Formule 1 zavedla aerodynamický handicap. Čim níže tým v Poháru konstruktérů skončí, tím více času v aerodynamickém tunelu bude moci získat.
Množství času v aerodynamickém tunelu bude nově závislé na pozici v Poháru konstruktérů. Ross Brawn potvrdil, že jde o trvalou změnu.
„Bude to trvalá funkce, pokud nenajdeme nějaké nezamýšlené důsledky, které v tuto chvíli neznáme,“ řekl Brawn pro RaceFans.
„Je to jemné vyrovnání hracího pole. Důležité je, že je to stále silná meritokracie. Pokud děláte špatnou práci, i když máte větší aerodynamickou kapacitu, budete na zadní straně startovního roštu. A pokud děláte skvělou práci i s menší aerodynamickou kapacitou, budete na přední straně startovního roštu.“
Aerodynamický handicap
Už dnes je čas strávený v aerodynamickém tunelu omezený. Nově to ale bude také závislé od pořadí v Poháru konstruktérů. Pravidla stanoví referenční množství času. Vítěz šampionátu bude moci v aerodynamickém tunelu strávit příští rok 90 % referenčního času. Každý další tým pak o 2,5 % více, takže poslední tým dostane 112,5 % času.
Příští rok se budou vyvíjet vozy podle nových technických pravidel, takže tento „aerodynamický balast“ bude mírnější, ale už od roku 2022 dostanou šampioni předešlé sezóny jen 70 % referenčního času a každý další tým o 5 % více. Poslední tým v Poháru konstruktérů tak dostane 115 %. Všechny nové týmy dostanou stejný čas jako tým, který skončí poslední.
„Je to jako draft v NFL, kde si zpočátku vyberete nejlepší hráče, ale stále je musíte správně trénovat, mít správnou taktiku, být fit a musíte dělat všechny ty ostatní věci, díky kterým je to meritokracie. Jedná se tedy pouze o obecné vyrovnání hracích podmínek. “
Balast ne
Když se zmínka o tomto pravidle objevila poprvé, v nadsázce jsme to označili za „aerodynamický balast“. V principu to totiž funguje podobně jako skutečný balast v některých sériích. Cestou onoho skutečného balastu ale podle Brawna formule 1 nepůjde.
„Tomu se jednoznačně vyhneme. Nelíbí se nám to a podle mnoha diskusí s fanoušky se to nelíbí ani jim. Pokud vyhrajete závod, a pak budete muset nést 10 kg navíc v příštím závodě, není to o tom, o čem je formule 1. “
„Myslím, že můžete mezi těmito věcmi určit hranici. V zásadě říkáme týmům, které nejsou tak dobré: ‚tady je pro vás skvělá příležitost – pokud ji nevyžijete, je to váš problém‘. Ale nebudeme trestat ty nejlepší týmy tím, že odebíráme výkon nebo zvyšujeme hmotnost. To se nikdy nestane.“
Foto: Getty Images / Dan Istitene