13:04 | Novinář Will Buxton má pozitivní test na koronavirus. GP Ruska tak vynechá.
23. září | Podle AMuS by měl mít nové díly v Soči jen jeden z jezdců Racing Pointu – Lance Stroll.
23. září | Lewis Hamilton se dostal mezi 100 nejvlivnějších lidí dle časopisu Time. odkaz

GP Ruska 2020

Pátek 25. září 2020
1. trénink 10.00–11.30
2. trénink 14.00–15.30
Sobota 26. září 2020
3. trénink 11.00–12.00
Kvalifikace 14.00–15.00
Neděle 27. září 2020
Závod 13.10